Какво не знаем за "Младия папа"? | webcafe.bg
Filmcafe logo

Какво не знаем за "Младия папа"?

Мария Панайотова 11.11.2016, 16:05 (обновена 15.11.2016, 17:43)

1 от 7 снимки Назад Напред

Младият папа

Снимка: © HBO

Може ли папата да пуши

"Младият папа" по HBO е не просто интригуващ, той скандализира вярващите, предизвиква зрителя, когото пренася в в света на Ватикана. Този път обаче няма скандали и мистерии, режисьорът Паоло Сорентино умело ни пренася в дебрите на човешката душа. Там, където битките и дилемите нямат край.

Ватиканът е отделна вселена, непозната за много от нас, с неговите специфични обитатели, правила и механизми. Там управлява папата, който при героя на Джуд Лоу е нестандартен и революционен персонаж, сестра Мери, невероятната Даян Кийтън и държавния секретар Воиело, който е властен и пресметлив, невероятен футболен фен.

Тук има хора, които притежават много власт, други служат на Бога, но ще видим и гейове, любов, борба за постове, разкаяние. Както и голямата дилема - има ли Бог и как да го разпознаем в живота си.

Безспорен факт е, че сериалът има все повече фенове в целия свят. Той е невероятно популярен в САЩ, във Великобритания, предизвиква фурор в католическа Италия, и събира все повече почитатели и в България.

Но гледайки красивите кадри, реконструирани от Ватикана, тъй като Светият Престол не е разрешил на Сорентино да снима зад стените на малката държава-град, зрителите си задават различни въпроси. Събрахме някои от тях и се постарахме да намерим верния отговор.

Има ли "Младият папа" - реален прототип?

Името, което си избират папите е много важно. До голяма степен то показва какво ще бъде управлението им. Лени Белардо, героят на Джуд Лоу, избира името Пий XIII. Последният папа, носил името Пий е Пий XII. Между другото Пий означава - милостив, богобоязлив и смирен. Коренно различен от характера на Лени.

Пий XII e папата, който ръководи църквата по време на Втората световна война. Той е противоречива личност, която предизвиква сериозна полемика. Живял е дълги години като нунций (папски представител) в Германия и е обвиняван, че не е реагирал достатъчно остро спрямо Хитлер и не е осъдил публично фашизма и нацизма. Критикуван е също, че не се е обявил открито срещу масовото избиване на евреите, за което е бил много добре информиран.

Ватиканът обаче, както и някои изследователи твърдят, че в действителност папа Пий XII нееднократно се е противопоставял на нацистите, призовавал е за мир и е укривал евреи зад стените на Ватикана (има данни, че е спасил 11 хиляди евреи), както са правели и много други представители на Католическата църква. "Папата е мислел, че ако осъди нацизма, това няма да спаси евреите, а ще стане повод за преследване и на католиците" - пише ирландкият истори Ирмънд Дъфи.

Този папа е бил много строг и авторитарен, именно като "Младия папа" на Джуд Лоу. Той осъжда категорично комунизма и отлъчва от църквата католиците, които симпатизират на комунистическата идеология.

Приликите, разбира се, са относителни. А и Пий XIII, все пак е измислен филмов герой.

Може ли папата да не се показва и да крие лицето си?

На теория всичко може, но на практика в днешно време това не е реално. Още през Втората световна война прототипът на Пий XIII, Пий XII се появява често пред събралите се на площад "Свети Петър". Той използва радиото с чести радио послания

"Младият папа", напротив, неглижира тотално медиите, избягва всякакви публични прояви и
и част от стратегията му е да си създаде "тайнствен, непознат образ". По света няма нито една негова снимка или сувенир, което е невъзможно.

Образът на папата е много важен за вярващите и никой, избран на този пост, (освен Лени Белардо), не би си позволил лукса да се крие от прожекторите.

Въпреки, че със сигурност тази публичност и желанието на хиляди хора да се докоснат до папата и да се снимат с него, от човешка гледна точка сигурно е много натоварваща.

Другото основно решение на "Младият папа" - да уволни фотографа на Ватикана, защото няма нужда от него, също не би могло да се случи в действителност. В момента, Ватикана разчита много на медиите, за да достигнат до повече хора, посланията на църквата и на папата.

Папа Франциск има акаунт в Twitter, с близо 10 милиона последователи на няколко езика. Ватиканът има и свой собствен канал в You Tube, и няколко активни Facebook страници.

Може ли да има папа-американец наистина?

Във Ватикана е избран първият папа американец, нещо нечувано. Така започва "Младият папа". Кардинал Лени Белардо от Съединените щати е новият папа Пий XIII, който с американска арогантност и самочувствие, че светът е негов, разтърсва Светия престол, където италианските традиции на дипломацията и добрия тон властват от векове.

Но наистина ли е невъзможно в реалния свят да има папа американец?

В момента католиците в Съединените щати са близо 70 милиона, те са най-голямата по брой компактна религиозна общност в страната, тъй като протестантските църкви като статистика се броят за отделни общности. След Бразилия, Мексико и Филипините, американските католици са четвърти по брой в света, като те са най-голямата англоезична общност.

