Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Режисьорът, който помогна на Хийт Леджър да се "прероди"

The Imaginarium of Doctor Parnassus / Сделката на доктор Парнасъс (2009)Въображение. Това стои в основата на злополучната лента на Тери Гилиъм, която Хийт Леджър не успява да довърши. Макар да не е нещо незабравимо, препоръчваме ви да изгледате The Imaginarium of Doctor Parnassus поне заради неговата роля и това как "тримата мускетари" Деп, Фарел и Лоу са я допълнили. Снимка: IMDB
The Imaginarium of Doctor Parnassus / Сделката на доктор Парнасъс (2009)

Въображение. Това стои в основата на злополучната лента на Тери Гилиъм, която Хийт Леджър не успява да довърши. Макар да не е нещо незабравимо, препоръчваме ви да изгледате The Imaginarium of Doctor Parnassus поне заради неговата роля и това как "тримата мускетари" Деп, Фарел и Лоу са я допълнили.
Monty Pyton and the Holy Grail / Монти Пайтън и Светият граал (1975)

Една от най-великите комедии на всички времена, които са създавани някога. Гилиъм е сърежисьор на филма, заедно с Тери Джоунс. В него актьорите от комедийната трупа развиват една цяла пародийна история, базирана на легендата за крал Артур и търсенето на Светия граал.
Time Bandits / Бандити на времето (1981) Фентъзи филмът, който поставя началото на т.нар. Трилогия на въображението на Гилиъм, която продължава със следващите две ленти в нашата галерия (макар филмите да са напълно самостоятелни и да нямат реална връзка помежду си). Time Bandits разказва за момче, което без да иска се присъединява към банда джуджета. Те пътуват във времето в търсене на съкровища, които да откраднат. Сюжетът звучи наивно, но е трудно да пренебрегнеш филм с участието на Шон Конъри, Джон Клийз и Шели Дювал. Снимка: IMDB
Time Bandits / Бандити на времето (1981)

Фентъзи филмът, който поставя началото на т.нар. Трилогия на въображението на Гилиъм, която продължава със следващите две ленти в нашата галерия (макар филмите да са напълно самостоятелни и да нямат реална връзка помежду си). Time Bandits разказва за момче, което без да иска се присъединява към банда джуджета. Те пътуват във времето в търсене на съкровища, които да откраднат. Сюжетът звучи наивно, но е трудно да пренебрегнеш филм с участието на Шон Конъри, Джон Клийз и Шели Дювал.
Brazil / Бразилия (1985)

Анти-утопията на Гилиъм може да намери място в много класации. Историята там се завърта около Сам Лаури - мъж, който търси жената, появяваща се в сънищата му. Сам има тъпа работа, живее в тясно жилище, а светът, който го заобикаля, е обсебен от консуматорския начин на живот. Звучи ли ви познато? Не са случайни приликите и с романа "1984" на Джордж Оруел. Оригиналното заглавие на филма на Гилиъм е трябвало да бъде 1984 1/2, но режисьорът Майкъл Радфорд решава да екранизира романа. Така се стига и до името Brazil за лентата на Гилиъм.
The Adventures of Baron Munchausen / Приключенията на барон Мюнхаузен (1988)Приключенският фентъзи филм е един от най-ясните примери за подхода на Гилиъм към киното. Лентата е базирана на приказките за германския благородник Барон Мюнхаузен и неговите сблъсъци с Османската империя, като приключенията му го отвежда и на Луната, както и търбуха на гигантско морско чудовище. Филмът е финансов провал при премиерата си, но се радва на одобрението на критиците. Може да зарадва и вас. Снимка: IMDB
The Adventures of Baron Munchausen / Приключенията на барон Мюнхаузен (1988)

Приключенският фентъзи филм е един от най-ясните примери за подхода на Гилиъм към киното. Лентата е базирана на приказките за германския благородник Барон Мюнхаузен и неговите сблъсъци с Османската империя, като приключенията му го отвежда и на Луната, както и търбуха на гигантско морско чудовище. Филмът е финансов провал при премиерата си, но се радва на одобрението на критиците. Може да зарадва и вас.
12 Monkeys / 12 маймуни (1995)Дойдохме си на думата. Отново сме в бъдещето и то отново не е приятно. Светът е покосен от вирус, който е избил по-голямата част от човечеството. Затворник (Брус Уилис) е изпратен назад във времето, за да събере повече информация за вируса и да помогне за създаването на лекарство. Уилис и Брад Пит са звездите в лентата, която е може би и най-успешната на Гилиъм. 20 години по-късно идеята (филмът е базиран на кратък френски филм от 1962 г.) намери нов живот и като телевизионен сериал. Снимка: IMDB
12 Monkeys / 12 маймуни (1995)

Дойдохме си на думата. Отново сме в бъдещето и то отново не е приятно. Светът е покосен от вирус, който е избил по-голямата част от човечеството. Затворник (Брус Уилис) е изпратен назад във времето, за да събере повече информация за вируса и да помогне за създаването на лекарство. Уилис и Брад Пит са звездите в лентата, която е може би и най-успешната на Гилиъм. 20 години по-късно идеята (филмът е базиран на кратък френски филм от 1962 г.) намери нов живот и като телевизионен сериал.
Fear and loathing in Las Vegas / Страх и омраза в Лас Вегас (1998)

От мрачната реалност на "12 маймуни" към черна комедия с Джони Деп и Бенисио дел Торо в главните роли - такава е филмографията на Гилиъм. Филмът разказва за пътуване, което се превръща поглед към Лас Вегас през призмата на психоактивни вещества. Напълно в халюциногенния стил на режисьора.

Какво ще направите, ако снимате филм с бюджет от 30 милиона долара, а главната ви звезда почине по време на снимките?

