Жените в киното имат тела, а къде са им мозъците? | webcafe.bg
Filmcafe logo

Жените в киното имат тела, а къде са им мозъците?

Webcafe.bg,по Quartz
20.06.2015, 19:41 (обновена 21.06.2015, 10:05)
"Утреландия" въплъщава мечтата на Дисни

Женските образи, които изобретяват, мислят и създават нещо, просто липсват в масовото кино

Новият филм на Брад Бърд "Утреландия" е най-новото попълнение в серия детски филми с послание за създаването на нещо. Във филма Франк Уокър създава ракетна раница от прахосмукачка и я занася на Световния панаир през 1964 година.

Запитан за какви цели служи устройството, той казва - за забавление, продукт от и за мечтатели, а не (внимание, спойлери!) за антиутопия, в каквато САЩ ще се превърнат във филма.

Митът за гаражния изобретател, който все още подхранва Силициевата долина, в "Утреландия" е разгърнат до борба между това какво има и какво няма въображението.

С Албърт Айнщайн (под формата на вдъхновяващи цитати в духа на Pinterest) подръка като светец-покровител.

Протежето на Франк е момиче, необичайно, с полово неутрално име Кейси, което пита (цялата планета): "Можем ли да го поправим?"

Но тя няма шанс да направи ракетна раница - само да се възхищава

Културата на изобретателите е проникнала в детските развлечения, като сюжетите се развиват около герои, които изковават, съшиват и 3D-отпечатват решенията на проблемите си. Тези герои-творци все още са - типично мъже или момчета. Купувайте си колкото искате розово Lego; никога няма да видим Кейси пред нейна собствена електронна платка.

Когато момичетата правят нещо в детските филми, то е обикновено магия: феи-кръстници в Пепеляшка, мечтателни картини в "Рапунцел", ледени фрактални дворци в "Замръзналото кралство".

В "Храбро сърце", където червенокосата Мерида разкъсва гоблен, създаден от майка й - идентифициран с женската работа да бъде "истинска принцеса", той става метафора за разрушеното естество на техните отношения.

Въпреки че и гобленът, и връзката майка-дъщеря в крайна сметка са поправени, има известно усещане за креативност. По-подобаващо би било майка й да я учи как да извива и слага тетива на свой собствен лък, заменящ този, който кралицата хвърля в огъня.

В изящния "Тайната на Келс" единствената жена в роля с реплики е горският дух Ейслинг, която помага на любопитния приключенец Брендън да намери "Окото" на вдъхновението - и така да стане повелител на светлината.

Във "Феноменалните" има Една Моуд, но тя не е тази с шанса да се учи и да се развива, и едва ли е героиня, с която повечето деца се идентифицират

Бърд, режисьор на "Утреландия" и "Феноменалните", е най-близо до истината с Колет в "Рататуй", талантлив заместник-главен готвач, който се със сексизма в кухнята, въпреки че се отнася високомерно с нея.

Чудесно е, че детските филми продават фантазии за творчество наравно с насилствените, апокалиптични такива - не толкова деликатният подтекст в "Утреландия".

Но къде са жените-създатели?

Дори в извратените моменти на Пепеляшка от "Игрите на глада", дрехите и оръжията на Катнис се осигуряват от други, чуруликащите птички и умните мишки на Капитола.

Режисьорите сега охотно превръщат момичетата в екшън-героини.

Но какво да кажем за женския мозък, вместо тялото? Двама от шестимата членове на екипа в миналогодишния хит "Героичната шесторка" са жени и учени. Но дори тогава е нужен мъжкият персонаж Хиро, за да ги превърне в супергерои извън лабораторията и на улицата.

Сегашните принцеси може да са жени на действието, но още не виждаме те да изобретяват нова реалност: да пишат своя собствена история, да създават сами инструментите си, да съшиват сами седлото за дракона си.

Oще: анимация  дискриминация  дискриминация в холивуд  жени в киното  женски образи в киното  изобретения  модел да подражание  пепеляшка  рататуй  утреландия 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.