Винтеркорн спечели важна битка срещу Пиех | webcafe.bg
Autocafe

Войната за Volkswagen

Autocafe
26.04.2015, 09:54 (обновена 25.05.2015, 16:12)

1 от 2 снимки Назад Напред

мартин винтеркорн

Главният изпълнителен директор на VW Мартин Винтеркорн остава начело на компанията

Войната на върха на Volkswagen Group взе вчера две много важни жертви и това може да предопредели изхода на конфликта между Фердинанд Пиех и Мартин Винтеркорн.

До вчера Пиех беше председател на Надзорния съвет на компанията - 78-годишният Фердинанд е внук на основателя на фирмата Фернинанд Порше и сблъсъкът му с Винтеркорн започна като всички други сблъсъци с шефове, които през годините Пиех е успявал да отстрани, включително и лично избрания от него главен изпълнителен директор на Volkswagen Бернд Пишецридер.

Този път обаче Винтеркорн, който е настоящият главен изпълнителен директор на Volkswagen Group успя да организира могъща съпротива срещу Пиех. При гласуването в президиума на Надзорния съвет, който се състои от 6 члена, Винтеркорн привлече на своя страна представителите на профсъюзите, представителя на Долна Саксония и дори братовчедът на Пиех - Волфганг Порше.

Надзорният съвет излезе със специално съобщение, в което се казва, че „взаимното доверие" вече не съществува и потвърди за оставката на Пиех, както  и на съпругата му, която също е член на надзорния съвет. Новината беше съобщена от Бертхолд Хубер, най-възрастният представител на профсъюзите в съвета, който временно ще замести Пиех, чийто мандат беше до август 2017 година.

Според източници от надзорния съвет, Пиех е подал оставка без да иска второ гласуване по темата, на което той има право в 10-дневен срок след първото. С него си е тръгнала и втората му съпруга - Урсула, която дълго време беше бавачка на децата му, а от 2012 също е член на надзорния съвет на компанията.

„Напускането на Пиех маркира сеизмична промяна в структурата на властта във Volkswagen и може би предхожда драматични промени в начина на работа на един от най-големите автомобилни производители - обясни анализаторът Крал Брауер. - В последните години ръстът на производството на VW не отстъпваше на този на General Motors и Toyota и това означаваше, че трите гиганта водеха оспорвана битка за това кой да е №1 в света. Но проблемите на VW на пазарите в САЩ и Бразилия, заедно с по-ниските маржове на печалба спрямо GM и Toyota, показват, че шефовете на компанията имат още много работа и трябва да решават много проблеми."

След оставката на Пиех, най-големият акционер във Volkswagen - Porsche SE, официално подкрепи мениджмънта на компанията.

Кризата сред големите босове на VW стартира преди месец, когато Пиех направи едно от знаковите си изказвания, които в миналото се приемаха за присъда без право на обжалване.

„Дистанцирам се от Винтеркорн", заяви Пиех пред списание Der Spiegel и думите на патриарха на фамилията, която държи 51% от акциите с право на глас в компанията, бяха правилно разтълкувани. Включително и от Винтеркорн, който за разлика от своите предшественици не се предаде, а организира отбрана срещу Пиех.

Ударът на Пиех срещу Винтеркорн дойде в много сложен момент - VW провежда тежки операции по намаляване на разходите си и съживяване на някои производства и присъствие на определени пазари. VW има на практика нулево присъствие на пазара в САЩ и отчете по-ниски печалби от дейността на основното си поделение - това за производството на автомобили. Президиумът на надзорния съвет подкрепи Винтеркорн на 17 април и обясни, че той е „най-добрият възможен" шеф на компанията.

67-годишният Винтеркорн, който изведе VW до рекордни продажби и успя да догони Toyota в битката за №1 в света, е присъствал на сбирката на президиума на 16 април в Залцбург, където е защитил дейността си и е заявил, че ще се бори за поста си. На следващия ден дойде и подкрепата за него, като президиумът препоръча договорът на Винтеркорн да бъде удължен и след 2016 година.

Обикновено президиумът се занимава с подготовката на редовните срещи на надзорния съвет в пълния му състав - 20 човека, който има право да назначава и уволнява шефовете на компанията, както и да взима най-важните решения за съдбата на фирмата.

Събирането на надзорния съвет в пълния му състав е насрочено за 5 май, ден преди годишната среща на акционерите във Volkswagen. Но някакви действия по договора на Винтеркорн трябва да се очакват едва в началото на 2016 година - в големите германски компании договорите на топ мениджърите се преподписват, когато те навлязат в последните 12 месеца от действието на актуалния контракт.

Напускането на Пиех увеличава шансовете на Винтеркорн да го наследи като председател - нещо, което Пиех искаше да предотврати на всяка цена, смятат различни източници от VW Group. Това ще позволи на Матиас Мюлер да оглави Volkswagen, като сега Мюлер е главен изпълнителен директор на Porsche и е член на борда на директорите на Volkswagen.

Влиянието на Пиех в компанията обаче няма да отслабне драстично - той е важен глас в пакета акции, равняващи се на 51% от ценните книжа с право на глас във Volkswagen. Представител на клана Пиех-Порше в надзорния съвет остава Волфганг Порше, който обаче подкрепи Винтеркорн, но само в тази конкретна битка. Много е вероятно дуелът между Пиех и Винтеркорн да продължи, а това едва ли ще се хареса особено на другите акционери.

Мениджмънтът на Volkswagen все още не е съобщил как смята на реши проблемите, върху които стъпи атаката на Пиех срещу Винтеркорн. Сред тях е и обвинението, че VW все още няма достъпен бюджетен автомобил и изостава от конкуренцията в тази ниша, където другите трупат сериозни печалби.

Когато Пиех стана главен изпълнителен директор на Volkswagen през 1993, компанията работеше на загуба и той отговори с намаляване на работни места, по-малко работни места в германските заводи на марката и увеличаване на производството. За 9 години начело на компанията Пиех стопи годишните загуби от 1 милиард евро, а след това изведе VW по пътя на печалбите - до 2,6 милиарда евро на година. Той беше в основата на разрастването на портфолиото на VW - днес в него влизат 12 марки и концернът произвежда всякакви возила - от икономични градски коли до 40-тонни камиони.

Анализаторите очакват, че първото нещо, което ще направят шефовете на Volkswagen е да демонстрират подкрепата си на Винтеркорн. При избухването на кризата бързо изследване сред инвеститорите показа, че 65% от тях биха одобрили избирането на нов главен изпълнителен директор, а 80% са поискали нов председател на мястото на Пиех.

„В интерес на акционерите е промените в работата на Volkswagen да бъдат ускорени, а не да се водят битки по върховете за контрола над компанията. Това очакват и работниците, както и клиентите на фирмата", заяви анализаторът Арнд Елингхорст.

Миналата седмица Пиех сякаш направи крачка назад и е дал съгласието за писмото, което декларираше подкрепа на Винтеркорн, но през седмицата е имало нова среща на фамилиите Пиех и Порше, на която е станало ясно, че между тях все още има сериозни различия относно това как трябва да бъде управлявана компанията.

Щефан Вайл, който е премиер на Долна Саксония, областта, която държи 20% от компанията и който е член на президиума на надзорния съвет беше пределно ясен след оставката на Пиех: „Съжалявам за напускането на Пиех, но в крайна сметка това беше неизбежно. Този акт беше необходим, за да се изясни кой точно ръководи компанията."

Oще: volkswagen  автомобили  мартин винтеркорн  фердинанд пиех  фердинанд пийх 


Още от Бизнес

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.