Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

10 забравени творения на Джуджаро

Големите производители рядко създават супер автомобили. Но пък специализираните ателиета могат да разработят нещо интересно за тях. В Женева през 2004 се появява ефектният прототип Toyota Volta, кръстен на италианеца, създал съвременния акумулатор. Специалистите на Italdesign създават Volta от нулата, като за задвижването заемат техниката на Lexus RX400h. Volta се приема възторжено в Женева и Джуджаро дълго време се надява, че Toyota ще направи нещо повече за Volta. Но това така и не става.
Bizzarrini Manta (1968)
Джуджаро основава своето ателие Italdesign на 13 февруари 1968, така след много години ползотворна работа с Bertone, FIAT и Ghia, той най-после има възможност да усети истинската творческа свобода. Bizzarrini Manta е пример какво може да сътвори геният, когато е ограничен единствено от времето. От основаването на компанията до началото на автомобилния салон в Торино остават едва месец и половина, а Джуджаро не може да си позволи да не участва на изложението. Manta се ражда точно за 40 дни – срокът, в който прототипът е нарисуван и сглобен. А и тук става въпрос за нова насока в създаването на спортни автомобили – Manta на практика е еднообемно купе. Автомобилът е представен с V-образен 8-цилиндров двигател от Chevrolet с мощност 330 конски сили, който му осигурява максимална скорост от 330 км/ч.
Maserati Bora (1969)
В днешно време като чуем Bora и се сещаме за седана на VW. Но в края на 60-те се появява друг автомобил с това име, носещ тризъбеца на Maserati. За компанията от Болоня Bora става първото купе с двигател, разположен пред задния мост, а с този модел Джуджаро влиза в елита на автомобилните дизайнери.
Hyundai Pony (1974)
Прието е да се смята, че дебютиралото през 1974 първо поколение на хита VW Golf е не просто знаков модел, създаден от Джуджаро, а автомобил, който е определил развитието на индустрията за години напред. И никой не оспорва това. Но в същото време скромния на вид хечбек Pony има важна роля в прогреса на гиганта Hyundai Motor – с този модел започва модерната история на корейския производител. Създаденият на шасито на Mitsubishi Colt компактен модел дебютира на салона в Торино през 1974, а две години по-късно излиза и на световния пазар.
Hyundai Pony Coupe/Asso di Fiori (1974)
В основата на този концепт с интересна история лежи хечбека Pony, но още от самото начало това е самостоятелен проект на Italdesign. Малко преди салона в Торино през 1974 шефовете на Hyundai внезапно решават, че и тази разработка на Джуджаро трябва да носи „корейско” име. А съобщенията за пресата на Italdesign, в които колата е кръстена Asso di Fiore вече били напечатани и разпратени... Всъщност, по-голямата слава на концепта идва много по-късно – на базата на този Pony Coupe е създаден легендарният DeLorean DMC-12 – още едно от знаковите творения на Джуджаро. Само се наложило да бъдат променени пропорциите на колата и да бъдат добавени отварящи се вертикално врати.
Asgard, Aspid, Aztec (1988)
Автомобилното изложение в Торино през 1988 се превръща в бенефис на Italdesign. За 20-годишния юбилей на ателието Джуджаро представя три концепта – роудстъра Aztec, купето Aspid и минивана Asgard. Създадени по времето, когато целият свят се е прехласнал по филма „Междузвездни войни”, трите концепта изглеждат повече от актуални. А футуристичното им управление и наличието на бордови компютър направо пленяват въображението на феновете.
Subaru SVX (1992)
В началото на 90-те години Subaru рекламира този автомобил като „сериен концептуален модел”. Японците поемат сериозен риск и пускат на пазара серийната версия на концепта SVX без никакви промени. А Джуджаро получава признанието на специалистите и медиите за оформлението на остъклената част на купето, както и за смелите форми на автомобила.
Italdesign Columbus (1992)
В началото на 90-те години еднообемните автомобили преживяват истински разцвет. И Джуджаро представя луксозен минибус, като Columbus получава името си в чест на 500-годишния юбилей от откриването на Америка от Христофор Колумб. Ванът е с каросерия от карбон и е оборудван с 5-литров V12 мотор от BMW с мощност 300 конски сили, задвижването му е 4х4, а и четирите колела са управляеми. Мястото на водача е централно разположено, а с него в разкошни кресла могат да пътуват четирима пасажери. На борда намират място телевизор и видео.
FIAT Lucciola (1993)
Може ли популярният мъник Matiz всъщност да е бил FIAT? Да, това наистина е Daewoo Matiz, чийто живот започва под друга марка. Всъщност, това е била идеята на Джуджаро за прототип на градския FIAT Cinquecento, но шефовете на компанията не харесват прототипа. След това на сцената излизат босовете на Daewoo, които търсят наследник на примитивния Tico.
Italdesign Touareg (2000)
Този всъдеход няма никакво отношение към популярния VW Touareg, става въпрос за съвпадение на имената. Джуджаро пътува до Либия, след което решава да създаде идеалния за Сахара автомобил. Идеален, не само за клиентите, но и да може да се впише в пустинния ландшафт. Поне според европейските мерки.

На 7 август един от великите автомобилни дизайнери Джорджето Джуджаро навърши 75 години. Без съмнение, няма как да си представим съвременното автомобилостроене без неговите модели. Да изброим накратко: VW Golf и Passat, Lancia Delta, Alfa Romeo Brera, FIAT Punto, SEAT Ibiza, Lotus Esprit и Maserati Spyder. В кариерата на италианеца, който като млад е мечтаел за кариера на скулптор присъстват много успешни проекти и модели.

Как обаче стои въпросът с техните събратя, които са останали далеч от световната слава и много от тях са отдавна забравени. Защо да не си ги припомним?

 

Най-четените