И „Оскар"-ът отива при... | webcafe.bg
Filmcafe logo

И „Оскар"-ът отива при...

Драго Симеонов 20.02.2015, 17:40 (обновена 14.10.2016, 12:38)

1 от 7 снимки Назад Напред

майкъл кийтън в birdman

Нека започнем с най-добрия филм, възможно най-трудната за познаване категория. Само на пръв поглед, разбира се. Битката е единствено между „Бърдмен" (Гонзалес Иняриту) и „Юношество" ( на Ричард Линклейтър)

В скалата на обществения интерес „Оскар"-ите вероятно заемат място някъде около тупето на Кобзон и журирането на Дарина Павлова. При думата „кино" първите асоциации тези дни се лашкат между екзистенциалния въпрос „псувал ли е Левски" и колко нюансирани в сиво могат да са лошият вкус и амбициозната посредственост.

При споменаването на „филм" нещата стават дори още по-нелепи, защото тогава директно отваряме дума за Украйна, Путин, новият заем и старите управленски трикове. Това са филмите, с които живеем, останалото са торенти и пуканки.

В този ред на мисли, сигурно сте изгледали вече кандидатите за статуетката, те са предизвикали необходимата доза сепаратизъм от действителността, преди тя отново да завземе територията си и да ви обстрелва с тежката артилерия на ежедневието.

Сега ще направим абсолютно точна и аргументирана прогноза за бъдещите победители.

Точното предсказване на това при кого отиват Оскарите не се дължи на провиденческите ни способности, нито на дългогодишен опит в киното, а на един съвсем прост факт - Академията има ясно изразен характер, който формира общия ѝ вкус. Това е вкусът на застаряващите бели либерално-ориентирани-но-не-чак-толкова мъже, които заемат различни нива над средните в киноиндустрията и в по-голямата си част никога не са били номинирани и не са печелили. В момента, в който си дадем сметка как би гласувал такъв човек, знаем и крайният изход от церемонията.

Нека започнем с най-добрия филм, възможно най-трудната за познаване категория. Само на пръв поглед, разбира се. Битката е единствено между „Бърдмен" (Гонзалес Иняриту) и „Юношество" ( на Ричард Линклейтър) - и двете са истории за остаряването, но първата е не просто интимен поглед в самото кино, което Академията няма как да не отличи, но и много по-близка до усещането за прераждане след кризата на средната възраст, което е по-актуална тема за гласуващите в сравнение с проблемите на пубертета.

Като прибавим и уникалното операторско майсторство на Емануел Любецки (един от най-сигурните носители на Оскар тази година) и ето ви го големият победител.

От друга страна „Юношество" е невиждан по рода си режисьорски подвиг; само по себе си история за постоянство и визия. Ето как при режисьорите Линклейтър е поне две дължини пред Иняриту и заслужено ще надделее, защото останалите конкуренти просто не са извадили късмет с годината.

При водещите актьори нещата стоят по малко по-различен начин. Майкъл Кийтън ("Бърдмен") прави страхотна роля, но играе най-вече себе си. Което ще бъде отличено като цяло, но не и в частност. Така че Еди Редмейн („Теорията на всичко") ще триумфира въпреки усилията на Бенедикт Къмбърбач („Игра на кодове") - най-сериозната трансформация на екран през изминалата година предложи именно той в ролята на Стивън Хокинг. Нивата на сантименталност тук са една идея по-големи, а и щом „Бърдмен" е най-добър филм, Академията рискува твърде много да я обвинят в геронтофилия, ако пренебрегне младежа за сметка на ветерана. Нещо, за което лично ние не бихме се сърдили изобщо.

При жените е дори още по-лесно. Джулиан Муур във „Все още Алис" е сигурна победителка, хем играта й е първокласна, хем темата е далеч по-важна от психопатията на Розамунд Пайк ("Не казвай сбогом"/Gone Girl).

При поддържащите съвсем няма интрига - Патриша Аркет и Джей Кей Симънс респективно за „Юношество" и „Whiplash" са вън от съмнение.

Така или иначе останалите категории не ни интересуват толкова. Въпреки това ще споменем, че при адаптирания сценарий наградата ще за „Whiplash", а при оригиналния - за „Гранд Хотел Будапеща", макар че трябва да е за „Бърдмен". Оригиналността на Уес Андерсън ще бъде отбелязана, макар че е твърде оригинален за вкуса на журито и се налага малко задължително лицемерие.

Това са точните ни прогнози, ако искате можем да се обзаложим. Не отстъпваме нито йота назад и ако ние бяхме част от журито, точно така щяхме да гласуваме. Сега остава само да изчакаме събитието, за да ни опровергае в ролята ни на разбирачи. Или да я затвърди, кой знае. И двете са еднакво забавни. А дотогава може още да поспорим кой псува повече - Левски или бедният роден зрител, който е принуден да гледа все незначителни филми за уж грандиозни неща, вместо да е обратното. Тук предположението ни е твърдо за втората номинация, но едва ли ще се навиете на облог.

Oще: gone girl  бенедикт къмбърбач  джулиан мур  джулиан муур  драго симеонов  еди редмейн  игра на кодове  наградата на академията  най-добра актриса  най-добър адаптиран сценарий  най-добър актьор  най-добър сценарий  най-добър филм  не казвай сбогом  оскар  оскари  розамунд пайк  стивън хокинг 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 15.10.2011, 18:03

6 Vortep | 23.02.201510:42

Браво на Драго Симеонов! Позна на 100%
Драго, ще споделиш ли от къде си купуваш боба? Плези се
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 19.02.2014, 10:07

5 TheNomad | 23.02.201509:36

Браво, познахте!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.12.2014, 19:07

4 Шамито | 22.02.201515:53

Една еретична/да не се бърка с еротична/идея.Какво пречи да има руски оскар за филми и тъй нататък?Тогава Левиатан няма да се пъха в чужди демократични ценности.Къде спят пиарите.Ето ниша от прост човек.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

3 Bichkiiata | 22.02.201501:07

п.п.

тургам 2 лева на "Гранд Хотел Будапеща" велик филм!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

2 Bichkiiata | 22.02.201501:01

"Сега ще направим абсолютно точна и аргументирана прогноза за бъдещите победители."

автора малко скромност нема ти навреди....

м/у другото Boyhood е различно от Girlhood и ептен различно от генералното "Юношество", та става въпрос за юношеството на едно момче.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

1 boris | 21.02.201508:49

.. А първата снимка създава невидима алюзия с демонтажа на статуята на Ленин в Украйна.....
   

оценка

+3 -3

Най-коментирани