САЩ имат 18 кардинали и са на второ място след италианците, които имат 24. Кардиналите са тези, които избират новия папа, както стана ясно в началото на филма. От постигнатите договорки и съгласие помежду им зависи на къде ще се наклонята везните, както и от "Светия Дух", както се казва в първи епизод на сериала.

Американските кардинали са 10% от общия брой на избирателите. Това означава, че има сериозен шанс следващият папа да бъде американец. Кардиналите от Съединените щати в момента са предимно консервативни и традиционалисти, т.е. до голяма степен приличат на Лени Белардо.

Сестра Мери и сестра Паскалина

Ключов е образът на сестра Мери, интерпретирана от Даян Кийтън. Когато си почива, тя носи тениска с надпис "I am a virgin", въпреки че твърди, че "тя е стара". И заедно също пуши, както и "Младия папа".

След избирането си, папа Пий XIII я вика от Америка, за да бъде близо до него. Оставен от родителите си, факт, който го белязва дълбоко и е причина за неговата вътрешна драма, Лени Белардо е отгледан в дома за изоставени деца на сестра Мери.

Сестра Мери е неговия доверен човек във Ватикана, един от малкото на негова страна. Сестрата става личен секретар на папата и му помага в трудни моменти, въпреки че той често се държи грубо с нея.

Сестра Мери също има прототип. Това е секретарката на бъдещия папа Пий XII, чието име, както разбрахме по-горе Лени Белардо взима.

Това е сестра Паскалина, която първо е гувернатка и секреткарка на кардинал Пачели. След като става папа Пий XIII, монахинята отива с него във Ватикана. Тя има голямо влияние над папата, организира срещите и работния му график и има влияние върху решенията му.

Сестрата се държи като "германски полковник" и хич не й пука от политиците и от високопаставените прелати във Ватикана. Тя е известна с това, че е прекъсвала официалните срещи на Пий XII, за да не закъснява папата за обяд.

Държала е папата да се среща с актьори като Кларк Гейбъл и Гари Купър, докато важни кардинали са го чакали с часове.

По време на Втората световна война, по поръка на Пий XII, тя спасява много еврие в католически манастири. След смъртта на папата, сестра Паскалина публикува неговите мемоари.

Може ли папата да пуши?

Джуд Лоу е именно папата, който пуши. И то непрекъснато, по време на официални срещи, но само той има право да го прави, докато се разхожда и даже докато се моли на колене.

Пушенето не се счита за грях от църквата, дори преди векове е било разрешено дъвченето на тютюн по време на литургиите. Със сигурност знаем за двама папи, които са пушили. Папа Йоан XXIII - наричан у нас българският папа, защото е бил десет години папски представител в България е обичал да пуши лула, а вечер е припалвал и по цигара. Другият пушач е бил папа Пий IX.

Дори има каталог на "светците-пушачи", в който са изброени известни личности, станали светци. За утеха на вярващите пушачи, разбира се.

По принцип хората очакват от свещениците и от папата, съответно да бъдат пример във всяко едно отношение, така че на пушещите прелати не се гледа с много добро око.

Но пушенето сякаш е най-малкият проблем на "Младия папа". Който обаче, обещава да ни изненада и в крайна сметка, да се окаже не толкова лош, колкото се представя. Предстои да видим.

Oще: facebook  hbo  hbo go  the youn pope  twitter  грях ли е пушенето  даян кийтън  джуд лоу  който пуши  лени белардо  младият папа  папата  папата в туитър  пий xii  пий xiii  сестра мери 


Още от Сериали

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

8 Дракон с кисело зеле | 12.11.201620:07

http://www.cracked.com/article_20186_6-ridiculous-myths-about-middle-ages-everyone-believes_p2.html
---
Половин секунда гугълиране:
But if a male living in 1500 managed to see his 21st birthday, he was expected to live around 50 more years from that point.
---

Що се отнася до въпросите ти - не знам. Не е като да съм им бил лекар или нещо такова.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

