Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Black Friday - за какво точно се бутаме?

В Америка разпродажбите стават все по-критикувани, а по света - все по-популярни
Снимка: Getty Images
В Америка разпродажбите стават все по-критикувани, а по света - все по-популярни

"Черният петък: Защото само в Америка хората се бият един с друг за разпродажби, един ден след като са били благодарни за това, което вече имат".

Този мим обикаля от началото на седмицата стените във Фейсбук на моите американски приятели.

За фон са избрани все сцени с хора, ръгащи се и лакомо грабещи телевизори за по петдесет долара, или момента когато ордите атакуват току-що отворилия врати "Уолмарт" в утрото на Черния петък.

Като цяло посланието разкрива човешката природа в най-лошия й вид.

Всъщност никой няма нужда от сериозни обяснения за какво става въпрос. Целият свят от години гледа телевизионни кадри от Черния петък в САЩ, цъка с език и с иронично-превъзходен тон заключава колко са зле американците....

И после преглежда и си набелязва рекламите за бесни предколедни разпродажби в местния мол, по случайност също описани като "Черния петък".

Но преди да се впуснем в необятните дебри на консуматорското общество, нека първо изясним особеностите на американския първопример.

Черен петък се нарича денят след Деня на благодарността, който от своя страна се пада винаги в последния четвъртък на ноември. Тогава официално започва подготовката за коледните празници.

Търговците съответно предлагат най-добрите си оферти за подаръци, обичайно с намаления от 50 до 70%.

Черният петък в Америка е по принцип почивен и за повечето хора свободен от ангажименти след голямото семейно празнуване на Деня на благодарността. Това означава, че имат много време за обикаляне на магазините, особено ако се случи времето да е хубаво.

Според тазгодишните прогнози на Националната федерация на търговците на САЩ над 135 мил. американци планират да пазаруват в Черния петък. Със сигурност 133 мил. души са посетили магазините през 2014 година.

Не е напълно ясно откъде идва наименованието "Черен петък".

Популярната легенда е, че чак тогава търговците минават от "червено" на "черно" в счетоводните си книги, защото правят най-големите печалби през годината (както ще видим, това не е точно така).

Другата версия е, че полицията го е нарекла така заради хаоса по улиците и магазините.

Кадрите от тълпи щурмуващи магазините в Америка накараха много търговци по света да се замислят дали и те да не пробват своя версия на Черния петък, нищо че си нямат Деня на благодарността преди това.

Първи крак повлякоха в Канада, където хиляди хора пътуват към съседите специално за разпродажбите.

Като опит да спрат изтичането на клиенти и пари, от 2008 година насам, канадските търговци също обявявиха своя Черен петък.

Във Великобритания разпродажбите също са толкова популярни, че това се смята за най-силния ден за търговците през цялата година. По данни на вестник Independent, през 2014-та, през Черния петък, онлайн и офлайн, са похарчени 810 милиона британски паунда (над милиард и сто милиона евро).

За тази година се очаква оборотите да стигнат 1.07 милиарда паунда (над милиард и половина евро).

Дори в България моловете са залети с реклами за Черния петък, интернет магазините предлагат допълнители намаления до 70% и дори вече вървят записвания за най-примамливите оферти.

Парадоксално, но тази международна популярност набира скорост, тъкмо когато Черният петък става все по-критикуван и омаловажаван като икономически фактор в САЩ.

Да започнем оттам, че онлайн търговията промени силно традиционния модел.

Не става дума само за това, че доста американци вече предпочитат, вместо да стават рано и да се блъскат, да си поръчат стоки на разпродажба по интернет. Денят за това е понеделникът след Черния петък, т.нар. Кибер понеделник, тази година падащ се на 30 ноември.

Онлайн конкуренцията също така накара традиционните магазини да разширят разпродажбата и да започнат да предлагат промоции още от понеделника преди Деня на благодарността и да държат специалните цени чак до съботата след него.

Интернет бързо се окопити и не остана по-назад в разтягането на пазарния прозорец.

Тази година например американският Amazon започна да праща оферти за различни стоки с цени като на Черния петък още от началото на ноември.

Затова анализаторите на пазара говорят вече за "маратон на разпроджабите" вместо класическия спринт за купуване в един-единствен ден. Данните на американската Национална федерация на търговците за тази година потвърждават тенденцията. Според тях 60% от хората са почнали да купуват подаръците още от началото на ноември.

Не всички са щастливи от безкрайното предлагане.

Опитите на големите вериги да обявяват Черен петък още в четвъртък вечер, т.е. в нощта на Деня на благодарността, са широко критикувани.

Достатъчно хора смятат, че е дълбоко неморално продавачи и служители в магазини да бъдат принуждавани да работят на най-американския празник, вместо да са със семействата си.

Миналата година много клиенти "гласуваха" с краката си срещу обявяването на Черен петък още във вечерта на Деня на благодарността. Данните на Национална федерация на търговците са за 1.8 милиона по-малко американци, пазарували в четвъртъка през 2014-та.

Достатъчно анализатори констатират също така, че Черният петък всъщност никога не е бил чак толкова решаващ за бизнеса, колкото медийната истерия около него ни кара да вярваме.

Според данни, публикувани в списанието на американската рекламна индустрия ADWeek, продажбите в коледния сезон възлизат само на 19% на общите за годината. А тези от Черния петък са пък едва една четвърт от празничните обороти.

Казано по-просто, ако през цяла година бизнесът не е вървял, стълпотворението на клиенти в един-единствен ден няма да оправи счетоводния баланс.

Така експертите заключават, че краят на концентрацията главно и само върху Черния петък всъщност е положителен и определено по-реалистичен подход.

За българските потребители, които още не са ориентирани в джунглата на промоциите, е нужно да припомним една от тайните на разпродажбите.

Магазините ги обявяват защото знаят, че влезли веднъж вътре и в настроение да пазаруват в големи неща, клиентите обикновено грабват и доста стоки извън първоначалния си списък.

Примерно ако тръгнете за телевизор на промоция, ще си дойдете вкъщи и с новото CD на Адел, миксер на шест скорости за жената, кантарче за тъщата, масажор за вуйна и количка с дистанционно за детето.

При това ще сте дълбоко убедени, че сте направили страшно изгоден пазар.

Заедно с големите обороти, импулсивните покупки са тайната как и магазини, и клиенти са доволни от Черния петък.

Но ако имате повече пари в джоба и сте в настроение да пазарувате, защо пък да не направите хубав деня и на някой търговец?

Здравословната консумация, нека не забравяме, е динамото на икономиката.

 

Най-четените