Webcafe

Мъртви души в театрите

Гергана Димитрова 16.02.2013, 20:58 (обновена 18.02.2013, 15:12)
Калин Сърменов

Конфликтът с Калин Сърменов показа, че все още има актьори в театрите, които от доста време не играят в нито едно представление на своята трупа (или в едно-две), и си прибират в джоба месечното възнаграждение. Заплата за какво?

Нова версия на "Мърви души", но не по Гогол, а на родния Бродуей се разиграва пред очите на милионите зрители пред телевизионния екран. Само дето те не го разбраха.

Това, което видяха, беше сблъсък между един известен и обичан актьор като Павел Попандов и един известен от куп реклами и телевизионен сериал нов директор на Сатирата Калин Сърменов.

(Попандов е познат на всички поколения - от близо петдесетина филми от соцвремена, сред които култовите "Оркестър без име", "Щурец в ухото", "Матриархат", "Куче в чекмедже" - и не-известен с редките си театрални роли). Кариерата му в киното приключва през 90-те, когато избухна демокрацията и години наред киното ни остана в същински ступор.

Няколко дни във всички сутрешни блокове, а и във вечерните токшоута, няколко уволнени или доброволно напуснали, или пенсионирани (това не се разбра) от мениджъра Сърменов актьори, даваха воля на своите засегнати чувства, честолюбие и накърнена стара (филмова) слава.

Никой обаче не позволи на зрителите да надникнат не просто зад кулисите, а в театралната кухня, където във всеки театър може да видят насядали актьори, някои от които обичат да си казват "наздраве" по-често отколкото да си подават реплики в на сцената. Явлението артист на някаква заплата, който играе 3-4 пъти за няколко години, е често срещано у нас.

Когато попитаха големия режисьор Теди Москов какво мисли за орязаните заплати на няколко актьора от Сатирата и за последвалото им напускане, той само мъдро си замълча и каза: "Когато уволняваха несправедливо Крикор Азарян от НАТФИЗ, тези хора мълчаха. Когато ме уволниха от телевизията, тези хора също мълчаха. Сега нямам какво да кажа."

Москов е болезнено откровен. Гилдията на актьорите никаква я няма, когато би трябвало да защити някой свой колега. Но пък тичат право при министъра на културата - като в случая с Попандов, когато пряко са засегнати интересите им.

Аргументът - легенда в българското кино. Легенда е, факт - и никой не го отрича. Но легенди са и  Ванча Дойчева, Марин Янев, Стефан Мавродиев, които горят всяка вечер на сцената и все още пълнят салоните благодарение на таланта си.

Легенда е и Стоянка Мутафова, което не й попречи да пътува за представления из страната и не спира да играе. До последен дъх игра и Наум Шопов, чийто крал Лир изправяше Народния театър на крака.

Само че никой не държи на щат някого само защото някога е бил име, а днес е останала легендата.

Вас, господа, къде може да ви гледат почитателите?

Никъде. Или в частните трупи. Да, няма грешка. Вземате заплати от държавния Сатиричен театър, а играете в частни представления. Тоест водите се на заплата, но духом и телом сте другаде - на снимачната площадка, в частните турнета.

Това ако не са "мъртви души" в ХХI век, здраве му кажи. Въпреки 23-те години преход, пазарна икономика, СЕБРА и две театрални реформи.

Павел Попандов има за два месеца две представления, Мария Статулова също почти не играе, но снима в тв сериали.

Конфликтът с Калин Сърменов показа, че все още има актьори в театрите, които от доста време не играят в нито едно представление на своята трупа (или в едно-две), и си прибират в джоба месечното възнаграждение. Заплата за какво?

Всъщност не за първи път се стига до такъв сблъсък. Същият проблем имаше и бившият директор на Сатирата Рашко Младенов, комуто се наложи да пенсионира имена като Георги Калоянчев, Стоянка Мутафова, Никола Анастасов, Невена Коканова, Мариана Аламанчева, Васил Попов, Димитър Манчев...

Младенов предложи нещо доста радикално - да уволни всички актьори (както се изрази "да ги освободи от щат") и да им предложи граждански договори - твърда сума срещу играно представление. Така някои се оказват с твърде ниски или почти без доходи (от театъра), а други като Иван Бърнев например - с пари... Само че започват бунтовете. Впрочем, и Сърменов е в трупата, но той има и друг бизнес извън сцената - студио за реклама.

Практиката, която покрай Попандов vs Сърменов стана известна на по-широк кръг хора, не е само в Сатирата. Години наред в щата на армейската трупа се числи Таня Димитрова, която само най-старите и запалени почитатели помнят от сцената, защото тя е от най-известните дублиращи актриси, чиито глас познаваме единствено от сапунките.

