"Винил" - новата телевизионна рожба на Скорсезе и Мик Джагър | webcafe.bg
Filmcafe logo

"Винил" - новата рожба на Скорсезе и Мик Джагър

Filmcafe, The New York Times
29.01.2016, 12:00 (обновена 16.02.2016, 12:05)
Vinyl

Снимка: © HBO Bulgaria

Сериалът тръгва на 15 февруари

Годината е 1973-та. Ричи Финестра (Боби Канавали) e мениджър на звукозаписен лейбъл, загубил вяра в музикалната индустрия, пропил се и затънал в сериозна каша.

И все пак, точно преди да удари дъното, главният герой на новата драма на HBO "Винил" е сполетян от неочаквано вдъхновение. Ричи отива в мрачната част на Манхатън, за да си купи кокаин, когато ненадейно попада на шумен рок-концерт на изгряваща група, наречена New York Dolls.

Oще с първите кадри "Винил" оставя усещане за филм на Мартин Скорсезе -  комбинация от земен реализъм, носталгия по Ню Йорк от 70-те и пулсиращ рокаджийски саундтрак. Всъщност Скорсезе е изпълнителен продуцент на сериала и режисьор на двучасовия пилотен епизод.

В случай че присъствието на утвърдения режисьор ви се струва недостатъчно, когато става дума за сюжет за лоши момчета, екзистенциални кризи и изкупителното въздействие на музиката - тогава е добре да знаете, че сред изпълнителните продуценти на "Винил" е и Мик Джагър - фронтменът на Rolling Stones.

Актьорският състав включва Оливия Уайлд - известна още като чаровната 13 от "Д-р Хаус", Рей Романо ("Всички обичат Реймънд") и Джуно Темпъл. Сюжетът смесва измислени герои с актьори, които играят съществуващи музикални звезди (като Дейвид Боуи, Елвис Пресли и Лу Рийд) - сериалът е амбициозен, скъп и според създателите - с гарантиран успех.

Изпълнителният продуцент Терънс Уинтър описва първоначалната си реакция, когато го канят да се включи в проекта: "Спомням си, че си повтарях: "Така. Мартин Скорсезе. Мик Джагър. Рокендрол. Не ме интересува какво е - няма начин да не го гледам".

За HBO, които имат в портфолиото си неща както "Game of Thrones", "True Detective", шоуто на Джон Стюарт- "Винил" е важно попълнение. Това е начин да се добавят имената на Скорсезе и Джагър в списъка с именити сътрудници.

Целта и амбицията на "Винил" според Скорсезе е "музика да бъде част от сюжета, но и целият сюжет да бъде като едно музикално парче", да се усети как музиката е дефинирала живота на хората преди около 50 години. За Мик Джагър "Винил" е образ на едно вълнуващото, несигурно време в музиката, когато един западащ метрополис се превръща в сцена за пънка, диското и хип-хопа.

"Ню Йорк беше затънал" разказва Джагър. "Имаше много бедност и много неравенство - и всичко това на фона на мръсни градски пейзажи". "Забравих да спомена и глупавите дрехи", допълва Джагър. "Някои от тях бяха абсурдни, но някои бяха донякъде оригинални".

Достигането до заснемането на "Винил" отнема много години.

Първоначалният план е за филм, наречен "The Long Play", който Скорсезе и Джагър подготвят от 2000 година насам, и който трябва да проследи живота на хора от музикалния бизнес в продължение на няколко десетилетия и културни ери.

Уинтър, носител на "Еми", продуцент на "Семейство Сопрано" и изпълнителен продуцент на "Престъпна империя", е сред сценаристите, работили по "The Long Play". Но през 2008-ма, по неговите думи, "световната икономика се срина, и изведнъж телефоните спряха да звънят".

"Студиото заяви "Хм, може би не е сега моментът да правим тричасов епичен исторически филм", допълва Уинтър, който е писал сценария за "Вълкът на Уолстрийт" на Скорсезе.

Като се опира на сюжета на "Престъпна империя" - скъпата гангстерска драма на HBO за ерата на сухия режим (която продължи пет епизода и привличаше средно по 2-3 млн. зрители на епизод в Америка) - Уинтър пренаписва рок-проекта като пилотен епизод за телевизия.

За главната роля на Ричи Финестра, нервният шеф на American Century Records, продуцентите се спират на Канавали - носител на "Еми" за ролята на избухливия бандит Джип Росети в "Престъпна империя".

Подготовката на Канавали за ролята във "Винил" е много сериозна.

Тя включва срещи с мениджъра Дани Голдбърг (представлявал изпълнители като Beastie Boys и Nirvana); уроци по китара с Лени Кей, който е сред основателите на Patti Smith Group - и много време, прекарано със Скорсезе, който активно оформя героя на Ричи.

