Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сбогом, математика и история

Финландия спира "предметите" в училище. Това е най-голямата  промяна в основното образование, правена в световен план
Финландия спира "предметите" в училище. Това е най-голямата промяна в основното образование, правена в световен план

Финландия има една от най-добрите образователни системи. Тя винаги се класира на първите места по математика, четене и естествени науки в престижната класация PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Учителите от други държави пристигат във финландските училища, за да се поучат от страна, която редовно бива хвалена като прекрасно място за живеене. Но държавата не почива на стари лаври.

Финландия обмисля най-радикалната възможна промяна в основното образование, като планира да изостави преподаването на предмети и да го замести с преподаване на "феномени".

Традиционни дисциплини като английска литература и физика вече постепенно биват отменени сред 16-годишните младежи в училищата в Хелзинки.

Вместо това финландците ще учат за феномените - от рода на Европейския съюз, което включва изучаване на езици, история, политика и география.

Вече няма да има час по история, следван от час по химия.

Идеята цели да елиминира едно от най-големите оплаквания на учениците навсякъде: "Какъв е смисълът да учим това?"

Всеки предмет ще бъде прикрепен към причината, поради която се изучава.

Паси Силандер, мениджър по развитието на Хелзинки, казва, че светът се е променил с разпространението на технологиите - и много от старите методи на обучение вече са лишени от практическа полза.

"Младите хора използват доста сложни компютри", коментира той пред Independent. "В миналото банките са имали много банкови чиновници, извършващи изчисления, но сега това изцяло се е променило".

Много учители във Финландия, доста от тях преподавали един конкретен предмет през цялата си кариера, се възпротивяват на промените.

И не е трудно да разберем защо. Новата система залага много повече на съвместното сътрудничество, принуждавайки учители от различни области да подготвят учебната програма заедно.

Марио Килонен, мениджър по образованието в Хелзинки и човекът, на който е възложено реформирането на образователната система в столицата, нарича това "съ-преподаване", като учителите, които се съгласяват да го правят, получават малък бонус като допълнение към заплатите си.

Килонен коментира пред Independent: "Има училища, които преподават по старомоден начин, който е бил полезен в началото на XX век, но сега потребностите ни не са същите и ни е необходимо нещо, което да е подходящо за XXI век".

Килонен предлага новата система да бъде въведена в цялата страна към 2020 година.

Дали останалата част от света ще последва примера на финландците?

 

Най-четените