Тери Гилиъм е режисьорът, който се е сблъсквал с тази ужасяваща ситуация. Той е трябвало да поеме тежкото бреме на решението как да продължи напред, когато Хийт Леджър, звездата от The Dark Knight, умира на 22 януари 2008 г.

Първоначално Гилиъм си казва, че с филма The Imaginarium of Doctor Parnassus е свършено. Впоследствие обаче се появява идеята героят на Хийт да променя външния си вид чрез трансформации. Джони Деп, Джъд Лоу и Колин Фаръл идват на помощ и изиграват "различните версии" на персонажа в чест на покойния си приятел. Завършеният филм също е посветен на него.

Да даде нов живот на героя на Леджър и да обогати посмъртно наследството на актьора, спасявайки последната му роля, не е единствената магия, която Тери Гилиъм е сътворявал. Макар и познат най-вече като основна част от британската комедийната група Монти Пайтън, Гилиъм дава още много на света на седмото изкуство като режисьор и сценарист.

В нашата галерия сме ви подбрали някои от великолепните филми, които Гилиъм е режисирал, и които си струва да си припомните (или пък да се докоснете до тях за пръв път).

Но магията и комедията са не само част от филмографията на Гилиъм, но и от неговия шарен живот.

Хийт Леджър и режисьора Тери Гилиъм, Снимка: Getty

"Не мога да кажа, че обичам Англия, но съм по-малко нещастен тук, отколкото на други места" (Гилиъм в разговор с писателя Салман Рушди, публикувам в The Believer)

Гилиъм е така свързан с колегите си от Монти Пайтън, че много хора погрешно мислят, че е англичанин. Той всъщност е чист американец, роден в Минеаполис, Минесота, на 22 ноември 1940 г. В средата на '60-те решава, че иска да напусне САЩ. По това време в Ел Ей се разразяват полицейски протести, а за Гилиъм е ежедневие да го спират и претърсват.

"Провеждаха този еднообразен монолог с мен, никога не беше диалог. Казваха, че съм дългокос наркоман, който преживява благодарение на глупавата дъщеря на някой богаташ. Отговарях им: "Не, занимавам се с реклама и изкарвам два пъти повече пари от вас". Това определено е доста тъпо нещо, което да кажеш на полицай."

Така напуска родната си страна и се мести във Великобритания. През 2006 г. дори се отказва от американското си гражданство и не е чудно, че толкова хора го смятат за англичанин.

„Никога не съм искал да правя натуралистични филми.“

Основно място във филмите на Гилиъм заема въображението и нуждата от това да имаш такова. Филмите му са въображаеми фантазии, които прехвърлят зрителя в един или дори няколко неочаквани светове. Характерни за филмите му са и ъглите си на заснемане, които още повече засилват усещането за халюцинация на екрана.

В творчеството му се усеща и влиянието на дипломата му по политически науки, тъй като във филмите на Гилиъм се усеща неговата неприязън към бюрокрацията и автократичните режими. Естествено, не пропуска и черната комедия.

Зрителите, които жадуват за нещо различно, за нещо въображаемо, магическо – независимо дали по шарено или мрачно – могат да открият нещо за себе си в режисьорската филмография на Гилиъм.

„Холивуд осъзнава, че бебешката храна е много по-лесна за смилане от голямо парче филе миньон и заради това там се правят толкова пари. Това, изглежда, работи. И това е нещото, което ме депресира.“

Гилиъм е и особняк, който умее да се бунтува срещу нравите в Холивуд. Когато Universal, разпространители на филма му Brazil в САЩ, искат от него да направи промени и да добави щастлив край, той отказва. Universal започват сами да режат готовия филм.

Гилиъм осъзнава, че няма да успее да се пребори с адвокатската машина на студиото и заради това прави нещата лични. В списанието Variety се появява почти празна страница с малък надпис - "Уважаеми г-н Сид Стайнбър (шефът на Universal), кога ще пуснете филма ми Brazil по кината? Тери Гилиъм".

Гилиъм показва своята версия на множество критици от Холивуд, които в крайна сметка избират Brazil за най-добър филм за годината, а Universal, вече паникьосани, пускат лентата по екраните в Щатите.

„В памет на...“

Гилиъм също "надхитрява смъртта" веднъж. През 2015 г. в сайта на Variety се появява статия, която гласи: "Тери Гилиъм, член на Монти Пайтън и режисьор на "Бразилия", умира на XXX". Няколко часа минават преди от уебсайта да осъзнаят грешката си и да се извинят за публикацията.

Гилиъм приема случилото се с чувство за хумор. "Извинявам се за това, че съм мъртъв, особено на тези, които вече са си купили билети за скорошниа среща с мен, но Variety обявиха моята кончина. Не вярвайте на отричането и извинението от тяхна страна!", пише режисьорът в Twitter.

Великолепно отиграване на ситуацията, както може да се очаква от член от може би най-популярната комедийна група в света.

Радваме се, че твърденията за неговата кончина са били силно преувеличени и се надяваме Гилиъм скоро да не изоставя скучния ни реален свят за някои от своите измислени такива.

Най-малкото чакаме с любопитство неговият филм за Дон Кихот най-накрая да стане реалност, за да видим как фантазията на Гилиъм е претворила твърде познатата ни история. И ще завършим с още един цитат от него в тази насока:

„Има едно чудесно изречение в края на романа за Дон Кихот. Там той, стар и умиращ, осъзнава, че е бил побъркан през целия си живот. И фразата, която използва, за да опише лудостта си, е: „Търсех тазгодишните птици в миналогодишните гнезда“. Което според мен е чудесно описание не само за лудостта, но и за филмовата индустрия.“

 

Най-четените