"Той ми каза: "Ти си човек, който постоянно посяга с ръце към хората, когато комуникира", спомня си Канавали. "Всеки път, когато се доближавах до него, той се отдръпваше леко. Скорсезе ми каза: "Искам да запазиш тази черта. Искам Ричи да бъде такъв".

Уайлд, която е ветеран на TV сериали като "Д-р Хаус" и "Ориндж Каунти", също търси напътствия от Скорсезе за героинята си Девън, която е съпруга на Ричи и някогашна активна фигура в декадентската арт-сцена на Ню Йорк.

В разговорите си с продуцентите на "Винил" Уайлд казва: "Вече съм фен на идеята. Но за да се съглася да участвам, трябва да знам, че не искате от мен да бъда страдащата домакиня и съпруга. Искам да съм сигурна, че има и нещо повече".

Уайлд остава доволна не само от предисторията на Девън, бивша муза и довереница на Анди Уорхол, но и от подхода на продуцентите, който залага на откритост и сътрудничество.

Други актьори също изглеждат доволни от шанса да се видят в широки ревери и с пищно лицево окосмяване.

Романо, звездата-комик на "Всички обичат Реймънд", който играе партньора на Ричи в лейбъла, Зак Янкович, казва, че когато изпраща записа си за кастинга на Скорсезе, реакцията на продуцента е: "Той никога не е чувал за теб."

"Не съм толкова самоуверен, че да смятам, че всеки е чувал за мен", разказва през смях Романо. "Но ми се стори малко странно".

Все пак, както казва Романо (който е участвал и в "Parenthood" и "Мъже на средна възраст"): "Това се оказа късмет. Скорсезе нямаше предварително изградени представи за мен".

Снимките на пилотния епизод на "Винил" започват през лятото на 2014 и продължават 35 дни.

Канавали, който работи по 16-17 часа дневно, 5-6 дни седмично, играейки неистовия и често надрусан мениджър, казва, че ангажиментът му със Скорсезе си е струвал.

За да се превърне в сериал, "Винил" има нужда от около 1000 кв.м. снимачен терен в Steiner Studios в Бруклин. Именно тук са пресъздадени в най-дребни детайли офисите на American Century, заемащи цели 600 кв.м.

Това е просторно офис пространство, изпълнено с цигарен пушек. с ретро обложки на албуми по стените, с пепелници, ролодекси и пишещи машини. На етажите над снимачната площадка са офисите на продуцентската компания и мащабен отдел за костюми, заемащ терена, наследен от "Престъпна империя", чиито снимки приключиха през 2014-та.

Никой не коментира какви са разходите за снимките на "Винил", но филмът използва голямо количество нова и лицензирана музика, която ще се пуска и под формата на саундтрак албум след всеки епизод (в България издатели са Atlantic Records и Warner Bros.).

Уинтър заявява: "Да, цената ще е висока, но и печалбата ще е също толкова невероятна!"

Уинтър е съсценарист на пилотния епизод на "Винил" заедно с Джордж Мастрас ("В обувките на Сатаната"), коментира още критиките по отношение на "Престъпна империя", а именно, че шоуто е отделило много време да изгражда герои и сюжетни линии, преди да достигне до тяхното развитие.

"‘Империята" беше малко бавна, но тук сюжетът е напълно различен".

За "Винил" той казва: "Тук е като изстрел от оръдиe. Замисълът ни е да се чувствате все едно сте завързани за ракета, която излита".

За Джагър продължаващата работа по "Винил" е неговото запознаване с едно от малкото начинания в шоубизнеса, с което не си е имал работа досега, но и сериозен урок доколко е способен да участва в процеса на подготовка.

"Няма как да прекарваш всяка минута от живота си в сериала - това не е твоята работа", заявява Джагър.

"Но това е твое творение, твое чадо, и не искаш да го изпуснеш. Без да ставаш обсебен, трябва да държиш ръката си на кормилото".

Има и още една причина Джагър да държи под око "Винил": неговият син Джеймс е актьор в сериала. Той играе фронтмена на неопитна прото-пънк банда. "Не съм настоявал да бъде избран за ролята", заявява Джагър. "Само помолих да го оставят да се яви на прослушванията и да видим как ще се справи там".

Уинтър коментира, че "Винил" е поредна глава от навлизането в съвременната култура от страна на Скорсезе. За целта на утвърдения режисьор му се е наложило да се научи да прилага слуха си на рок-фен към визуалната медия, както и да пренесе кинематографските си умения към телевизията.

Припомняйки си ранен разговор за "Престъпна империя", Уинтър разказва как е обяснявал на Скорсезе разликата между минисериал и същински сериал.

