Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да отвлечеш Twitter профила на Мтел

Александър Дурчев, основател на All Channels Communication Group
Александър Дурчев, основател на All Channels Communication Group
#JeSuisAllChannels е актуалният хаштаг, след като All Channels Communication Group стана най-награждаваната комуникационна агенция в историята на конкурса PR Приз. В последното издание, по време на което имаше рекорден брой заявки – 69, All Channels Communication Group спечели 10 награди в общо 6 категории.

Малко преди това агенцията спечели и международната награда SABRE за вътрешната си програма All Channels Xcelerator, която подкрепя както финансово, така и логистично проекти на служителите на агенцията. На същия конкурс агенцията спечели и втора награда за отвличането на туитър профила на Мтел. Кампанията е реализирана с бюджет от 0 лева, ако не се броят парите за бири, изпити от екипа по време на изпълнението й. Тази кампания беше и една от 10-те отличени и на All Channels Communication Group.

Срещаме се с Александър Дурчев, основател на All Channels Communication Group, за да разберем как се печелят награди, кога идва времето за промяна и накъде върви корпоративната комуникацията.

Г-н Дурчев, колко са важни наградите и за кого - за екипа, за клиентите, за конкурентите? Често се чуват забележки като “Тази кампания е правена за ФАРА“ (или за спечелването на друг фестивал).

Въпросът, който чувам от години, е – какви пари ви носят тези награди?

Няма да ви изненадам – очаквано за всички, отговорът е, че наградите не носят пари. Или поне не веднага. Те обаче са важен елемент от нашата работа.

Двигателят на рекламния и PR бранш са талантливи млади хора с голямо его, които търсят признание. Самият аз не съм изключение и вярвам, че добрата работа, дори когато е създадена само за фестивал, трябва да бъде популяризирана и награждавана. Това кара всички нас да се стремим да създаваме все по-оригинални и работещи кампании, клиентите ни да продават повече и евентуално икономиката да се развива все по-интензивно.

В нашия случай наградите са също така стратегия, която ни помогна да позиционираме бързо компаниите от групата ни на пазар, където сме едни от последните влизащи. Благодарение на тях All Channels | PR и All Channels | Advertising са едни от най-бързо развиващите се компании в нашия бранш, което донякъде ни дава комфорта да нямаме интернет страница вече половин година.

Коя е любимата ви кампания от всички, които спечелиха награда и защо?

Любимите ми кампании са тази, които не са просто „правени за ФАРА“, а успяват да оставят отпечатък в съзнанието и живота на хората.


Това са тези кампании, които променят потребителите, променят пазара и дават самочувствие на екипа, който стои зад тях. През годините сме създавали много такива кампании – „От любов към живота“ за Avon, с която продължаваме да спасяваме стотици животи, „Да поговорим открито за домашното насилие“ отново за Avon, за която взехме първото в България глобално отличие Global Sabre, „Писмо за промяна“ за БАНМЗ, с която дадохме шанс на стотици деца, обречени на смърт от българските институции.


„Отвличането на Туитър акаунта на Мтел“ е кампанията, с която се гордеем през 2016 – тя е с нулев бюджет, оригинална и смела. С нея въведохме Мтел ударно в остроумно-хейтърския свят на българското Туитър общество. Смятам, че е излишно да обяснявам какво беше предизвикателството.

Как се стигна до “отвличането” на туитър акаунта на Мтел? Как реагира компанията, когато й споделихте идеята и какъв беше резултатът?

Задачата беше да се засили присъствието на компанията в Туитър, но и да променим тона на говерене на компанията в социалната мрежа.

Щом четете това интервю, вероятно знаете какъв е профилът на хората в българското Туитър пространство и какво е отношението им към брандове като Мтел, които са генерирали през годините доста напрежение към себе си. Самоиронията на кампанията ни помогна в известна степен да пречупим това отношение, както и компанията да започне да говори на езика на аудиторията си. Истината е, че тази кампания нямаше да съществува, ако нямахме подкрепата, експертизата и куража на екипа на Мтел.

Какво точно представлява програма ви All Channels Xcelerator, която подкрепя проекти на служителите на агенцията?

Тази година ставаме на 15 години. Повечето ни мениджъри вече почерпиха за своя 10-годишен юбилей в компанията. Големите предизвикателства пред нас от тук нататък са как да запазим предприемаческия дух на малката агенция, която бяхме преди години, как дa поддържаме хъса във всичко, което правим и как да го предадем на хората, които се присъединяват към семейството ни.

Предприемаческият дух е бил винаги част от корпоративната ни култура. Благодарение на него от 2008 г. насам създадохме 4 успешни стартъпа, когато днешните мотивационни говорители все още не бяха чели за този термин.

Когато голяма част от компаниите в комуникационния бранш губеха клиентите си, затваряха операции, ние пораснахме близо 5 пъти. All Channels Xcelerator е протегната ръка към нашите колеги, които искат да повторят успеха на All Channels в друг бранш, като черпят от опита и ресурсите ни. Той е формален израз на предприемаческата ни култура, която смятам, че ще даде нов фокус и стимул за развитие на компанията ни.

Разкажете ни малко за Secret Urban Parties и PhotoRobo.

Общото между двата проекта е, че са идеи на наши колеги, които са и пионерите на All Channels Xcelerator. Secret Urban Parties са поредица от музикални събития на тайни локации, които събират над 1500 човека и имат за цел да популяризират авторската музика на млади изпълнители. Имаме амбицията да превърнем PhotoRobo в централен гост на всяко събитие. PhotoRobo е фотоинсталация, която принтира на момента брандирани парти снимки. Последните месеци работим по няколко нови проекта, за които ще разкажем на следващ етап.

Компанията ви скоро ще стане на 15 години. Как я отнасяте до следващото ниво? Кога усещате, че е време за промяна?

Бизнесът е като планински поток – ако не намери откъде да потече, се застоява и заблатява. Промяната сама дава сигнал, че е време да настъпи, стига да сте достатъчно чувствителен към нея и да не сте твърде привързани към комфорта на временния успех.
Въпреки, че никой не я обича, тя е необходимото зло, за да имате адаптиран към реалността бизнес и мотивиран и мобилизиран екип с поглед в бъдещето.

Нашият следващ етап е All Channels Xcelerator и цялата предприемаческа мантра, която той носи в себе си – от стартиращите бизнеси до факта, че мениджърите на All Channels притежават дялове в компаниите на групата.

Как се промени начинът, по който компаниите комуникират през последните години?

Водени от желанието си за бързи продажби, през последните години болшинството от компаниите в България сякаш продължават да комуникират еднопосочно с потребителите.

Дали заради стагнирания пазар, дали заради факта, че решенията вече се взимат предимно от централите (основно в Букурещ), повечето компании искат продажби тук и сега. Виждаме намаляване на бюджета на социално отговорните кампании, нисък ръст на дигиталните бюджети, за сметка на телевизията.

Това отваря голяма възможност на гъвкавите български компании да създадат устойчива връзка с потребителите и да изграждат дългосрочни отношения с тях. В ерата на социалните медии е невъзможно компаниите да комуникират с аудиторията си от телевизионния екран и да разчитат на устойчив бизнес. Всички ние трябва да се научим да комуникираме с потребителите и да ги въвличаме и ангажираме в пълноценен диалог.

Коя е успешната формула за един бранд?

Едва ли има универсален отговор, но ми се струва, че основното е да си дадем сметка, че брандът вече не е собственост на компаниите, а е съсобственост между тях и потребителите им.

Знам, че много хора ще се усмихнат, защото това въобще не е моя мисъл. В края на деня всички ние трябва да си дадем сметка, че дори днес бомбардирането на потребителя с телевизионни спотове да дава някакъв резултат, утре 10-минутният рекламен блок ще достига само до бабите и дядовците ни и тогава ще трябва да слезем при платежоспособния дигитализиран потребител и да разговаряме с него. Колкото по-бързо се научим да правим това по правилния начин, толкова по-успешни ще бъдем утре.



Доколко са отворени компаниите от бранша за последните тенденции в областта?

„България е малък и беден пазар“ е още едно тежко и глупаво клише. Специално за нас ограниченията през последните години означаваха десетки страхотни кампании с лимитиран бюджет, обещаващи ефективност на клиентите ни.

За щастие, ние не сме единствените. Ограниченията раждат гении и на пазара има много такива. Всички ние се радваме на кампаниите на Saatchi&Saatchi, на DDB, на NEXT-DC и Nitram. Страхотни кампании на United Partners, Interpartners и APRA променят пазара и издигат конкуренцията на ново ниво.

И точно тук идва ролята на наградите – те са форумът, който ни помага да сверим часовници един с друг, да натрупаме спортна злоба и да продължаваме да опитваме да вдигаме нашето ниво и това на пазара. Тук се сещам за страхотната ирландска поговорка – „Когато океанът наводни пристанището, той вдига нивото за всички кораби.“.

Каква е прогнозата ви за пазара за 2016 г.

Моята прогноза винаги е позитивна. Това как ще се развие нашият собствен пазар през 2016-та, зависи изцяло от нас. Пазарът на другите е проблем на нашите конкуренти.

Как ще се развиват комуникациите в следващите 5 години?

Според мен има 2 неща, които ще движат пазара през следващите години – опитомяването на Big Data и дигитализирането на физическата среда около нас (т.н internet of things). Те ще направят интеракцията с потребителя по-прецизна, т.е. по-евтина и много по-ангажираща. Сега остава да чакаме дали прогнозата ми ще се сбъдне.
 

Най-четените