На обяд с Лука ди Монтедземоло | webcafe.bg
Autocafe

На обяд с Лука ди Монтедземоло

Ангъс Маккензи
29.12.2011, 11:25 (обновена 23.02.2012, 17:16)

1 от 4 снимки Назад Напред

1

Лука ди Монтедземоло е доволен от развитието на Ferrari, но иска повече успехи във Формула 1

Двамата с Лука Кордеро ди Монтедземоло сме единодушни по един въпрос: Ferrari 348 е една от най-лошите коли в историята, произвеждана с емблемата на компанията. Намразих 348 от момента, в който един такъв автомобил се опита да ме убие в началото на 90-те години - в един завой колата просто отказа да продължи в указаната от мен посока. Ди Монтедземоло също има история за 348 - той си купил кола от този модел преди да се върне в компанията през 1991 (първият етап на Лука във Ferrari е от 1973 до 1977, когато той ръководи тима на компанията във Формула 1), покарал я известно време и с горчивина си спомня, как решил да се надбягва на един светофар с шофьор на Golg GTI. И Лука загубил спринта.

Едно от първите неща, които прави Лука, след като поема ръководството на Ferrari, е да нареди сериозни промени в 348. На мястото този модел идва 355 - автомобил, който е подобрен във всеки един аспект - управление, надеждност, поведение на пътя и т.н. Еволюцията е завършена с 458 Italia - най-добрият спортен автомобил със средноразположен двигател в света.

Ако искате да разберете колко драматични промени е направил Лука ди Монтедземоло във Ferrari за тези 20 години - то пътят, извървян от 348 до 458 е идеалният пример за това. Енцо Ферари е създал легендата Ferrari, но Лука, който е роден в аристократично италианско семейство в годината на създаването на компанията, направи тази легенда истинска.

„Ferrari не беше в лошо състояние - връща се Ди Монтедземоло към времето, когато е помолен от боса на FIAT Джани Аниели да оглави компанията. - Но след смъртта на Енцо, там сякаш бяха загубили възможността да създават нови неща и да гледат напред."

Когато Лука оглавява компанията, Ferrari произвежда два сходни спортни модела - 348 и Testarossa, при това в сравнително малки серии, във фабрика, която представлява няколко работилници, събрани под един покрив.

„Предполагам, че Енцо има статут на бог, но цялата тази история за италианското майсторство при създаването и производството на автомобили е пълен боклук - заявява Франк Биърд, барабанист на групата ZZ Top и сериозен колекционер на автомобили Ferrari. - „В Маранело работят група комунисти, които произвеждат и продават супер скъпи коли, за да имат пари да финансират състезателната си програма. Всъщност, на тях изобщо не им пука какво се случва със серийните им коли."

Днес обаче нещата стоят по-различно. За 20 години приходите на компанията са се увеличили от 230 милона евро през 1993 до 2 милиарда евро. И най-добрата новина е, че за последната година Ferrari отчете печалба от 300 милиона евро. Отминаха времената, през които във Формула 1 се наливаха пари, които потъваха като вода в пясък, там също разходите са строго затегнати. Около 40 милиона евро идват от бизнеса в световен мащаб на Ferrari свързан с продажбата на най-различни артикули, носещи името и марката на компанията. Ди Монтедземоло обаче не си позволява да забрави, че основният бизнес на компанията си остават автомобилите и всяка година одобрява сериозен бюджет за създаване и развитие на нови модели - става въпрос за около 17-20% от общия приход на компанията. А колко е бюджетът на тима във Формула 1? Лука с усмивка обяснява, че това е тайна.

Днес фабриката на Ferrari в Маранело прилича повече на централата на Google, отколкото на работилниците от времето на Енцо. Архитектите са свършили отлична работа, а зеленината е навсякъде - дори и в цеха за сглобяване на автомобилите, който се отличава с огромните си остъклени стени. Тук се сглобяват над 7000 автомобила на година - 458 Italia и California, които са с 8-цилиндрови двигатели и 599 и FF, оборудвани с 12-цилиндрови мотори.

Франк Биърд сигурно все още смята работниците във Ferrari за шайка комунисти - те се ползват с определени привилегии - децата им получават безплатни учебници, те и семействата им имат право на безплатни медицински прегледи, не плащат за детска градина, банките им дават ипотечни кредити с по-ниска лихва и т.н. - всичко това е за сметка на компанията. Но тези постижения не се дължат на силните италиански профсъюзи, а на усилията на Ди Монтедземоло. Ferrari вече спечели награда за „Най-добро работно място в Европа", давана от влиятелния финансов ежедневник The Financial Times, а според Лука, това е най-голямата му гордост.

А какво ще се случи през следващите 20 години?

Отговорът на Ди Монтедземоло: „Винаги казвам на моите колеги, не ние не продаваме автомобили, а мечти. Но има три неща, които са много важни за Ferrari: емоцията от шофирането, изключителната динамика и красивият дизайн. Така че, винаги ще има поне 7000 човека на света, които ще искат да притежават автомобил, който притежава тези черти."

Oще: ferrari  автомобили  лука ди монтедземоло 


Още от Бизнес

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.