Китайският бокс офис задмина Холивуд, но под съмнения за измами | webcafe.bg
Filmcafe logo

Китайският бокс офис задмина Холивуд, но под съмнения за измами

Filmcafe, по Hollywood Reporter, Variety, Wall Street Journal 09.03.2016, 23:50 (обновена 12.03.2016, 12:27)

1 от 3 снимки Назад Напред

филмът ip man 3

Майк Тайсън и Дони Йен влизат в зрелищен сблъсък в Ip Man 3. Китайският филм обаче е обвиняван в измами, които изкуствено увеличават финансовите му резултати

По време на китайската Нова година в началото на февруари, актьорът и режисьор Стивън Чоу направи нов рекорд в китайския бокс офис с хитовия си филм „Русалка".

Лентата регистрира $440 млн. приходи за малко повече от две седмици, а в началото на март достигна $510 млн. Безпрецедентният успех на този филм и на още три премиери около китайската Нова година („Кралят на маймуните 2", „Мъжът от Макао III" и „Кунг-фу панда 3") превърнаха февруари в най-доходния месец в историята на китайския бокс офис. Новинарската агенция „Шинхуа" обяви, че постъпленията са общо $1.05 млрд. - срещу $810 млн. на бокс офиса в Северна Америка.

Да, според официалните данни кино индустрията в Китай вече изкарва повече пари от Холивуд, и то предимно чрез собствени филми.

Същевременно световните филмови студиа все повече гледат към китайската държава, макар че там чуждестранните филми са подлагани на ограничения и са изцяло спирани по време на най-благоприятните периоди за посещаване на киносалони (именно покрай празници като Нова година). По този начин и най-големите холивудски блокбъстъри от самото начало са поставяни в губеща позиция спрямо китайските продукции.

Наскоро например периодът на прожектиране на „Русалка" беше увеличен на безпрецедентните четири месеца - при положение, че филмите в Китай обичайно получават един месец разпространение. Така държавата фактически гарантира, че в близко бъдеще никой чуждестранен филм не може да задмине „Русалка" по приходи.

Въпреки ограниченията, до 2012 г. чуждестранните филми формираха над половината приходи в китайския бокс офис. Оттогава насам обаче, Холивуд прогресивно губи зрители в Китай и от юни 2015 г. никой американски филм не е минавал $150 млн. печалби в страната. Там даже световният хит „Междузвездни войни: Силата се пробужда" спря на $125 млн. постъпления. А в същия период девет китайски филма минаха 150-милионния праг.

Някои намират обяснение за тази тенденция не само в ограниченията за чуждите продукции, но и в любовта на китайците към собствената им култура.

„Китайците обожават културата си и желаят да я виждат на екран", казва американецът Бил Бордън, консултиращ продуцент на китайския хит „Русалка". „Затова Стивън Чоу е толкова популярен. Той има милион малки шегички и забавни нюанси във филмите си, които няма да разберете, ако не сте китаец".

През последните години американските продуцентски къщи направиха какво ли не, за да утолят все по-големия глад за кино в този регион. Те сключиха копродуцентски сделки за блокбъстъри като „Железния човек 3" и „Трансформърс: Ера на изтребление", за да заобиколят стриктното ограничение за не повече от 34 чуждестранни филма годишно в китайските кина.

В същото време Dreamworks основа свое китайско студио още през 2012 г., което в сътрудничество с местни компании разпространява успешната анимация „Кунг-фу панда 3". А Warner Bros. обяви партньорство с подпомаганата от китайската държава фирма China Media Capital с цел създаване на китайски филми за местния пазар.

„Именно това ще бъде тенденцията", прогнозира Бил Бордън. „Всяко студио ще трябва да бъде в Китай и да прави китайски филми - няма причина да не бъде при толкова голям бокс офис потенциал".

В последните дни обаче на преден план излезе и тъмната страна на кино разпространението в Китай.

Скандал избухна с Ip Man 3, най-новата част на хитовата екшън поредица със звездата Дони Йен. Филмът със зрелищни бойни сцени (и с участието на Майк Тайсън в ролята на злодея) се радва на успешен дебютен уикенд по екраните и събра $71.5 млн. от петък до неделя - според изчисленията на базираната в Пекин агенция за бокс офис мониторинг Ent Group.

Само че успехът бива засенчен от обвинения за измами с регистрираните приходи. Няколко големи китайски медии, включително и държавната China Daily, твърдят, че китайският дистрибутор на филма Dayinmu Film е приложил нагла схема, за да увеличи изкуствено финансовите му резултати.

Дистрибуторът е обвиняван в масово закупуване на билети за собствения си филм от различни вериги киносалони из страната.

Впоследствие киносалоните насрочвали несъществуващи прожекции след полунощ, и то при максимално раздути цени на билетите, за да подобрят крайните бокс офис резултати.

Според твърденията някои кина са отчели разпродадени прожекции на Ip Man 3 на всеки 10 минути след полунощ, при 105 минути продължителност на филма и при цени на билетите, равняващи се на 31 долара. Най-големият подпомаган от държавата дистрибутор China Film Group вече призна, че в неделя един от неговите киносалони в град Ухан е обявил застъпващи се „недействителни" прожекции на Ip Man 3 - като предстои собствениците на това кино да бъдат санкционирани.

Всъщност в Китай не е новост практиката на изкупуване на собствени билети с цел създаване на истерия около даден филм.

Wall Street Journal пише, че за такива методи свидетелстват интервюта с над 20 души от китайската кино индустрия. И макар да съществуват прогнози, че пазарът ще става все по-прозрачен, засега изглежда, че данните за китайския бокс офис все още трябва да се приемат с едно на ум.

Oще: dreamworks  ip man 3  warner bros  азия  аудитория  билети  блокбъстър  бокс офис  данни  дистрибутор  доходи  държава  задмина  зрители  измами  кина  киносалон  китай  китайски  китайци  копродукция  култура  кунг-фу панда  нова година  ограничения  пазар  пари  печалби  постъпления  премиера  приходи  продукция  продуцент  прожекция  резултати  рекорд  русалка  санкции  стивън чоу  схема  съмнения  успех  филм  филми  финанси  финансови резултати  хит  холивуд  цена  цензура  цифри  чуждестранни  шинхуа 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани