Кой ще спечели от съюза GM-Peugeot? | webcafe.bg
Autocafe

Кой ще спечели от съюза GM-Peugeot?

Георги Иванов 19.03.2012, 16:40 (обновена 21.03.2012, 12:02)
opel

Наследникът на Insignia ще е разработен съвместно с PSA

Съюзът между General Motors и Peugeot не успя да развълнува особено международните финансови пазари, а някои анализатори се изказаха скептично за ползите от него. На 1 март акциите на PSA поевтиняха с почти 4% - това беше първият ден на борсова търговия след обявяването на сделката, а цената на акциите на GM не се промени.

Вестник The Financial Times се опита да посочи потенциалните слаби страни на сделката: тя няма да реши проблемите на GM Европа и PSA със свръхпроизводството на автомобили на Стария континент, голямото намаляване на разходите ще дойде след няколко години, а и рисковете пред съвместните проекти не са малко.

Източници от PSA вече заявиха, че френската компания полага сериозни усилия, за да намали загубите от автомобилното си производство. Компанията вече обяви, че е постигнало 800 милиона евро икономии в Европа в краткосрочен план, а предстоящите икономии от съвместната работа са GM също няма да са малки.

Според двете компании, условията на съюза ще са напълно ясни до края на годината, а след това започват икономиите - например при купуването на стомана за производството на двете компании. След това идват сериозните икономии - от използването на общи компоненти, модули и платформи за модели.

GM и PSA прогнозираха, че общите им икономии ще достигнат 2 милиарда долара на година в рамките на следващите пет години. Годишно двете компании правят покупки за производството си - материали, компоненти, услуги и т.н. в размер на 125 милиарда долара, а общото им прозводство ще е 12,5 милиона автомобила. В момента GM произвежда 9 милиона автомобила на година, а PSA - 3,5 милиона.

Първият сериозен съвместен проект на GM и PSA ще е в сегмент D - в Европа тук присъстват Opel Insignia, Citroen C5 и C6, както и Peugeot 508, а реализацията му ще е факт през 2016. В последните десет години този пазарен сегмент се сви на половина в Европа, така че допълнителните икономии при реализирането на новите модели на GM и PSA ще се важни. Целта е моделите да са с повече версии, с по-добро качество и повече съвременни, но не скъпи технологии.

Как обаче ще се реши проблемът със свръхпроизводството? Европейските автомобилни заводи могат да произвеждат 24 милиона автомобили, а миналата година в ЕС27 и Русия са продадени 16 милиона автомобили. И босът на FIAT Серджо Маркионе постоянно повтаря, че европейската индустриална машина има нужда от сериозен ремонт.

Критиците на съюза GM-PSA вече обявиха, че намаляването на производството в Европа и дори затварянето на фабрики е неизбежно. А и вече станаха ясни и основните кандидати за затваряне - един завод на GM във Великобритания и един в Германия - в Бохум, а при PSA за затваряне се сочат два френски завода и един в Мадрид. И хилядите работници в тези пет фабрики няма да са единствените губещи от икономиите в новия съюз.

Сделката с GM ще сложи края на някои досегашни съвместни проекти на PSA с други компании - основно в областта на двигателите с Ford и BMW, освен това други два предишни съюза на PSA също са застрашени. Единият е с FIAT за производството на лекотоварни автомобили, а другият - с Mitsubishi за електромобили и SUV модели.

Това обаче не е официалната позиция на PSA, оттам твърдят, че досегашните съюзи няма да се пипат. Поне засега.

Oще: general motors  gm  peugeot  psa  автомобили 


Още от Бизнес

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.