Изкуството в рекламата: новият свят на Advertising artists | webcafe.bg
AdCafe

Изкуството в рекламата: новият свят на Advertising artists

Цветелина Вътева
27.04.2016, 12:05 (обновена 03.05.2016, 13:00)
светлин стоев

Светлин е живата машина, която стои зад създаването на платформата Advertising Artists

Възможно е досега да не сте чували името на Светлин Стоев, но тъй като скоро то ще стане разпознаваемо в общественото пространство, е редно да ви запознаем с него, поне накратко. Светлин е живата машина, която стои зад създаването на платформата Advertising Artists - онлайн пространство, събрало в едно визуални артисти с ярък талант и еднаква цел. Каква цел?

Почти благородна.

Хората в Advertising Artists са онези силни, невидими творци, чиито произведения видяхме на изложбата #untaggablexhibition миналата седмица. Те градят пространство за компаниите, които имат достатъчно смелост да представят продуктите си по оригинален начин. И за потребителите, които имат нужда да привидят себе си в хаотичната динамика на съвремието.

За кое съвремие става дума?

За онова, в което хората живеят във Facebook. В което автомобилите вече нямат нужда от шофьори, прахосмукачките говорят, а тенджерите взимат собствени решения. Къде стои човекът в тази ера на машините и как можем да изразяваме себе си в условията на един перманентно променящ се свят? - Чрез изкуството.

Кои са Advertising Artists?

Дефиницията на Advertising artists донякъде противоречиви на основната им идея за липса на граници и рамки, в които да се заключва изкуството. Но ако все пак трябва да обобщим, това е онлайн платформа от художници, графични дизайнери, илюстратори, и най-общо казано: визуални артисти, които имат отношение към по-различната реклама.

Те възприемат рекламирането като творческа дейност и създаване на артистични творби и интересни събития. Това са хора, които не са обединени от конкретен жанр, но се събират в името на проекти, които ги докосват.

Искат да излязат извън ограничената среда на традиционните медии и да построят мост между рекламодателя и потребителя, чиито основи да са изградени от едно общо усещане за марката. Марката не като досаден знак на компании, целящи единствено приходи, а като емблема на нещо персонално, нещо индивидуално и специално. Това са хора от различни възрасти, които търсят по-голяма приложност на изкуството, защото, както казва моят събеседник, „ако има нещо, което може да даде стратегия на нашето бъдеще - това е именно изкуството. То задава въпроси, без да търси предварително кодирано послание. То отваря максимално възможността за различен прочит, който е необременен и непредубеден.

Основната идея на Advertising Artists е да предадат своето послание, своята интерпретация на един продукт или услуга непосредствено, неограничено от рамка, неинтегрирано от конвенционалните технологии, които използва рекламната индустрия.

А кой е Светлин Стоев?

Самият Светлин не се занимава с изкуство, макар че изкуството е един от стожерите, които държат живота му гордо изправен. Той е един от основателите на рекламната агенция Noble Graphics ("Агенция на годината" за 2014 г. по време на рекламния фестивал ФАРА). След като напуска рекламната агенция, Светлин се занимава с различни неща в продължение на три години, но в крайна сметка стига до извода, че „има много млади и талантливи хора, които са отвъд всички онези закостеняли принципи, с които по-възрастните сме обременени и ако им дадем шанс - това би било полезно и интересно за всички".

„В България има артисти, които заслужават да бъдат показани. Искаме да направим техни изложби не само в нашата страна, а и в Западна Европа. Иска ни се да правим събития, които да подтикнат брандовете да се свързват с конкретни творци, които отговарят на духа на тяхната марка. Артистите, които участват в Advertising Artists приеха идеята за такава работа изключително отзивчиво, те имат любопитство и нужда от подобен тип представяне, от подобна подкрепа в техните отношения с клиенти."

"Модерните марки по цял свят търсят пряка и непосредствена комуникация със своя потребител и един по-широк културен контекст."

Advertising Artists се стреми да бъде именно подобна алтернатива.

Няколко думи за конкуренцията

„Не се опитваме да ставаме куратори или да навлизаме в нишата на модерното изкуство и хората, които се занимават с contemporary art. Реално дори не сме пряка конкуренция на рекламните агенции. Предлагаме нова формула на работа с марките, а дали тя е достатъчно лесна за възприемане - предстои да разберем. Изложбата #untagabblexhibition е пилотният ни проект. Ако отново си говорим през октомври, значи поне няколко човека са приели нашите идеи и имаме шанс да се позиционираме там, където искаме.", обяснява Светлин.

Що е то #untaggablexhibition?

Миналият вторник в зала Академия на Националната художествена академия се откри изложбата #untaggablexhibition. Нестандартен прочит на отношенията човек и машина, случил се като съвместен проект между Advertising Artists и Audi, чийто нов автомобил - Q2, бе един от артефактите на изложбата.

Посетителите видяха интерактивни творби от различно естество, вплетени в общата идея за представяне на онези неща, които не могат да бъдат назовани. Които губят смисъла си, ако им бъде поставен етикет. Изложбата пресъздаде един малък свят на задраскани хаштагове, объркани посоки, разпадащи се ята от птици, летящи души на космически кучета и изобщо все неща, които си играят с интуитивното. Творби, които не можеш да наречеш, но можеш да усетиш.

„Ауди откликнаха на нашето предложение сякаш бяхме на абсолютно идентична вълна" , коментира Светлин. „Още преди да започнем да работим по #untaggable, мислехме за проект на тема „Човекът и машината в началото на 21 век".

Оглеждахме се за бранд, в чието ДНК да е заложено нещо интересно. Бранд, който да приеме да бъде представен чрез концептуално направени и добре изпълнени неща, в които са вложени големи дози смисъл. Според нашата философия когато нещата са искрени, те достигат до човека, който ги гледа. И именно в този лайтмотив, с Ауди намерихме допирната си точка.  И особено с Преслава ( Преслава Владимирова -маркетинг мениджър на Ауди)- един изключително интересен човек и склонен към експеримент професионалист"

Заедно със своя приятел и съмишленик, художникът Стефан Чурчулиев, започват работа по проекта като канят 25 визуални артиста да споделят своите търсения по темата #untaggable.

Очи, вперени в бъдещето

„Надяваме се след възможността, която Ауди ни дадоха - да покажем нашите артисти, за тях да е по-лесно да говорят с брандовете, а ние да търсим още артисти и от съседни държави", казва за бъдещите планове на Advertising Artists Светлин.

„Търсим всички брандове, които не могат или не желаят да влизат в традиционните канали на рекламата - цигари, фармацевтични продукти, автомобили. И всички останали, които искат да дадат на марката си душа и да я комуникират към хората чрез изкуството. Стремим се и към социални кампани. Некомерсиални проекти, които имат отношение към обществено значими проблеми. Скоро ще пуснем сайт с повече информация за #untaggablexhibition и Ауди. След година или две планираме да направим фестивал, на който да представяме творбите на нашите артисти. Гледаме извън границите на страната, а се стремим да виждаме и отвъд границите въобще.", казва Светлин.

...и си тръгва. А аз оставам на масата в One More Bar с надеждата за български рекламен пазар, който да гласува доверие на мислещите хора и да таргетира публиките си чрез нови идеи и значими послания.

Oще: advertising artists  audi q2  untaggablexhibition  визуални артисти  графични дизайнери  дизайн  изкуство  изложба  национална художествена академия  реклама  рекламен бизнес  светлин стоев 


Още от Реклама

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

1 boris | 28.04.201622:45

"Рекламата е като тракане с пръчка по кофа с помия" Джордж Оруел
   

оценка

+0 -0