Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

5 мачистки, сексистки и расистки екшън класики

"Мръсният Хари"

Клинт Истууд е Хари Калахан - сурово и кораво ченге от Сан Франциско в началото на 70-те. Той носи костюм, има мек спусък и лош нрав, мрази престъпниците, държи на реда. "Мръсният Хари" е олицетворение на полицейския идеал за служител, който не търпи глупости и лигавщини. А в днешен ултралиберален Холивуд той е олицетворение на американския фашизъм.

Само си представете - Хари Калахан е внушителен бял мъж със законното позволение да стреля по представители на малцинствата. Все пак филмите от полицейската поредица са реалистични до известна степен и затова много от показаните престъпници са чернокожи. Това е немислимо днес.
Хари няма проблем със заплашването, унижаването и убиването на етнически криминални елементи. И този човек е герой. Как може, какъв абсурд! В епохата на #BlackLivesMatter и откритата, систематична и консолидирана медийна кампания срещу американската полиция, подобен образ е невъзможен.

Кадрите, в които "Мръсният Хари" е насочил своя револвер към неутрализиран чернокож бандит и го пита дали се чувства късметлия, завинаги ще останат в историята на политически некоректното екшън кино.
"Истински лъжи"

Мащабният екшън епос с елементи на комедия на Джеймс Камерън с Арнолд Шварценегер и Джейми Лий Къртис излиза в средата на 90-те и още тогава си има проблеми с активисти, които го осъждат заради "дискриминиращ портрет на хора с арабски произход".

Просто филмът разказва за терористичния план на някакви ислямски екстремисти и техните образи логично са изиграни от изпълнители с вид на религиозни радикали от Близкия Изток.
Филмът се гаври с джихадистите и ги представя като зли, но смотани фанатици, които нямат шанс срещу масивната машина за справедливост и кратки забавни реплики, именувана "негово екшън величество Арнолд Шварценегер."

Дори преди повече от 20 години, когато терминът "ислямофобия" все още не е станал част от политкоректния лексикон, "Истински лъжи" предизвиква противоречия и протести. Днес подобен филм никога не би бил направен.
"Голдфингър"

Всички ранни филми за агент 007 Джеймс Бонд днес са свирепо критикувани заради своя сексизъм. Особено тези с Шон Конъри. В очите на модерната идеология на Холивуд, старият Бонд е един опасен и свръхсексуален привилегирован бял мъж, който използва атрактивните жени като сексуални обекти и убива хора - включително и представители на малцинства - без да чувства вина.

"Голфингър" е особено проблематичен за днешния културен климат. Сцената, в която Бонд отпраща млада мацка по бански, която досега го е масажирала, за да говори сериозни неща с някакъв човек, е легендарна илюстрация за недопустим в днешно време материал. Бонд пляска гаджето по задника и я гони с думите: "Мъжки приказки"...
...Само един такъв момент в съвременен филм е достатъчен за масов феминистки протест, погром и организирана кампания за унищожаването на кариерите на всички, които са участвали в създаването на подобно нещо. Но никой не е толкова луд, че да рискува репутацията и работата си с такъв радикален риск.

Днешните филми за Бонд са подчертано егалитарни и се разграничават от палавото минало на Конъри и компания.
"Командо"

"Командо" е монументално екшън откровение с Арнолд Шварценегер в ролята на елитния бивш командос Джон Матрикс, който избива цяла измислена латиноамериканска островна държава, за да спаси отвлеченото си момиченце.

Забравете за този сюжет днес. Първо, как си представяте в днешно време мейнстрим филм с масово насилие над анонимни латиноси, извършено от масивен бял мъж с австрийски произход!? Който на всичкото отгоре пуши пура!?

Второ, момиченцата вече не са някакви невинни и безпомощни жертви на лошите, които чакат смел мъж да ги спаси. В съвременното кино те са завършени екшън богини като в Kick Ass или "Логан" и могат да се оправят сами.

"Командо" фетишизира мачисткия милитаризъм в пълен разрез с модерните разбирания за допустимо ниво на тестостерон на екрана. Гледането на този велик шедьовър е като посещение в музея на отдавна изчезналия екшън.
"Борба за справедливост"

"Борба за справедливост" е друга класика на дърварския осемдесетарски и деветдесетарски екшън канон. Стивън Сегал е Джино Фелино - ченге със зъл нрав и морлен код, което често прибягва до насилие.

В легендарната откриваща сцена Джино пребива някакъв клет сводник, който допреди малко е шамарил една от своите проститутки, имала неблагоразумието да забременее от клиент.

Фелино грабва сексуалния брокер за вратовръзката, наказва го с няколко тупаника и го забива през предния прозорец на спрял автомобил.

Големият проблем? Сводникът, показан като тотална отрепка, е чернокож. Това отново е по-скоро реалистична демографска репрезентация на улицата от това време в САЩ. Ала днес такъв филм ще бъде осъден единодушно като расистки боклук с твърде много насилие и тестостерон.

"Борба за справедливост" е артефакт от миналото на жанра, екшън реликва. А сега Сегал е натежал и със забрана да влиза в Украйна заради топлите си връзки с Путин. Какво кариерно развитие само!

През последните няколко години продуктите на масовото филмово развлечение са свръхнатоварени със строго определени политичeски послания и "aдженди".

Днес модерната ляволиберална "сошъл джъстис" идеология доминира в Хоиливуд и оформя стила и съдържанието, актьорските състави и маркетинговите стратегии на студийните филми.

Така наречените високопрофилни заглавия вече не могат да бъдат "сексистки", "расистки", "ксенофобски", "ислямофобски", "хомофобски", "нечувствителни", "прекалено мъжки" и, разбира се - "прекалено бели".

Повечето от тези определения се лепят свободно върху сюжети и актьори, без да имат много общо с истинските им дефиниции, но това отдавна няма значение. В Холивуд не е важно дали някой филм наистина е расистки, а дали медиите и активистите ще го определят за такъв.

Новите неписани правила са особено разрушителни за кодовете и каноните на класическото екшън кино.

Тази художествена форма, основана на мачизма, шовинизма, индивидуализма, милитаризма и десния консерватизъм, е почти унищожена от новия културен климат.

Идеологията може да лиши екшън киното от бъдеще, но (все още) не може да затрие неговото грандиозно жанрово минало.

Вкусете от забранения плод на политическата некоректност като си припомните пет легендарни екшън филма, които са невъзможни в днешен Холивуд.

Вижте галерията

 

Най-четените