7 Mako | 12.11.201618:34

Дракон с кисело зеле | 12.11.201617:59
Не, просто човек като преживее детските болести, става доста вероятно да стигне докъм шейсет или седемдесет
-------------------------------------------
За пореден път магарешкият ти инат те кара / след като веднъж си се цепнал/ да продължиш с дрънкането на откровени глупости. Ако си прав - как ще обясниш факта, че тримата цитирани папи, хора, които са живели по един възможно най-добър за времето си начин, имат средна продължителност на живота от 36 ? Нали е "доста вероятно", при тези условия да ударят 70? И ако за един папа "доста вероятното" води до стойност от порядъка на 36, какво остава за един селянин, който опъва по 16 часа на ден, за да оцелее? Какъв е шансът на един войник да доживее 30 - та почти всяка година има размирици и войни? Какъв е шансът на един ковач или бъчвар, който маа денонощно с чука и длетото, за да осигури по един кат дрехи, зелева чорба и малко сланина на домочадието си? Твърдиш, че папите живеят някъде около 30-40, а селяните, занаятчиите, войниците си перкат до 60-70?
Комедия!
Истината е по-различна. Ако имаш късмет / ама огромен късмет!/ можеш и да доживееш до заветните 70, че и след това. Дори през 10 век. Само че хората с огромен късмет и тогава, и сега, са малцинство. За всички от мнозинството важи правилото 30-40. Това е положението. И се запазва подобно някъде докъм края на 19, началото на 20 век. Резкият ръст на средната продължителност на живота се случва в последните стотина години и то само в напредналите страни, в доста райони на Африка и Азия нещата и днес са си както по времето, което коментираме.
Хайде, пробвай да си отместиш погледа от фасциниралата те детска смъртност, тя е фактор, но има и доста други, които са не по-малко убийствени. На един най-простичък апендисит или банална гнойна ангина в онези времена никак не им пука кой, кога и как е преживял детството си, те отнасят заболелия възрастен за дни в гроба! А има още стотици подобни фактори, които рязко снижават шансовете на един зрял човек да преживее четиридесетата си година! Опитай се да ги видиш непредубедено. Ако не можеш - продължавай с дърлянето, лошо няма Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

6 Дракон с кисело зеле | 12.11.201617:59

Не, просто човек като преживее детските болести, става доста вероятно да стигне докъм шейсет или седемдесет - дори в ония времена.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

5 Mako | 12.11.201614:26

Дракон с кисело зеле | 12.11.201613:51
Може и да бъркам, обаче, доколкото помня, тая средна продължителност на живота се дължи на високия процент на детска смъртност в ония времена, не на нещо друго - в смисъл, човек не умира средно на трийсет.
------------------------------------

Аха, има висока детска смъртност, но поради високото ниво на медицината през 10 век, много малко от достигналите 20 умират преди 100? Пък и храненето си е както трябва, храната е в изобилие, а и напълно "еко"! Няма и епидемии, никой не мре от коремен тиф, чума и пр. екзотики. Трудът на хората е абсолютно здравословен - на въздух, здравословен и в прекрасни количества - средо по 14-16 часа на ден. Още от ранно детство. Да не говорим за войните. Абсолютно безкръвни! И когато те наранят / по невнимание/ относително леко в крака, оставаш си жив и здрав, вероятността да пукнеш от сепсис е точно никаква, по това време срещу антибиотиците резистентност на гадинките още няма развита.
Абе - благословени времена! Доказва го и житието на споменатите папи, всичките до един стигнали до дълбооооооока старост, понеже живели благопристоен и охолен живот, с добра и предостатъчна храна, под грижите на най-добри лечители, незанимавали се с /убийствено/ тежък труд, никога под стрелите на настъпващи армии. Ето и доказателството:
Йоан XII / 937-964/ - отива си от света на цели 37;
Григорий V /972-999/ - този изкарва чак до 27;
Бенедикт IX / 1012 - 1056/ - ехаааааа, цели 44!!!

Средна папска продължителност на живота при тези тримата - 36. Плод на висока детска смъртност, както ти вече каза! Ако не беше високата детска смъртност, като нищо щяха да го докарат до 90! И след тези данни няма как да не се съгласим с другарчето, че на около 20 те са били голобради младежи, В самото начало на предъъъългия си оставащ живот!
Ъхъмммм Намига
Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

4 Дракон с кисело зеле | 12.11.201613:51

Може и да бъркам, обаче, доколкото помня, тая средна продължителност на живота се дължи на високия процент на детска смъртност в ония времена, не на нещо друго - в смисъл, човек не умира средно на трийсет...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

3 Mako | 12.11.201609:13

theo | 12.11.201600:07
"Ние нищо не знаем - млад папа досега не е имало."
==================================

То си е съвсем очевидно, че "вие" нищо не знаете. Ето "ви" няколко примера за млади понтифици:

Йоан XII - 20 годишен,
Григорий V - 24 годишен,
Бенедикт IX - 15 годишен.

Повече четене и по-малко плямпане никому не е навредило.
-------------------------------------

Ехааааааа - мъдро! И основано на мнооооого четене!
Като оставим настрана споровете около възрастта на Бенедикт IX, следва да си зададем елементарния въпрос " а колко млад е един двадесетинагодишен папа, избран във времена, в които средната възраст на мъжете се колебае някъде между 30 и 40?".
Оставям те насаме с мъдростта ти. Тя ще ти покаже верният отговор, сигурен съм Намига
Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.09.2011, 20:46

2 theo | 12.11.201600:07

"Ние нищо не знаем - млад папа досега не е имало."
==================================

То си е съвсем очевидно, че "вие" нищо не знаете. Ето "ви" няколко примера за млади понтифици:

Йоан XII - 20 годишен,
Григорий V - 24 годишен,
Бенедикт IX - 15 годишен.

Повече четене и по-малко плямпане никому не е навредило.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

1 Mako | 11.11.201622:49

Какво не знаем за "Младия папа"?
---------------------------------------

Ние нищо не знаем - млад папа досега не е имало. Интересното е защо от HBO не искат да го узнаят.....
Май се досещам защо Намига
   

оценка

+0 -0