Новите автомобили стават все по-евтини | webcafe.bg
Autocafe

Те са тук и те чакат

Георги Иванов 28.11.2010, 11:33 (обновена 23.02.2012, 17:42)
Коли

Търговията с нови автомобили в България е един от бизнесите, които пострадаха най-сериозно от икономическата криза.

Прави ли ви впечатление масираното рекламно присъствие на нови автомобили в различните видове медии - в авторитетните вестници, по телевизиите, в интернет, по билбордовете по кръстовищата и т.н? Няма как, тези примамливи предложения да бъдат пропуснати, най-малкото защото цените на новите автомобили вече достигнаха приятно ниски ценови равнища. Приятни за нас, но не и за продавачите.

Търговията с нови автомобили в България е един от бизнесите, които пострадаха най-сериозно от икономическата криза - постоянен спад на продажбите, който макар и вече да се забавя, си остава спад. И в същото време работата трябва да продължи - големите компании продължават да си сменят автомобилите, тук-там някой частен купувач ще се престраши да си купи нова кола или пък някоя надарена девойка се сдобие с голям и мощен подарък за рождения ден. Така че борбата продължава, но е трудно да се каже кой ще спечели.

Какво предлага пазарът у нас?

Буквално, на пазара на нови автомобили у нас клиентът отдавна е цар. Компаниите го затрупват с оферти с намаления - средно между 20 и 30% от цената на автомобила, доста от марките предлагат модели с данъчен кредит (леки автомобили, за които после си връщате платения ДДС, а това са 20%), допълнително оборудване като подарък, смартфон - също като подарък към новата ви кола, по-дълга гаранция, по-добри условия по лизинговата ви схема и т.н.

Честно казано, сега наистина е най-добрият момент да си купите нов автомобил, стига да може да си го позволите. Ако може да го платите наведнъж е най-добре, но това се случва рядко, а ако ще плащате лизингови вноски, то трябва много добре да си направите сметката. Защото паркингите на лизинговите дружества, които продават автомобили - „употребявани активи", разказват доста тъжни истории за надценени възможности и провалени детски мечти.

Акцентът върху предлагането у нас се поставя на моделите от т.нар. сегмент С - тук са популярните VW Golf, Renault Megane, Opel Astra, Ford Focus, Citroen C4 и други модели, част от които са съвсем нови и почти всички - добре заредени със съвременни технологии.

За какво водят битка маркетинговите отдели на компаниите?

За формиране на цена и предлагането на добре оборудван автомобил на клиента, при това на приемлива цена. Звучи почти невероятно, но е почти постижимо. Представителите на големите автомобилни марки у нас успяха да стигнат до цени от порядъка на 22-24 000 лева с ДДС за автомобил от този клас с 1,6-литров бензинов двигател (обикновено с мощност малко над 100 конски сили) и задължително оборудван с климатик - у нас това се приема като нещо задължително и вече няма как да бъде спестено. При дизеловите версии с двигател със сходен обем цената е около 30 000 лева, но пък тук се появяват версиите с данъчен кредит и следва спад с 20%. А споменатите по-горе бензинови версии също могат да са с данъчен кредит, което пък смъква цената и под 20 000 лева.

Натискът на промоциите в този клас е толкова сериозен, че вече се отразява на продажбите в по-ниския пазарен сегмент - B. Просто по-големите модели „изяждат" или „канибализират" (както обичат да казват някои експерти) продажбите на по-малките си събратя. И това става възможно по една причина - ценовите равнища на двата класа автомобили са опасно сходни и клиентът почти винаги избира по-голямата кола.

По-нагоре по пазарните сегменти също има отстъпки и оборудване като подарък, но тъй като в по-големите класове липсва масовото предлагане и платежоспособно търсене, почти всичко се уговоря на „четири очи" с дилъра, който се опитва да ви продаде автомобил. А вече има и компании, които не слагат цени на моделите в сайта си, а направо ви съветват да си поговорите с дилъра, който ще ви посрещне при разходката ви до техния шоурум.

Докога?

Никой не може да каже колко още ще продължи този период - клиентите да се радват на ниски цени, а продавачите да се чудят как да оцелеят (защото някои са на ръба, а съвсем скоро доста дилъри на големи марки може да се окажат извън бизнеса и фалирали) - но не може да продължава вечно. Рано или късно, и кризата у нас ще свърши, след което автомобилите ще се върнат на по-високи ценови равнища. Те няма да са като тези в Германия или страните от Западна Европа, където новите автомобили са по-скъпи в сравнение с България, но няма и да са толкова ниски колкото са през 2010 година. Това поне е сигурно.

Участниците на пазара на нови автомобили у нас също прогнозират покачване на цените при излизане от кризата. Като за тях това е много важно. А и нашият пазар не е никак радостен - бройките са толкова малко, че една голяма корпоративна сделка може да предизвика сериозни трусове на него. За съжаление, у нас все още липсва т.нар. „типичен купувач" - човек, който има стабилни и достатъчно високи доходи, за да си сменя редовно автомобила и натрупването на сделки с такива купувачи да сформира пазарния дял на отделните дилъри. Тяхната поява все още се чака, но тя ще е факт, когато българите започнат да се замогват. Което се надяваме да стане по-скоро.

Oще: автомобили  продажби  цени 


Още от Бизнес

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 24.08.2010, 15:09

5 skd911 | 22.10.201112:56

Цените на автомобилите, щели да се покачват............. това е пълна смешка Смее се . Съвсем скоро Китайците ще вземат целия пазар. Всички които си мислят че те не могат да направят добри автомобили на 2х по ниска цена, дълбоко се заблуждават. muhihihihi
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.08.2010, 15:16

4 emo13 | 29.11.201017:27

Не е до замогване. Всеки като мен, който си купува кола на около 5 години може да се понапъне и да си купи нова Дачия. Но има ли смисъл? По-високи данъци, по-сериозно каско и най-важното - по-куца кола. Аз, като фен на италианките, се интересувам от конете и дизайна. За 15 бона /нова/ не мога да си купя нито стабилни коне, нито впечатляващ дизайн. Пък нека ми се чупи моята бегачка и нека си я правя. Доволен съм от нея. Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.09.2010, 14:43

3 Bozo Kosmev | 29.11.201012:33

Абе пичове, осъвременявайте ги малко тия реклами - данъчен кредит за кола - това вече го няма...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.08.2010, 20:13

2 Kiril Mihaylov | 29.11.201011:27

Има да си почакате още доста ...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.08.2010, 12:46

1 randome | 28.11.201014:37

реклама:
''ТЯ---ААААААААААЯАААААААААА....
ТОЙ---АААААААААЯАААААААААА....''

е само с това няма да се раздвижи пазара.
последните 2 изречения са важниТе в тази статия(продължавайте да рекламирате- дано рекламаторите изкарат некой и друг леФФ,та да си крещят пред щандовете на нови аУтомобили).
.... мечти......реалност...(проста сметка е)
   

оценка

+0 -0