В дублажа специализира и Радосвета Василева от същия театър, чието име не откриваме в афиша на представленията на армейците.

Да продължаваме ли? Защо? Нали за това театрите си имат директори? А ние може само да препрочетем "Мъртви души" и философски да обобщим, че времето на Гогол живее у нас и извън сцената.

България трудно се разделя с някои привички на соца, когато актьорите бяха по-силни дори от директора и режисьора и можеха да ги сменят, стига да поискат. А извън това може би е време да се помисли за истинска театрална реформа, не просто административни мерки.

За да може актьорът/режисьорът, ангажиран в най-много представления, да получава действително добри пари, а не да се опитва да изкара необходимите му средства, като снима реклами, тв сериали и всичко, каквото му предложат. А другото, там, на сцената... то е за чест и слава.

Oще: актьори  калин сърменов  павел попандов  постановки  реформа  сатира  театър 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 08.12.2011, 12:29

7 Eugenia Dimitrova | 18.02.201321:54

Дайте на простака власт и виж ти Милото директор на театър!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.07.2011, 20:01

6 Елисавета Домовчийска | 18.02.201312:10

Нека чуем аргументите и на другата страна, тя казва, че театърът не е парче месо да го отрежат, нито пък така наречената трупа е произволен персонал на щат. Да си представим как са изглеждали нещата преди векове, когато се е зараждал театъра, всеки в трупата е имал нещо за вършене, горе долу по равно за всеки, то затова е трупа, а не щатен персонал. Затова работа на театъра е да дава роли на всички от трупата, иначе стават излишни. И си тръгват, което е и правилното и достойно решение, което са взели тези хора. Попандов каза, че никой не се допитва до тях, решенията кой да играе се взимат еднолично от директора. Режис'орите са обикновено външни, с покана, а директора пък вместо да си защитава хората е клеветил членове от трупата, че не стават, че са мързеливи. Еми логично следва раздяла. И до кога ще го дъвчете това, развода приключи. Поживо поздраво, както се казва. Много щастлив
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

5 Manuela Gerenova | 18.02.201311:42

Един плюс от мен за мнението на Алекс.
   

оценка

+0 -4

Регистриран на: 27.11.2011, 14:55

4 evgeny6 | 18.02.201309:59

Кой актьор в колко представления да играе не го определя самият актьор. Определя го ръководството на театъра. Може на Попандов да му се играе, ама Сърменов да не му дава роли.
А това, че рекламният актьор Сърменов щял да махнал Попандов, защото искал да има добър театър,каквато била волята на ръководството на театъра и на правителството, мисля ясно описва конфликта - талантливите срещу калинките.
   

оценка

+4 -1

Регистриран на: 06.12.2012, 22:07

3 Aleks Alekov | 18.02.201301:07

Ало, в коя среда го има това - нищо да не правиш и да си взимаш заплата понеже някога си правил нещо? Да не би една учителка понеже е била примерна преди 20 години да може сега да ходи на работа 1-2 пъти в месеца и пак да си взима заплата все едно ходи всеки ден? Ами един лекар, който има 1000 успешни сърдечни операции и сега не оперира никого също ли трябва да взима колкото младите си колеги, които и днес правят по 10 операции на седмица и да си седи у дома? Ами дайте направо Стоичков, понеже е бил легенда на Барселона, и сега да взима заплата колкото Меси? Няма такъв филм или по-скоро няма такава пиеска. Аз Попандов в една пиеса не съм го гледал, а ходя на театър всяка седмица. От какъв зор той трябва да взима заплата колкото Бърнев, дето всяка вечер е на сцената?
   

оценка

+4 -3

Регистриран на: 26.03.2012, 13:21

2 Quick Trick | 18.02.201300:24

Според мен авторката не е права. В този случай не може да съществува "обективост", "логика", "справедливост". Заслужилите актьори не бива да бъдат закачани. Всички знаем кой е П. Попандов, ако ще и нито веднъж да не играе повече. А кой е Сърменов? И коя е авторката на този долен памфлет, спонсориран от рекламната агенция на Сърменов?
Ами дайте да пенсионираме и Хр. Ботев, понеже вече не пише стихове? Или да го махнем от учебниците, пак по същата причина?
   

оценка

+5 -4

Регистриран на: 24.04.2011, 14:41

1 Чинчифон | 17.02.201317:14

Гергана,
това което казваш не важи ли с пълна сила и за театърът,наречен правителство или циркът,наречен парламент?Хората тънат в мизерия,а техните мъртви души,само за командировки в чужбина,харчат повече отколкото Българската Коледа заделя за болни деца.При това още си пътуват! Лош или много луд
   

оценка

+2 -2

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.