The Hollywood Reporter оцени "Съдилището" | webcafe.bg
Filmcafe logo

The Hollywood Reporter оцени "Съдилището"

лебовскиFilmcafe, The Hollywood Reporter
08.12.2015, 13:42 (обновена 18.12.2015, 10:59)
съдилището

Филмът на Стефан Командарев, който ще бъде българският претендент за "Оскар" през 2016-та, все повече печели внимание в САЩ. The Hollywood Reporter публикува статия за филма, заедно с разговор с режисьора

Филмът на Стефан Командарев "Съдилището" е българският претендент за "Оскар", пише популярното американско издание за кино "The Hollywood Reporter" и коментира, че българският режисьор надали е имал представа доколко актуален ще бъде неговият филм, когато за първи път му е хрумнала идеята.

Вижте целия текст за българския филм, публикуван в The Hollywood Reporter с автор Ник Холдсуърд:

Сюжетът се развива през Студената война - когато отчаяни хора от Източна Европа се опитват да избягат от потисничеството и мрачния безперспективен живот на застойния комунистически режим, като бягат на Запад. "Съдилището" вероятно ще предизвика сравнения със сегашната мащабна бежанска криза в Европа, дължаща се на прилива на хора от Сирия, Афганистан и Близкия Изток.

"Не сме предвиждали, че ще се случи това", казва Командарев. "Но емигрант от Афганистан бе убит на българската граница - точно както емигрант от друго време умира в нашия филм".

Базиран на оригинален сценарий, сюжетът започва да се оформя във въображението на Командарев, когато той работи върху документални филми, заснети в граничната зона между България, Гърция и Турция.

"Азбука на надеждата" (2003 година) проследява живота и възпитанието на деца от етнически турски семейства в България, останали в страната, след като правителствената политика предизвиква масова емиграция към Турция. "Хляб над оградата" (2002-ра) разглежда живота на едно от най-потиснатите религиозни малцинства в България - католиците, разглеждайки живота им наравно с православните християни и мюсюлманите.

След работата си по втория си художествен филм - по-ексцентричния "Светът е голям и спасение дебне навсякъде" (българският претендент за "Оскар" през 2009 година), Командарев се връща към темите на документалните си филми и започва да проучва масовата емиграция от България през Студената война.

"Отправната точка беше, когато осъзнах колко интересно място е тази граница.

През периода на комунизма - преди повече от четвърт век - потенциалните невъзвращенци от комунистическия блок са се опитвали да избягат в Гърция или Турция, пресичайки незаконно тази граница. Сега хиляди емигранти от Сирия също пробват късмета си да пресекат същата тази граница, но в обратната посока - към "обетованата земя" на Европейския съюз".

Въпреки че бежанците, търсещи спасение от войната и неумолимия напредък на ИДИЛ в Сирия и Ирак вече са факт в Европа, когато той снима филма, нещата са далеч от това, което се случва сега:

"Никой от нас не е и очаквал, че емигрантската криза в Европа ще се случи в толкова плашещи мащаби", казва той.

Командарев подчертава, че филмът не е някакъв тип политически коментар за сегашната емигрантска криза.

Учил за детски психиатър - и практикувал пет години тази професия, преди да се заеме с кино - основният му интерес е върху семейните отношения.

"Подобни основни елементи, върху които се крепи личността - като увереност, любов, надежда, вяра - могат да бъдат възприети и научени само в рамките на семейството. Може би снимането на филми е моят начин да се справя със сегашната криза на морала и идентичността, която изпитваме в момента в България. Забравили сме какво е добро и зло, изгубили сме ценностната си система".

Семейните ценности са в основата на "Съдилището".

Историята се концентрира върху отношенията на млад мъж с неговия баща, планински водач, който помага на невъзвращенци да преминат през границата на Запад.

Филмът според Командарев е "много по-реалистичен" от "Светът е голям и спасението дебне отвсякъде":

"Всеки от героите във филма има реален прототип. Всичко, което виждате на екрана, е реално: историите, бедността на хората в региона, бежанците, които пресичат границата ежедневно".

"Съдилището" обаче съдържа и забавни елементи и предлага шанс за спасение на главните си герои.

"В края го приемам като оптимистичен филм, защото вижте как героят Васко - синът, действа, поема отговорност за миналото и бъдещето. Това за мен е начинът, по който и в този филм "спасението дебне отвсякъде".

Може би това прави третия филм на Командарев най-личния за него до този момент.

"Мисля за бъдещето на двете ми деца в моята страна и се притеснявам. Ето защо във филмите си се опитвам да представям истински и автентично ситуацията в съвременна България - и да задавам въпроси. И надеждата ми е това да допринесе за преобразяването на страната ми в по-добро и красиво място".

Oще: the hollywood reporter  бежанска криза  български претендент за оскар  интервю със стефн командарева  мигранти  награди оскар  оскар  премиера  работа  ревю  режисура  стефан командарев  съдилището  филм  холивуд 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 17.02.2011, 15:39

2 Uti | 08.12.201516:21

Тази рецензия няма нищо общо с филма. Типчето който я е писал го е гледал с половин око. Действието НЕ се развива през студената война и главният герой НЕ помага на хора който бягат от комунизма а е каналджия който вкрава емигранти от турция...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 08.07.2015, 15:05

1 e-mil | 08.12.201515:39

Айде пак глупости за ясновидство и предвиждания. И Hollywood Reporter са на вашия акъл. Не знам защо всички смятате, че положението е било розово и изведнъж се е пръкнала бежанска криза?

Още през 2005 покрай Хагската програма беше отчетен засилващ се имигрантски натиск върху Европа - процес, който започна през 90-те. Същевременно беше ясно, че населението страшно бързо застарява и че в следващите 40 години трябва да се приемат поне 150 млн имигранти за да се запази съотношението между работници и пенсионери. Говореше се, че една Германия трябва да приема годишно няколкостотин хиляди имигранти за да запази икономиката си работеща. При това положение изобщо не е чудно, че в един момент арабите и африканците тръгнаха масово към Западна Европа.

От друга страна хич не е чудно, че сте изненадани от бежанците. Имате раздел "Master of sex", а нямате за новини от ЕС. Тогава защо се пънете да коментирате теми, по които не сте чели нищо съществено?
   

оценка

+1 -0