"Златни малинки" или златни гафове? | webcafe.bg
Filmcafe logo

"Златни малинки" или златни гафове?

Големият Лебовски 19.02.2016, 13:20 (обновена 25.02.2016, 19:12)

1 от 5 снимки Назад Напред

scarface

Знаете ли, че най-култовият мафиотски и гангстерски филм на всички времена - "Белязаният" с Ал Пачино - е бил номиниран за анти-наградите "Златни малинки"? И по-лошо - монументалното актьорско изпълнение на Ал Пачино в ролята на животното Монтана, е оценено като лош вкус и тежко преиграване.

На 27 февруари бандата зевзеци зад филмовите анти-награди "Златна малинка" ще проведат ежегодната си гавра с най-лошите извинения за кино, които оцапаха сетива и салони по цялото земно кълбо през 2015-а.

Баналната садо-мазо сапунка "50 нюанса сиво" съвсем закономерно е в авангарда на отрицателните признания и по всяка вероятност ще триумфира с пълна кошница от развалените храстовидни плодчета.

"Златна малинка" обаче е пародийна американска развлекателна институция с мрачно минало, наситено с грандиозни гафове.

Говорим за епически фейлове, за монументални обърквания, в които се оглежда цялата, изпълнена със свирепи заблуди история на елитната западна кино критика.

Сега е лесно защото 12-те месеца на 2015-а година поднесоха унизително много лоши мейнстрийм филми - от комиксовия аборт "Фантастичната четворка" през триизмерната семейна содомия "Пиксели" до маркираната в началото на текста обида срещу добрия вкус и цивилизацията "50 нюанса сиво".

Но нека се поразровим малко в миналото, за да извадим някои от най-бруталните грешки на "Златна малинка".

Да видим тези чудовищно неадекватни оценки, които от дистанцията на времето още повече допринасят за превръщането на тези награди в лоша шега.

През 1980-а година в кината нахлува първият истински хорър филм на гениалния визионер и иноватор Стенли Кубрик "Сиянието". Филмът е екранизация по едноименно произведение на Стивън Кинг, но Кубрик тотално е променил цялата концепция на хартиения оригинал и готовият филм е автономна творба на ужаса, драматично отдалечена от писанието на Кинг.

Той е първоначално разочарован, но "Сиянието" се превръща в бокс-офис хит, а по-късно и в модерна класика. Преди това обаче, великолепно заснетата призрачна история за усамотение и полудяване трябва да изтърпи върху себе си тонове негативно мастило на заблудени критици, които просто не са в състояние са оценят смисловото многообразие, стилистичното съвършенство и цялостното революционно качество на "Сиянието".

Едни от тези клетници са пичовете, които правят анти-наградите "Златна малинка".

Те решават, че е добра идея да номинират Стенли Кубрик - по това време вече един от най-великите филмови творци в историята - за най-лош режисьор.

Редица критици също са на една страница с тези заблудени люде и осмиват Кубрик за работата му по неконвенционалния съспенс-хорър с Джак Никълсън и Шели Дювал, която също получава номинация за "Златна малинка".

През 1980-а година "Сиянието" е толкова напред във времето си, толкова е новаторски и безкомпромисно креативен, че почти ви става тъжно за професионалните кино експерти, които не осъзнават какво се случва. Почти.

После се сещате за брутално обърканите оценки и интерпретации, пускате си съвсем малко от този велик шедьовър и се изпълвате с гняв към глупостта на "Златна малинка" и ревюиращите от онова време.

Абсурдът е фантастичен - Стенли Кубрик, който според много хора е най-великият кино гений, живял някога, няма "Оскар" за режисура, но за сметка на това е бил номиниран за анти-"Оскар"-а. И то за филм, който днес консенсусно се смята за най-съвършеният хорър шедьовър на всички времена.

Сега е направо невероятно да си представим как такова могъщо произведение е получило лоши оценки.

Много от филмите на Кубрик получават своя легендарен печат с теста на времето, а не в премиерния си уикенд, както е модерно сега, но дори и това не оправдава гафа.

Срамът с номинирането на "Сиянието" е дублиран едва три години по-късно с покварения мафиотски opus magnum на Браян Де Палма "Белязаният".

Разточителната, потопена в кръв и кокаин драма за възхода и падението на кубинския търговец на дрога Тони Монтана получава враждебно посрещане от прослойката на професионалните критици и за известно време наистина се смята за лош филм. За провал, неуспял да надскочи режисьорските фойерверки и крайната си стилизация с някакъв по-сериозен кинематографичен принос.

И по-лошо - монументалното актьорско изпълнение на Ал Пачино в ролята на животното Монтана, е оценено като лош вкус и тежко преиграване.

В този контекст номинацията на Де Палма за най-лоша режисура изглежда като напълно рационално решение за борда на "Златна малинка".

С теста на времето става болезнено ясно, че "Белязаният" е дивашки шедьовър на гангстерското кино, а образа на Пачино става глобална културна икона. Тони Монтана логично е един от най-разпознаваемите персонажи въобще.

Греховете на "Златна малинка" са толкова големи, че наградите и до днес регулярно са осмивани за грандиозните си грехопадения през 80-те.

Винаги когато решат да се направят на интересни с някое по-неконвенционално решение, им се припомня за "Сиянието" и "Белязаният".

В последните години обаче не са правили чак такива глупости.

Повечето им други гафове също са от 80-те. Като например номинациите за Харви Кайтел и Дарил Хана за техните роли съответно в "Последното изкушение на Христос" и "Уолстрийт".

През 90-те се объркаха със секусалната екстраваганца на Пол Верховен "Стриптизьорки", но този филм все пак не е истински добър, а е просто върховно забавна второкласна класика.

Някои може да се запитат дали не пропускаме казус ала "Сиянието" или "Белязаният" в наше време.

Дали няма да се говори за "50 нюанса сиво", например като за шедьовър след 5-10 години. Отговорът е: не. В никакъв случай.

Затова се забавлявайте без чувство за вина по време на тазгодишните "малинки".

Oще: ал пачин  белязаният  гафове  големият лебовски  джак никълсън  джак никълсънщ  златна малина  златна малинка  златни гафове  златни малинки  критика  малинки  сиянието 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани