Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Гениално кино, секс и легендарни обиди - 30 години Пълно бойно снаряжение

Във въздуха се носи аромат на война. Няма по-подходящо време за специално отбелязване на 30 години от шедьовъра на Стенли Кубрик - „Пълно бойно снаряжение".
Шедьовърът е вдъхновен от книгата на Густав Хасфорд The Short-Тimers и разказва за мрачните приключения на група американски войници по време на войната във Виетнам
Младите мъже са мека глина в суровите ръце на този инструктор от ада - сержант Харман, способен да култивира хищническата природа на по-коравите и да пречупи завинаги по-слабите и нестабилните.
Стенли Кубрик пуска своя филм за Виетнам след излизането на три от най-иконичните произведения, посветени на конфликта - „Апокалипсис сега" на Копола, „Ловецът на елени" на Чимино и „Взвод" на Оливър Стоун.
В първата част персонажите с обръснати черепи са изпратени на подготвителен лагер за морски пехотинци.
Там сержант Хартман (гениална роля на бившия военен Роналд Лий Ърми) ще ги трансформира в машини за убиване
Втората половина на филма е посветена на истинската война във Виетнам. Мъжете са завършили своята трансформация в лишени от емоции хищници
Мъжете притежават оръжия, мръснишки хумор, епичен апетит за секс и смърт.

Във въздуха се носи аромат на война. Няма по-подходящо време за специално отбелязване на 30 години от излизането на един от най-великите филми по темата - „Пълно бойно снаряжение" на Стенли Кубрик. Шедьовърът е вдъхновен от книгата на Густав Хасфорд The Short-Тimers и разказва за мрачните приключения на група американски войници по време на войната във Виетнам. „Пълно бойно снаряжение" е великолепно, вълнуващо и вдъхновяващо произведение, което отлежава като особено качествено, кърваво червено вино от най-добрите региони на планетата.

Филмът носи всички отличителни „кубрикови" белези - студена и симетрична естетика, черен хумор, насилие, нихилизъм, богат диалог. С този дистанциран психологически разрез на масовата машина за смърт, Стенли Кубрик отново изследва любимите си теми за дехуманизацията, „неизбежността на злото и човекът като убиец" по израза на Брет Истън Елис („Американски психар").

„Пълно бойно снаряжение" работи на митологично ниво, войната във Виетнам е само фон и контекст за разработването на древни и архeтипни образи и идеи. В същото време творбата е изключително развлекателна и забавна, по един особено интригуващ, кошмарен начин. „Пълно бойно снаряжение" притежава характер и хумор, които ще ви отведат на непознати места и ще стимулират екстремно интересни мисли и емоции.

Стенли Кубрик пуска своя филм за Виетнам след излизането на три от най-иконичните произведения, посветени на конфликта - „Апокалипсис сега" на Копола, „Ловецът на елени" на Чимино и „Взвод" на Оливър Стоун. През 1987-а вече изглежда, че киното е изчерпало своите гледни точки и художествени интерпретации за войната, която дълбоко променя политическия и културен пейзаж в САЩ и западния свят като цяло.

Но винаги може да се разчита Стенли Кубрик за нетрадиционен и атрактивен поглед към привидно познати неща. В края на 80-те той вече има репутацията на маниакален перфекционист, който снима рядко, дълго и не напуска често имението си в Англия. Как тогава ще снима военна драма в джунглите на Виетнам?

Кубрик решава да си „построи" Виетнам във филмовото студио, само на километри от дома си и да пресъздаде сюрреалистичния ад на Югоизточна Азия oт края на 60-те години на миналия век. От „Уорнър" имат безпрецедентен договор с Кубрик, който го е превърнал в почти божествена фигура в индустрията. Най-малкото той може да действа като велик филмов диктатор. Поръчват се безброй палмови дървета, а„Пълно бойно снаряжение" става продукцията с най-мащабните декори за времето си.

Филмът е хирургически разполовен на две. В първата част персонажите с обръснати черепи са изпратени на подготвителен лагер за морски пехотинци. Там сержант Хартман (гениална роля на бившия военен Роналд Лий Ърми) ще ги трансформира в машини за убиване. Младите мъже са мека глина в суровите ръце на този инструктор от ада, способен да култивира хищническата природа на по-коравите и да пречупи завинаги по-слабите и нестабилните.

Хартман използва комбинация от мотивация и унижение, той е виртуоз на обидите и заплахите, върховен майстор на надъхващите и вулгарни речи и песни. Образът е стилизиран като могъща сила - милитаризирана персонификация на идеята за алфа-мъжество, дестилирано до най-примордиалните и ефективни императиви. Тези на ловеца и убиеца.

Втората половина на филма е посветена на истинската война във Виетнам. Мъжете са завършили своята трансформация в лишени от емоции хищници. Те притежават оръжия, мръснишки хумор, епичен апетит за секс и смърт. Единствено така може да оцелеят в кошмарния свят на реалната война на терен.

„Пълно бойно снаряжение" е странно филмово животно. Студен и жесток портрет на дехуманизацията от една страна и напрегнато приключение, наситено с черен хумор от друга. Страхът е балансиран от смеха, тонално всичко сработва благодарение на уверената, авторитетна режисура, гениалния диалог и великолепните актьори. Матю Модин, Винсънт Д‘Онофрио, Адам Болдуин, Арлис Хауърд, Кевин Мейджър Хуърд, Джон Тери... „Пълно бойно снаряжение" е каталог на качествени и класни изпълнения.

Филмът може да се гледа като автентична военна драма, като психологически хорър, като екзотично екшън приключение и като черна комедия. Или като всичко това едновременно. Защото всъщност е всичко това едновременно. И още толкова повече.

В популярната култура остава завинаги и с колекцията от обиди, заплахи и вулгарни реплики, вградени в безупречния сценарий. Нека отпразнуваме заедно 30 години от излизането на шедьовъра с някои от най-великите парчета текст от „Пълно бойно снаряжение"

Ето едни от най-култовите реплики. Ако сте чувствителни към нецензурни и негалантни изказвания, спрете дотук.

„Аз съм сержант Хартман, вашият инструктор. Отсега нататък ще говорите само ако ви заговоря и първите и последни думи, които ще излизат от мръсните ви клоаки ще бъдат „Сър". Разбрахте ли червеи!"

„Ако ви дам да напуснете моя остров, ако успеете да оцелеете след тази подготовка, ще станете оръжие. Ще бъдете свещеници на смъртта, които се молят за война. Но до този ден вие сте повръщано. Вие сте най-ниската форма на живот на Земята. Вие дори не сте човешки същества. Вие сте нищо повече от неорганизирани земноводни лайна! Няма да ме харесате защото съм корав, но колкото повече ме мразите, толкова повече ще научавате. Аз съм суров, но справедлив. При мен няма расова дискриминация! Не подценявам чернилки, чифути, жабари, мазняри. Тук всички сте еднакво безполезни!"

„Изглежда ми така сякаш най-добрата част от теб се е стекла от задника на майка ти и е приключила като кафяво петно на матрака. Май са те прецакали."

„Редник Пайл, ти преодоляваш препятствия, така както старите хора се чукат!"

„Педал ли си? Приличаш на едно от онези момчета, които са способни да засмучат топка за голф през градински маркуч!"


„От къде си, редник?

От Тексас, сър!

От Тексас?! Там има само коне и педали. А ти не ми приличаш много на кон, така че нещата май са ясни. Лапаш ли пишки?

Не, сър!

Обзалагам се, че си от тези типове, които ще чукат мъж отзад, но никога няма да имат куртоазията да се пресегнат и да го задоволят. Ще те наблюдавам!"

„Толкова си грозен, че можеш да бъдеш шедьовър на модерното изкуство!"

„Искам санитарният възел да е толкова чист и безупречен, че дори Богородица да бъде горда да се изходи там"

„Харесвам те, защо не дойдеш вкъщи да изчукаш сестра ми!"

„Ти, малка oтрепко. Името ти е мое. Задникът ти е мой. Няма да се смееш. Няма да плачеш. Ще се учиш по числата. Аз ще ти покажа."

„Дойдох във Виетнам, перлата на Югоизточна Азия, за да се срещна с интересни и стимулиращи хора от древна култура... и да ги убия."

„Давам ти точно три секунди да изчистиш тази отвратителна усмивка от лицето си и после ще извадя очите ти и ще чукам черепа ти."

„Живеем във велики дни, братя. Ние сме весели зелени гиганти, които крачат по Земята с оръжия. Хората, които очистихме днес са най-прекрасните човешки същества, които някога ще познаем. След като се върнем в нормалния свят, хората, които си струва да бъдат застреляни ще ни липсват."

„Мъртвите знаят само едно нещо - по-добре е да си жив."

„Покажи ми лицето си за война"

„Хахахаха, не е ли войната ад?"

 

Най-четените