Винтеркорн спечели важна битка срещу Пиех | webcafe.bg
Autocafe

Войната за Volkswagen

Autocafe
26.04.2015, 09:54 (обновена 25.05.2015, 16:12)

1 от 2 снимки Назад Напред

мартин винтеркорн

Главният изпълнителен директор на VW Мартин Винтеркорн остава начело на компанията

Войната на върха на Volkswagen Group взе вчера две много важни жертви и това може да предопредели изхода на конфликта между Фердинанд Пиех и Мартин Винтеркорн.

До вчера Пиех беше председател на Надзорния съвет на компанията - 78-годишният Фердинанд е внук на основателя на фирмата Фернинанд Порше и сблъсъкът му с Винтеркорн започна като всички други сблъсъци с шефове, които през годините Пиех е успявал да отстрани, включително и лично избрания от него главен изпълнителен директор на Volkswagen Бернд Пишецридер.

Този път обаче Винтеркорн, който е настоящият главен изпълнителен директор на Volkswagen Group успя да организира могъща съпротива срещу Пиех. При гласуването в президиума на Надзорния съвет, който се състои от 6 члена, Винтеркорн привлече на своя страна представителите на профсъюзите, представителя на Долна Саксония и дори братовчедът на Пиех - Волфганг Порше.

Надзорният съвет излезе със специално съобщение, в което се казва, че „взаимното доверие" вече не съществува и потвърди за оставката на Пиех, както  и на съпругата му, която също е член на надзорния съвет. Новината беше съобщена от Бертхолд Хубер, най-възрастният представител на профсъюзите в съвета, който временно ще замести Пиех, чийто мандат беше до август 2017 година.

Според източници от надзорния съвет, Пиех е подал оставка без да иска второ гласуване по темата, на което той има право в 10-дневен срок след първото. С него си е тръгнала и втората му съпруга - Урсула, която дълго време беше бавачка на децата му, а от 2012 също е член на надзорния съвет на компанията.

„Напускането на Пиех маркира сеизмична промяна в структурата на властта във Volkswagen и може би предхожда драматични промени в начина на работа на един от най-големите автомобилни производители - обясни анализаторът Крал Брауер. - В последните години ръстът на производството на VW не отстъпваше на този на General Motors и Toyota и това означаваше, че трите гиганта водеха оспорвана битка за това кой да е №1 в света. Но проблемите на VW на пазарите в САЩ и Бразилия, заедно с по-ниските маржове на печалба спрямо GM и Toyota, показват, че шефовете на компанията имат още много работа и трябва да решават много проблеми."

След оставката на Пиех, най-големият акционер във Volkswagen - Porsche SE, официално подкрепи мениджмънта на компанията.

Кризата сред големите босове на VW стартира преди месец, когато Пиех направи едно от знаковите си изказвания, които в миналото се приемаха за присъда без право на обжалване.

„Дистанцирам се от Винтеркорн", заяви Пиех пред списание Der Spiegel и думите на патриарха на фамилията, която държи 51% от акциите с право на глас в компанията, бяха правилно разтълкувани. Включително и от Винтеркорн, който за разлика от своите предшественици не се предаде, а организира отбрана срещу Пиех.

Ударът на Пиех срещу Винтеркорн дойде в много сложен момент - VW провежда тежки операции по намаляване на разходите си и съживяване на някои производства и присъствие на определени пазари. VW има на практика нулево присъствие на пазара в САЩ и отчете по-ниски печалби от дейността на основното си поделение - това за производството на автомобили. Президиумът на надзорния съвет подкрепи Винтеркорн на 17 април и обясни, че той е „най-добрият възможен" шеф на компанията.

67-годишният Винтеркорн, който изведе VW до рекордни продажби и успя да догони Toyota в битката за №1 в света, е присъствал на сбирката на президиума на 16 април в Залцбург, където е защитил дейността си и е заявил, че ще се бори за поста си. На следващия ден дойде и подкрепата за него, като президиумът препоръча договорът на Винтеркорн да бъде удължен и след 2016 година.

Обикновено президиумът се занимава с подготовката на редовните срещи на надзорния съвет в пълния му състав - 20 човека, който има право да назначава и уволнява шефовете на компанията, както и да взима най-важните решения за съдбата на фирмата.

Събирането на надзорния съвет в пълния му състав е насрочено за 5 май, ден преди годишната среща на акционерите във Volkswagen. Но някакви действия по договора на Винтеркорн трябва да се очакват едва в началото на 2016 година - в големите германски компании договорите на топ мениджърите се преподписват, когато те навлязат в последните 12 месеца от действието на актуалния контракт.

Напускането на Пиех увеличава шансовете на Винтеркорн да го наследи като председател - нещо, което Пиех искаше да предотврати на всяка цена, смятат различни източници от VW Group. Това ще позволи на Матиас Мюлер да оглави Volkswagen, като сега Мюлер е главен изпълнителен директор на Porsche и е член на борда на директорите на Volkswagen.

Влиянието на Пиех в компанията обаче няма да отслабне драстично - той е важен глас в пакета акции, равняващи се на 51% от ценните книжа с право на глас във Volkswagen. Представител на клана Пиех-Порше в надзорния съвет остава Волфганг Порше, който обаче подкрепи Винтеркорн, но само в тази конкретна битка. Много е вероятно дуелът между Пиех и Винтеркорн да продължи, а това едва ли ще се хареса особено на другите акционери.

Мениджмънтът на Volkswagen все още не е съобщил как смята на реши проблемите, върху които стъпи атаката на Пиех срещу Винтеркорн. Сред тях е и обвинението, че VW все още няма достъпен бюджетен автомобил и изостава от конкуренцията в тази ниша, където другите трупат сериозни печалби.

Когато Пиех стана главен изпълнителен директор на Volkswagen през 1993, компанията работеше на загуба и той отговори с намаляване на работни места, по-малко работни места в германските заводи на марката и увеличаване на производството. За 9 години начело на компанията Пиех стопи годишните загуби от 1 милиард евро, а след това изведе VW по пътя на печалбите - до 2,6 милиарда евро на година. Той беше в основата на разрастването на портфолиото на VW - днес в него влизат 12 марки и концернът произвежда всякакви возила - от икономични градски коли до 40-тонни камиони.

Анализаторите очакват, че първото нещо, което ще направят шефовете на Volkswagen е да демонстрират подкрепата си на Винтеркорн. При избухването на кризата бързо изследване сред инвеститорите показа, че 65% от тях биха одобрили избирането на нов главен изпълнителен директор, а 80% са поискали нов председател на мястото на Пиех.

„В интерес на акционерите е промените в работата на Volkswagen да бъдат ускорени, а не да се водят битки по върховете за контрола над компанията. Това очакват и работниците, както и клиентите на фирмата", заяви анализаторът Арнд Елингхорст.

Миналата седмица Пиех сякаш направи крачка назад и е дал съгласието за писмото, което декларираше подкрепа на Винтеркорн, но през седмицата е имало нова среща на фамилиите Пиех и Порше, на която е станало ясно, че между тях все още има сериозни различия относно това как трябва да бъде управлявана компанията.

Щефан Вайл, който е премиер на Долна Саксония, областта, която държи 20% от компанията и който е член на президиума на надзорния съвет беше пределно ясен след оставката на Пиех: „Съжалявам за напускането на Пиех, но в крайна сметка това беше неизбежно. Този акт беше необходим, за да се изясни кой точно ръководи компанията."

Oще: volkswagen  автомобили  мартин винтеркорн  фердинанд пиех  фердинанд пийх 


Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.