"Казах му: "Минисериалът е с окончателен, определен брой епизоди - 6, 8, 10 епизода и край", спомня си Уинтър. "‘Докато истинският сериал е... снимаш пилотния епизод и после продължава нататък". И той ми отвръща: "Значи пилотният епизод е филмът, а това, което се случва по-нататък в сериала, е след филма? Окей, разбирам. Аз ще заснема филма, а след това ти направи сериала".

Oще: hbo  netflix  vinyl  vynil  винил  епизод  мартин скорсезе  миг джагър  пилотен епизод  престъпна империя  сериал  сериали  скорсезе  филм  филми 


Още от Сериали

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 08.07.2015, 15:05

1 e-mil | 06.02.201607:59

Не стига, че в статията има грешки, ами и вие допълнително сте оплескали превода.

Името на Боби Канавал се произнася Кенъвале. Може да го извъртите на Кенъвали, както грешно правят много американци или да го побългарите на Канавале, но в никой случай не може да го наричате Канавал.

Мик Джагър е предимно продуцент на сериала - един от тримата. Не е другиЯТ изпълнителен продуцент, както твърдите, защото в тази си роля работи само по 2 епизода (и то последните 2 на първи сезон, които ще се излъчат чак през април). В New York Times също не го наричат "другият" - казват само "a fellow executive producer". Защото Джагър и Скорсезе са едни от многото изпълнителни продуценти. Останалите също са именити: Джон Мелфи, Терънс Уинтър, Ема Коскоф, Алън Коултър, Джордж Мастрас, Рик Йорн, Виктория Пиърман и пр. На "журналисти" като вас сигурно имената нищо не ви говорят, но биографиите на тези хора включват много от значимите сериали и филми на последните 15 години - като се почне от "Бандите на Ню Йорк", мине се през "Семейство Сопрано" и "Сексът и градът" та се стигне до "Вълкът на Уол Стрийт".

Обаче поне едно име трябва да ви говори нещо - това на Терънс Уинтър, който сте нарекли "шоурънър". Първо, това са две думи и се пишат отделно - "шоу рънър". И второ няма такава длъжност. Това е просто синоним за изпълнителен продуцент. А значи и няма как Джагър, и Скорсизи да са единствените.
И погрешно е спомената биографията му. което е грешка на "Ню Йорк Таймс". В "Семейство Сопрано" Уинтър е продуцент само на 11 епизода. През останалото време върши други продуцентски дейности. Наградите "Еми", които получава са за сезони, в които е бил именно изпълнителен продуцент.
Може да ви се струва, че няма голямо значение - все са продуценти, само че в телевизията различните продуцентски названия са конкретни длъжности и всяка от тях има конкретни задължения. Все едно да объркате главен редактор с дежурен редактор на някой вестник.

А това дето Канавале е работил по 16-17 часа дневно на 6-дневна седмица е огромна тъпотия.
Стандартният снимачен ден продължава 10-12 часа, като това освен репетиции и снимки, включва подготовка на терена и на техниката (които естествено не се правят от актьора), обедна почивка, други почивки ако актьорът има празни часове между сцените, транспорта между локациите и т.н. Абсурд е Канавале да е работил по 17 часа ежедневно, защото това не е ситком. Дори най-главният герой в сериали като "Винил" не участва във всяка сцена и всеки кадър. Съответно четенето на сценариите и репетициите си влизат в онези 10-12 часа.

В киното понякога е възможно да изкараш цяла седмица на 16-часов ден заради ограничени срокове на достъп до някоя локация, но там подготовката на сцените плюс местенето на камерата и осветлението често отнема повече време, което за актьора може да е почивка. Телевизионните сериали обаче се снимат на конвейер с много по-плътен график месеци наред. Пък актьорът не работи сам. Ако той е бил зает 16-17 часа, значи целият снимачен екип също е бил зает. Само че трудовите условия в САЩ не са много по-различни от България. Даже в киното и телевизията често са по-строги, защото имат силни профсъюзи - има си регламентирани почивки между работните дни. Тоест тези 17 часа ще са много сериозен овъртайм, който при такива скъпи сериали ще струва не само майката и бащата, ами и лелята, и чичото на Мик Джагър. Щото овъртаймът се плаща скъпо от продуцентите и HBO няма да се бръкне за него.
Не че не се случва - случва се на всяка продукция. Но първо няма начин да уплътниш всеки работен ден, просто защото не можеш да контролираш всички локации и странични ангажименти на актьорите. Изненади винаги има. Със сигурност са се случвали дни в които са снимали само по 7-8 часа. И тези дни не са били един-два.

Дори и да нямаше трудови закони пак не може дълго да се кара на 16-17 часов ден, просто защото екипът ще прегори и ще се изпокара още в края на първия месец. Всеки продуцент го знае. Затова дори нормално натоварен график често се плаща не само с пари, а и с допълнителни почивки - примерно цяла празна седмица по средата на снимачния период.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани