Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Войната на архитектите

Така би трябвало да изглежда кръстовището при Семинарията, след като "Главболгарстрой" го преобрази Снимка: Столична община
Така би трябвало да изглежда кръстовището при Семинарията, след като "Главболгарстрой" го преобрази
Войната на архитектите Снимка: Google Maps
Сегашното платно на бул. "Яворов" Снимка: Явор Николов
Сегашното платно на бул. "Яворов"

Спорната естакада в столичния жк. „Лозенец" при кръстовището на Семинарията прерасна от гражданска битка срещу общината в архитектско замеряне с проекти.

Групата „Граждани за София", която отдавна оспорва градоустройствената политика на столицата, представи алтернативен проект за преустройство на възловото кръстовище между бул. „Пейо Яворов" и ул. „Стоян Михайловски".

За него главният архитект Петър Диков твърди, че е от огромна важност за отпушване на трафика между северната и южната част на София.

Общинският проект, изготвен от „Главболгарстрой" (ГБС), предвижда двукилометрова четирилентова скоростна естакада, която ще мине над сегашното наземно трасе на бул. „П. Яворов".

В опит за смирение на общественото недоволство вече бяха на направени няколко отстъпки - естакада ще бъде скъсена с 240 метра, а шумоизолиращата й стена откъм жилищните блокове ще е със зелена растителност.

Хората от квартала са твърдо против това трасе, тъй като то ще скрие гледката на живеещите в непосредствена близост, ще увеличи шума и вредните газове, като в крайна сметка насърчи автомобилния трафик и премести задръстването едно кръстовище по надолу при болница „Токуда" и бул. „Черни връх".

Има как да се построи покрит тунел

Вместо това, алтернативният проект на арх. Димитър Димитров предвижда покрит тунел от 400 метра, който ще струва около 6.5 милиона лева.

Димитров твърди, че неговото предложение е около 10 пъти по-евтино от това на ГБС, чиято стойност, по думите му, възлиза на 64 милиона лева. Не стана ясно как точно той е разбрал сумата.

„Това са много пари, за да се правят несериозни и глупави проекти, без да са спазени съвременните екологични и комуникационни изисквания. Развитието на града трябва да е градивно, а не да се прави на парче", заяви Димитров на пресконференция.

Подземното съоръжение, което той предлага, ще представлява две отделни „тръби" за трафика в двете посоки. Всяка от тях ще има по две ленти за движение и по една аварийна лента.

Покривът на тунела ще бъде превърнат в ново градско зелено пространство, за да го ползват гражданите. Според Димитров това дори можело да стане част от Борисовата градина.

Главният архитект Петър Диков на няколко пъти обясни, че тунел под кръстовището не може да има, тъй като точката е ниска, а под земята минава голям и важен топлопровод.

Арх. Димитров твърди, че тунелът няма да попречи на топлопровода, както и че няма никакви геоложки пречки за построяването му. Пошегува се, че ГБС имали опит в строежите на такива плитки тунели, а след това изтъкна, че строежът на естакади вече е отживелица.

„В сърцето на София се развиват печалбарски страсти", обобщи Димитров, който не участва пряко в проекта.

Кръстовища на парче

Другата част от проекта му предвижда пробивът към жк. „Хладилника" да мине през територията на София Ленд и намиращия се в съседство полупразен паркинг. За целта терените трябва да бъдат отчуждени, което, според Димитров, никой собственик на имот не би отказал по време на криза.

В коригирания вариант на ГБС се планира да се използва улицата покрай болница „Токуда" и бившите релси на гара „Пионер"- Както е известно, отпадна вариантът за чисто нов път през Борисовата градина, срещу който имаше протест и няколко внесени декларации в Столична община.

Основният проблем на инфраструктурното развитие на София е, че се прави на парче. Такъв е и случаят с кръстовището при Семинарията, чието преобразяване ще премести тапата при следващото - болница „Токуда", и след това - „Кошарите" и бул. „П. Яворов".

Втори ринг, ама не

Стратегическите документи за развитие на транспортната мрежа в София изтъкват като важен приоритет т.нар. „Втори ринг". Той съвпада с трасето на бул. „Тодор Каблешков", която трябва да свърже бул. „Цариградско шосе" и „Цар Борис ІІІ".

Шестленвоният скоростен булевард може да стане най-рано след 5-10 години, защото строежът му се бави от отчуждителни процедури за имоти.

Подозрението на хората от „Лозенец" е, че общината опитва да създаде нещо като мини втори ринг по бул. „П. Яворов" и продължаващия след него бул. „Никола Вапцаров". Такъв смисъл те откриха и в бъдешия пробив към жк. "Хладилника", също част от проекта.

Тази обречена игра на преместване на трафика няма да се увенчае с успех, защото бул. "П. Яворов" не може да поема безкрайно увеличаване на преминаващите автомобили.

 

Най-четените