Динозаврите на развода | webcafe.bg
Filmcafe logo

Динозаврите на развода

Драго Симеонов 16.06.2015, 20:17 (обновена 21.06.2015, 17:10)
джурасик уърлд

Каква е изгубената тайна в новия филм "Джурасик уърлд"?

"Нашите се развеждат" - казва русолявият Грей, докато с брат му пътуват с футуристичната теснолинейка над царството на динозаврите в Исла Нублар. "Едва ли, те винаги са били така" - отвръща пуберът Зак, който вече проявява по-голям интерес към девойките, отколкото към праисторическите гиганти.

"Срещат се с адвокати. Проверих ги в Google - бракоразводни са..." - продължава по-малкият и докато батко му го успокоява, че всичките му приятели са деца на разделени двойки, Индоминус Рех вече е избягала от клетката си и вършее из острова.

Епизодът изглежда незначителен на фона на цялата юрска вакханалия, която ще последва, но за пореден път доказва, че франчайзът не Спилбърг съвсем не опира да раптори, тиранозаври и прочее съживени влечуги, а до разпада на семейните отношения.

Всяка от сериите на Jurassic park е притча за развода и нещата, които децата изживяват покрай родителите си.

Динозавърът е абсолютната детска мечта - обитател едновременно на почти приказна атмосфера, но и реалност, пълна с истински зоологически факти за научаване.

Затова и стаята на Грей в началото на филма е затрупана с пластмасови модели, макар че увеселителният парк вече съществува и формално подобен ерзац е архаизъм за дете, чиято леля ръководи цялата институция.

Неслучайно обаче мястото е определено като "семеейно забавление" и е раят за хлапета.

Любопитното е, че модели на динозаври се виждат и на още една ключова позиция - работното бюро на човек, пряко отговорен за сигурността.

Представен ни е като непораснало момче, което досажда с истории за втория си баща на по-зрялата си колежка.

Обяснението за наличието на пластмасовите фигурки е запазване на екоситсемата. Не на праисторическата (той все пак работи в нея), а очевидно на семейната - в която от памтивека всеки член има своя роля и тя би могла да съществува в хармония, макар и обречена.

Невъзможността за тази хармония е водещият мотив във всеки от филмите.

Мястото с живите динозаври бързо се превръща в хаос, където властва безпорядъка, причинен от елементарни грешки. Децата в оригиналния филм от 1993-та (Лекс и Тим) са оставени на отглеждане на дядо си и по-малкото, точно както и Грей сега, е специалист по динозаври в търсене на силна бащинска фигура в лицето на палеонтолог (човекът, който най-много разбира от изчезнали светове и прави всичко възможно да ги преоткрие).

Във втората серия - Изгубения свят - същите тези деца вече официално живеят с дядо си, за родителите им и дума не се отваря.

Любопитното е, че този филм започва с атака на миниатюрни динозаври именно срещу дете, на фона на пълната незаинтересованост на богатите му отегчени родители към него.

Но тук има и друг детски персонаж - тъмнокожата дъщеря на д-р Малкълм (Джеф Голдблум), която идва с него въпреки колебанието му.

"Аз съм ти дъщеря, не можеш да ме оставяш при всеки възможен случай" - аргументира желанието си тя.

"Това ме засегна, майка ти ли те научи да го казваш?" пита ученият, ясно илюстрирайки отношенията с другия родител.

И в третият епизод началото е с дете в беда.

Това е Ерик, който едва не загива, летейки с парапланер край бреговете на друг населен от динозаври остров. Обърнете внимание - в компанията е на приятеля на майка му.

В следващия кадър след драматичната сцена д-р Грант (специалистът по изгубени светове Сам Нийл) обяснява на пеленаче за системата на отношения. Детето е на д-р Сетлър (Лора Дърн), която е щастливо женена и го предупреждава, че е твърде рано за малкия да навлиза в тези (динозавърски) подробности.

Наличието на деца във всеки един момент от поредицата не е случайно.

И то само привидно се дължи на стремежа на авторите да ангажират невръстната аудитория. Всъщност Спилбърг и компания винаги разказват историята на разваления брак през погледа на детето, което има нужда от приятел или подкрепа. Дали ще е извънземното под леглото (Е.Т.) или фантазия по динозаврите е все едно.

Семейството, под формата, под която го познаваме от векове, очевидно е загиващ вид в настоящите условия.

Възрастните знаят това и полагат грижи за възстановяването му, пък макар и често пъти изкуствено; децата обаче го приемат като естествена част, едновременно приказна и реална.

Катаклизмът между родителите винаги е предаден като бедствие в рамките на семейния парк, създаден като оптималното удоволствие.

Битката в края на Jurassic world между женския Индоминус рекс и мъжкия Т-рекс (появил се като dinosaurus ex machina) е съвършената алюзия за борбата между мама и тате, в която на практика никой не печели, а има само серия от разрушения.

Ето как, ако имате колебания дали новия Jurassic world е подходящ да заведете децата си, не се притеснявайте от зъбите и ноктите на зверовете, а мислете единствено доколко трябва да разбират, пък макар и интуитивно, истината за развода.

Защото нищо повече не може да се каже за него от разрушения парк на динозаврите.

Oще: джурасик парк  джурасик уърлд  динозаври  изгубения свят  нов филм  стивън спилбърг  ужаси  хорър 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 22.11.2011, 16:48

1 Оби Уан | 17.06.201510:49

Мдааа, и аз забелязвам подобно нещо - в почти всеки филм на Холивуд става въпрос за разведени/разделени родители... Става като задължителен атрибут, заедно с неизбежните негър и гей!
Вярно, че това дава хляб за по-интересен сценарий, но вече взех да се съмнявам дали не се налага умишлено...
   

оценка

+0 -1

Най-коментирани