Филмът "Суфражетка" призовава жените "да направят нещо" | webcafe.bg
Filmcafe logo

Филмът "Суфражетка" призовава жените "да направят нещо"

Filmcafe, Мегън Гарбър, The Atlantic 05.11.2015, 12:09 (обновена 13.11.2015, 15:28)
суфражетка, филм, постер

Какво точно е посланието на новия филм и защо то е в противоречие с рекламната му стратегия?

Маркетинговите материали, раздавани около премиерата на британската историческа драма за жените от работническата класа, които се борят за равноправие - "Суфражетка", включват не само поредица тениски, но и серия постери в стила на Банкси.

Един от постерите, показва смартфон на розов фон, който е вдигнат във въздуха от ръка с лак за нокти. Лозунгът е: "Суфражетка - това е твоето движение!"

Друг постер разчита в още по-голяма степен на текста, за да изложи тезата си:

"Направи нещо/ Промени нещо/ Fightsnotover.com", заявява леко объркващо този плакат.

Постерите продължават в същия дух: "Открий гласа си", "Действия, а не думи", "Никога не се отказвай".

И накрая: "Това е твоето движение!", настояват те, едновременно успокоително и агресивно.

"Публикувай тледат този филм", продължават плакатие, очевидно без да си правят труда да добавят поне едно любезно "Моля".

Постерите ясно показват какво се опитва да бъде "Суфражетка".

Това е филм, който не е на конкретна тема - правото за гласуване на жените във Великобритания, за което те дълго са се борят и накрая спечелват през 1928-ма. Вместо това филмът е за много и мащабни теми.

Равенство. Справедливост. Феминизъм. (Или, ако сте Мерил Стрийп - хуманизъм?)

"Суфражетка", както ясно показва и маркетингът му, е женски филм, посветен в основната си част от, за и на тема "жени".

Маркетингът в случая дори не се и опитва да привлече мъжете - или всъщност който и да е, който не би се почувствал стимулииран от безлично насърчение да "Намери своя глас".

"Суфражетка" е и също така е и пример за ролята, която филмите могат да играят, когато трябва да се подмени историята.

Медийната рекламна кампания на филма във Великобритания и САЩ, с нейните фалшиви графити и демонстративни послания, реално не разкрива нищо от същността на филма - нито сюжета, нито звездите, нито качествата му като художествен продукт.

Акцентът тук, вместо това, е поставен върху зрителите и по-конкретно върху акта на гледане.

Кампанията се опитва да превърне простия, тривиален факт на гледане на филм в нещо като политически акт.

Въпреки че това може и да е ловък маркетингов трик, това послание за моралността на гледането на филми всъщност - както си заслужава да отбележим - е абсурдно противоречащо на самото заглавие.

Историята в "Суфражетка" - с добавени измислени елементи за целите на удобството на повествованието - се фокусира върху жените от работническата класа, които жертват и малкото удобства, които имат (и в някои случаи семействата си, свободата си или живота си) за каузата на - на езика на постерите - реалното "променяне на нещо".

Както отбелязва критикът А.О. Скот, "един от начините, по които "Суфражетка" бяга от клопките на жанра - е като се концентрира не върху лидерите, а върху редовите членове, върху обикновените жени, чийто живот е променен от ангажирането с политическа кауза".

Замисълът в случая е в "обикновеността" на въпросните жени, като се набляга на спекулацията, че вероятно ако бяхме живели в различно време, или на различно място, или при различни обстоятелства - и ние бихме могли да станем едни от тях.

И вие също.

И така: "Суфражетка" е скромна като мащаби история за човешкото лице на една епична промяна, за тежките усилия, които са необходими за постигането на политическа промяна.

В този смисъл, филмът е полезен и смислен.

Има един гибелен възглед в културата в момента - налаган не само от обитателите на Силициевата долина, а масово, от корпоративно повлияна мания по "иновациите" - че прогресът сам по себе си, пътят напред на историята - е даденост.

Вълната от шоута, които се къпят в иронията на траекторията на времето - "Момчетата от Медисън Авеню" и други подобни - спомагат за закрепването на това възприятие. Те снабдяват "бъдещето" не само с блясъка на съдбата, но и с обещанието за неизбежно подобрение.

Един вид, прогресът си е такъв, ние ще ставаме по-здрави, по-умни, ще проявяваме повече уважение един към друг, ще спрем да пушим в кабинета на лекаря и т.н.

"Суфражетка" се бори срещу тези възприятия. Той разкрива често болезнения физически аспект на прогреса; всъщност дори се къпе в него.

Като начало, той е толкова пищен в художествения си аспект, че почти можете да усетите потта, която се носи из въздуха на лондонските фабрики и улиците на града.

По-важното е, че филмът подчертава многото аргументи, че суфражетките залагат на най-добрия начин да постигнат промяната, за която се борят.

Суфражетките може и да се провалят. Пътят на прогреса би могъл с лекота да бъде спрян, защото е необходима комбинация от огромен късмет и изключително много усилия, за да се промени историята.

Затова и маркетинговата кампания, съпровождаща "Суфражетка" - е толкова повръхностна и разочароваща.

Тя противоречи на някои от най-добрите аспекти на филма, който би трябвало да рекламира.

"Това е твоето движение" крещят рекламите, без да поясняват какво означава "това".

И те намекват, че каквото и да е движението, то може да се реализира чрез размахвани във въздуха смартфони и публикуване на изображения във Facebook.

Най-доброто в "Суфражетка" е настояването, че политическата промяна изисква борба и жертви. Както Емелин Панкхърст (Мерил Стрийп) го формулира по време на кратката си поява във филма: "Вече сме осъзнали, че действията и жертвите трябва да бъдат на дневен ред".

А най-лошото е начинът, по който той се представя пред масите: със загатване, че политическите промени и фактите от историята, могат да бъдат постигнати с кликване на бутон.

 

Oще: движение за права на жените  мерил стрийп  права на жените  право за гласуване на жените  премиера на суфражетка  равноправие между половете  суфражетка  суфражетки  филм  филми  филм суфражетка 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

4 dedo adji | 15.11.201516:36

... Суфражетките искат да седнат на държавната софра. ...
по Хр. Смирненски
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.06.2015, 19:21

3 Spider | 08.11.201520:37

Ебаси идиотската рекламна кампания. Направена сякаш филма е за всеки, само че на мен ми е през един точно определен орган за голямата борба на жените в Англия за равноправие.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

2 boris | 06.11.201523:13

Сменете дупката...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.07.2010, 15:13

1 Harry | 05.11.201518:58

Абе вие лесбийките, кога ще спрете да мътите главите на жените ни?

Накрая ще ядете лобут!
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани