Китайската доминация ще промени Холивуд | webcafe.bg
Filmcafe logo

Китайската доминация ще промени Холивуд

Filmcafe, по Guardian 07.10.2015, 02:03 (обновена 13.10.2015, 17:02)

1 от 5 снимки Назад Напред

dragon blade филм

Пълен със сражения, песни и танци на бойното поле, Dragon Blade е най-скъпият китайски филм в историята

Освен ако скоро не сте били в Китай, едва ли сте чували за епичния исторически екшън Tian jiang xiong shi, познат и като Dragon Blade. В главните роли са щедро гримираните Джеки Чан, Джон Кюсак и Ейдриън Броуди, сражаващи се за контрол върху древния азиатски Път на коприната.

С красиво хореографирани битки, песни и танци на бойното поле (да, и трите споменати звезди пеят!) и сладникаво мъжко приятелство, Dragon Blade триумфира в китайския бокс офис и спечели над $116 млн. по-рано през годината. Това е и най-скъпият китайски филм в историята, струвал $65 млн.

Такива цифри не са кой знае какво за стандартите на Холивуд и нямаше да интересуват особено много американската киноиндустрия, ако обстоятелствата не я тласкаха именно към Китай.

15 години след като „Тигър и дракон" стана първият китайски филм, спечелил над $100 млн. в американския бокс офис, Холивуд е изправен пред промяна и е принуден да се съобразява с най-населената страна в света.

През септември Hollywood Reporter предвиди, че китайският бокс офис, който вече е на второ място в света, ще задмине американския още през 2018 г. - две години по-рано от предвиденото.

Тъй че съвсем скоро китайските зрители ще станат водещата световна кино аудитория. А американските продуцентски къщи вече направиха какво ли не през последните години, за да утолят все по-големия глад за кино в този регион. Те например сключиха копродуцентски сделки за блокбъстъри като „Железния човек 3" и „Трансформърс: Ера на изтребление", за да заобиколят стриктното ограничение за не повече от 34 чуждестранни филма годишно в китайските кина.

Китайски звезди като красивата Фан Бинбин получиха роли в холивудски филми, за да ги направят по-атрактивни за китайците, след което даже (в случая с „Железния човек 3") епизодите с тези актьори бяха премахнати от разпространяваните на запад версии на филмите.

В същото време Dreamworks основа свое китайско студио още през 2012 г., което в сътрудничество с местни компании ще разпространява предстоящата анимация „Кунг-фу панда 3". А Warner Bros. наскоро обяви планове да обедини сили с подпомаганата от китайската държава фирма China Media Capital, за да прави китайски филми за местния пазар.

Холивуд отсега вече е зависим от китайската аудитория, която спасява част от неговите блокбъстъри, провалили се в американските киносалони.

В бъдеще студиата все повече ще се съобразяват с китайските вкусове и ще избягват каквито и да е сюжети, които може да се окажат неудобни за китайското политическо статукво. Ако погледнем американските филми, представили се добре в Китай, веднага виждаме склонността на зрителите към фантастични и фентъзи продукции с множество визуални ефекти и леки сюжети, без сексуално съдържание и без политически линии в тях, които биха могли да разгневят строгите държавни цензори.

Това е чудесна новина, стига да сте фенове на филми като „Огненият пръстен" (Pacific Rim) на Гийермо Дел Торо, с неговите битки между огромни роботи и извънземни чудовища, или на още по-болезнените „Трансформърс" на Майкъл Бей с подобна тематика.

Миналата година „Трансформърс: Ера на изтребление" стана най-доходоносният филм на всички времена в Китай и завърши 2014-а като най-печеливш филм в света именно благодарение на китайския юан. Същата валута вероятно ще накара 68-годишния Арнолд Шварценегер отново да се появи на екран като Терминатора T-800 след оплютия от критиката и слабо представил се в Щатите „Терминатор: Генезис" - спасил се от финансов провал само заради любовта на китайските зрители.

Други продукции обаче нямаха това щастие.

World War Z (Z-та световна война") с Брад Пит беше спрян от разпространение в Китай, макар специално да изряза сюжетната линия, разкриваща, че зомби апокалипсисът е започнал в Китай.

Всичко това ни връща към една прогноза на Стивън Спилбърг от 2013 г. - че киното ще се раздели на две тотално различни форми, като билетите за блокбъстърите ще струват доста по-скъпо от тези за евтините за производство драми, които може да гледате по HBO и в Netflix.

Спилбърг изхождаше от серията провали на високобюджетни филми в една и съща година, каращи студиата да вдигат цените на билетите за по-рисковите си продукции.

Но изригването на китайския кино пазар означава, че тези продукции не са толкова рискови, стига да са съобразени с китайската държава и китайската аудитория и да могат да се разпространяват там.

Така че изглежда големият режисьор е бил прав само наполовина.

Всъщност бъдещото разделение на холивудското кино изглежда ще е между $150-милионни блокбъстър фантастики (само че изработени така, че да бъдат допуснати в Китай) и много по-евтини и лесни за производство комедии и драми, насочени към западната публика.

А какво става с проектите, които попадат някъде между тези две категории? Истината е, че те твърде рядко ще получават зелена светлина от продуцентите.

Oще: dragon blade  z-та световна война  азия  аудитория  билет  блокбъстър  бокс офис  доминация  доходи  държава  ефекти  железния човек 3  зрители  изток  киноиндустрия  китай  китайска  копродукция  майкъл бей  печалба  политика  продукции  продуцент  промени  публика  студиа  терминатор  трансформърс  фантастика  филми  холивуд  цена  цензор  цензура 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

1 Дракон с кисело зеле | 07.10.201513:50

Уебкафе, ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ, съобразявайте статиите, които публикувате, с читателите си. "Dragon Blade", както и почти всичко с Джеки Чан, дълго време беше най-сваляният филм по българските торент-тракери. (Чак да се зачуди човек защо не ги пускат по кината тези филми нашите разпространители...)

Що се отнася до другото - а, добро утро!
   

оценка

+1 -0

Най-коментирани