Любимият сериал на Зукърбърг осмива IT гурутата | webcafe.bg
Filmcafe logo

Любимият сериал на Зукърбърг осмива IT гурутата

Красимир Грозев 12.07.2016, 09:44 (обновена 24.07.2016, 17:57)

1 от 5 снимки Назад Напред

силициевата долина

Повечето финансови и правни маневри, които гледаме в „Силициевата долина", са напълно истински - от малките мръсни номера при набиране на капитала, през драмите около създаване на лого, до вечния конфликт между инженери и продавачи.

„Стив Джобс е позьор, който дори не е писал код"

Тази реплика идва още в първите минути на първия епизод на „Силициевата долина" (Silicon Valley) и сякаш нарочно е сложена там, за да разберат зрителите, че няма да гледат поредното телевизионно шоу, което ще се плъзга по повърхността на гийк и нърд културата, маргинализирайки я до ниво на малоумно шоу за масите в стил „Теория за Големия взрив".

Не, „Силициевата долина" предлага хумор, остър като бръснач, и уникален сатиричен поглед за случващото се в сърцето на американската компютърна индустрия.

Съвсем наскоро HBO излъчи последната серия от третия сезон на шоуто, което до момента е тиражирано в едва 28 епизода. Висококачествената забава, която идва от тези серии, е на ниво, което повечето съвременни ситкоми не успяват да създадат и за 10 сезона.

Зад „Силициевата долина" стои Майк Джъдж. Името му едва ли говори много на повечето българи, но той е създател на анимационните изродчета Бийвъс и Бътхед, а след това режисира култовите комедии "Office Space" и "Idiocracy".

Джъдж работи в края на 80-те в реалната Силициева долина като софтуерен инженер, но се отврaщава от бизнеса и бързо се отдава на анимацията.

Другата водеща фигура в сериала е продуцентът и сценарист Алек Бърг, който пише сценариите за десетки епизоди на „Seinfeld", а след това е изпълнителен продуцент в друг хитов комедиен сериал на HBO „Curb Your Enthusiasm".

Братът и бащата на Бърг са ветерани - софтуерни инженери от Силициевата долина и също го посвещават в тънкостите на бизнеса.

Другата много силна страна на „Силициевата долина" е актьорският състав, който се състои основно от сравнително млади комици, повечето от които имат сериозен опит със стендъп комедията и не малко телевизионни и филмови роли зад гърба си. Те успяват да изградят невероятно колоритни, но и странно реалистични образи, като имат не малко свобода да импровизират сцените си.

„Това не са нърдовете, които виждате снизходително показани в „Теорията за Големия взрив". Те са по-скоро аутсайдери в IT бизнеса, в който има много готини хора, но има и аутсайдери, точно като нашите герои", разказва Бърг.

„Силициевата долина" се различава от повечето ситкоми, които се излъчват от американските телевизионни канали. Първо, той се занимава с информационната индустрия, която въпреки, че има все по-водеща роля в живота ни, някак остава в страни от съвременните американски телевизионни продукции.

Второ, драмите и сюжетните обрати, които гледаме на екрана, са много по-сериозни и напрегнати в сравнение с масовите комедийни сериали.

И трето, повечето критици и публика го определят едновременно като изключително забавен и в същото време напълно актуален за съвремието ни.

„Не искам да живея на планета, където някой друг прави света по-добро място - и го прави по-добре от мен"

Това казва Гавин Белсън, който се явява обобщен образ на IT гурутата от Силициевата долина. За него се твърди, че е пряко вдъхновен от Сергей Брин, един от основателите на Google, но дори и да не е така - героят показва тежката сатира, която създателите на сериала вплитат в произведението си.

„На Уолстрийт правят много пари и всички ги смятат за зли. В Силициевата долина правят не по-малко пари, но непрекъснато повтарят как правят света по-добро място и в това има доста ирония", обяснява Майк Джъдж.

Логично, не всички харесват сериала заради това. Илон Мъск заявява, че изобразеното на екрана е твърде далеч от реалностите в Силициевата долина, а един от водещите актьори Ти Джей Милър отвръща, че на никой не му е приятно да го иронизират.

Темата за случайното забогатяване в Силициевата долина също е здраво застъпена. Ерлич Бакмън, един от главните герои в сериала, създава сайт за търсене на най-евтините самолетни билети, успява да го продаде изгодно и от тогава се занимава с пушене на трева и с IT инкубатора си, където развъжда всякакви безумни идеи.

Друг от героите изобретява интернет радиото преди доста години и след това единствената му грижа е състоянието му да не пада под милиард долара. Трети е повишен като отмъщение, след това случайно набеден за технически гений и накрая тихомълком е уволнен със споразумение за конфиденциалност и обезщетение от $20 млн.

Безумните идеи, които съвсем на сериозно върлуват в Силициевата долина, са неизчерпаем източник на шеги.

В първия сезон се пише приложение за смартфон, което да открива жени с еректирали зърна. В следващия сезон се създава app, който ти помага да намираш други пушачи, а в третия сезон стартъп показва свръхсекретния си проект - програма, която чрез добавена реалност поставя смешни мустаци на хората.

Майк Джъдж обича да прикрива между смеха и сериозни откровения за съвременността ни, като например клик фермите в Азия, които могат да надуят посещаемостта на всеки сайт или популярността на всяка програма. Или пък възможността да се влияе на общественото мнение чрез модифициране на резултатите в популярните интернет търсачки.

Бизнес уроците обаче са истински.

„Трябва да се гордееш, че създаде компания, която вече е твърде могъща, за да бъде управлявана от теб", казва един от героите на Ричърд Хендрикс, който малко по-рано е бил уволнен от собствената си компания, съвсем в стил Стив Джобс.

Въпреки тънката ирония към американския фетиш по стартъп компаниите, повечето финансови и правни маневри, които гледаме в „Силициевата долина", са напълно истински - от малките мръсни номера при набиране на капитала, през драмите около създаване на лого, до вечния конфликт между инженери и продавачи.

Последното е една от основната сюжетна линия на най-новия сезон. Софтуерните инженери искат да създават върхови технологии, от които обаче никой може да няма нужда. Те неизбежно се сблъскват с продавачите, които искат прост и продаваем продукт, способен да генерира максимална печалба.

„Силициевата долина" не е ситком, който ще се хареса на повечето зрители. Може би няма да схванете къде е програмистката драмата в това дали се ползва Tab или Space клавиша при оставянето на празно място в кода, може би ще ви дойдат малко в повече перфектните математически изчисления за това как най-ефективно да се задоволят ръчно 800 мъже - този сериал не е хапка за всеки.

HBO обаче са достатъчно доволни и подновиха „Силициевата долина" за четвърти сезон, който ще се излъчи през пролетта на 2017 г. И определено можем да кажем, че сериалът усърдно си изгражда култов статус.

Oще: hbo  it бизнес  silicon valley  бийвъс и бътхед  информационни технологии  код  комедия  майк джъдж  нови сериали  нов сезон на силициевата долина  сериал  сериали  силициевата долина  ситком  софтуерен инженер 


Още от Сериали

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани