Винтеркорн - първата жертва на "чистия дизел" | webcafe.bg
Autocafe

Винтеркорн - първата жертва на "чистия дизел"

Autocafe 23.09.2015, 19:06 (обновена 14.10.2015, 07:48)

1 от 7 снимки Назад Напред

мартин винтеркорн

Снимка: © Getty Images

Само преди две седмици ръководството на Volkswagen реши да удължи мандата на Мартин Винтеркорн начело на компанията с още две години. От утре новият му договор трябваше да бъде факт. Вместо това Винтеркорн се принуди да подаде оставка.

С годишна заплата от 16 милиона евро до вчера Мартин Винтеркорн беше най-високоплатеният корпоративен шеф в Германия. В сряда главният изпълнителен директор на Volkswagen Group подаде оставка и така се превърна в първата жертва на налаганите от самия него „чисти дизели".

68-годишният Винтеркорн изкачи Volkswagen до №1 в света, но "Дизелгейт" го свали от върха броени месеци, след като оглави Съвета на директорите на германския автомобилен гигант.

През 2014 г. Forbes го постави на 58 място в годишната си класация на най-влиятелните личности в света - на по-висока позиция от правителствените ръководители на Япония и Мексико.

Мартин Винтеркорн е запленен от автомобилите от дете. Роден е през 1947 г. в Леонберг в Югозападна Германия, където се намира един от тестовите полигони на Porsche.

Той запазва любовта към колите и в по-късните си години, когато завършва металургия и физика в университета в Щутгарт, а по-късно става доктор по физика на металите.

Кариерата му започва в Bosch, а през 1981 година влиза в автомобилната индустрия като контрольор по качеството в Audi, една от 12-те марки, собственост на VW. Постепенно си пробива път нагоре в йерархията, а през 1993 г. става ръководител на направление "Осигуряване на качеството" в групата на Volkswagen.

В продължение на 30 години работи успешно със своя предшественик Фердинанд Пиех - наследник на влиятелната фамилия Порше и най-големи негов съперник в битката за лидерската роля във VAG (Volkswagen AG).

Партньорството им се вписва в следния модел: Пиех ражда идеи, а Винтеркорн ги превръща в серийни модели. Двамата работят отлично заедно, но никога не стават близки приятели, запазват професионална дистанция и си говорят на “вие".

Винтеркорн, който е външен човек спрямо фамилията на Порше, демонстрира, че един мениджър с отлична ориентация в сложната политика във Volkswagen може да стигне до върха на компанията.

Той стана главен изпълнителен директор на VW през 2007, а производството на проблематичните дизелови мотори започва през 2009 г.

През 2014 Винтеркорн "настоява пред европейските регулатори да не претоварват автомобилната индустрия с непосилни задачи за намаляване на емисиите поради липсата на време за разработване на технология за енергийна ефективност и икономическата криза".

Отношенията между Винтеркорн и Пиех се влошават драматично заради разминаването между вижданията им относно мерките за оползотворяване на пълния потенциал на пазара в САЩ - по ирония, точно той се превърна в арена на фиаското на Винтеркорн.

В края на пролетта Пиех подложи на остра критика Винтеркорн основно заради неуспеха му да увеличи пазарния дял на автомобилния гигант в САЩ. Кампанията срещу Винтеркорн обаче не получи подкрепата на другите ключови акционери в компанията. Срещу Пиех гласува дори братовчед му Волфганг Порше, както и представителят на провинция Долна Саксония, притежаваща 20% във фирмата.

През април Пиех прие поражението си и се оттегли от компанията, а мястото му на върха зае Винтеркорн.

Първата му задача беше да увеличи маржа на печалба на Volkswagen - продажбите в Щатите все така не се подобряваха, а растежът на развиващите се пазари като Бразилия, Китай и Русия се стопи.

Планът на Винтеркорн включваше спиране на производството на моделите на VW, които не носят печалба и намаляване на оперативните разходи на компанията с 5 милиарда евро до края на 2017 години.

Шефовете на компанията се впечатлиха от размаха на дейността му и преди две седмици гласуваха мандатът му начело на гиганта да бъде удължен до края на 2018 година вместо да е до 2016.

От утре новият му договор трябваше да е факт, но вместо това Винтеркорн беше принуден да подаде оставка.

Корпоративната култура на Volkswagen се отличава със силно централизирано взимане на решения, което прави напълно нелогични оправданията на Винтеркорн, че не е знаел нищо за измамите с нивата на вредните емисии в Щатите. Експертите твърдят, че просто не е възможно нито той, нито останалите босове във Волфсбург да не са били наясно с тази манипулация.

"Това не е някакво дребно инженерно решение, което се е изплъзнало от вниманието на висшия мениджмънт - обясни Джо-Елън Познър, доцент в Калифорнийския университет. - Нещо подобно е трябвало да бъде одобрено поне от шефа на съответната дивизия."

Т.е Мартин Винтеркорн.

Винтеркорн винаги се е ползвал с подкрепата на канцлера Ангела Меркел и на влиятелния работнически синдикат в компанията.

Във вторник тази подкрепа вече се беше изпарила, заедно с 30% от цената на акциите на компанията. Краят на кариерата на Винтеркорн във VW е тъжен, но логичен с оглед на нарушенията, извършени от компанията.

Един от директорите на VW, пожелал анонимност, обясни пред The New York Times, че Винтеркорн държи страшно много на развитието на съвременните технологии в автомобилостроенето, както и на начина, по който колите на компанията се представят пред широката публика.

Винтеркорн е един от създателите на империята Volkswagen, поне във вида й, в който я познаваме днес.

Но той нямаше възможност да разгърне напълно плановете си за развитие на компанията, а последиците от скандала с фалшивите „чисти дизели" в Щатите ще заличат голяма част от успехите на 68-годишния мениджър.

„Дизелгейт" ще остане в историята като идеален пример за тази политика, но последиците за Винтеркорн и компанията никак няма да са леки.

Oще: volkswagen  автомобили  дизелова катастрофа  дизелов скандал  измама  мартин винтеркорн  тестове за вредни емисии  фердинанд пиех  фолксваген  чисти дизели 


Още от Бизнес

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 21.08.2013, 16:41

1 JB | 24.09.201514:17

Голяма жертва!
Години съзнателно и умишлено мами клиентите на VW. По една случайност измамите стават публично известни. Винтеркорн подава оставка - какъв ярък пример на достойнство и чест!
За раздяла се очаква да получи около 30 млн. евро обезщетение.

В целият скандал не само VW ще има загуби. Цялата немска индустрия ще получи един звучен шамар. Финансови загуби ще понесат редица фирми, които са свързани с автомобилната индустрия, а също така малки и големи акционери. Но за тях никой не говори.
Става дума за "голямата жертва" Винтеркорн, от която вероятно няма да се потърси някаква отговорност.
   

оценка

+0 -0