Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Думите на Стив Джобс

Осъзнаването, че ще умреш, е най-добрият известен ми начин да избегнеш клопката на мисленето, че имаш какво да губиш Снимка: Getty Images
Осъзнаването, че ще умреш, е най-добрият известен ми начин да избегнеш клопката на мисленето, че имаш какво да губиш

Създателят на Apple и визионер Стив Джобс се прочу с изказванията си не по-малко, отколкото със създадените от него продукти. Ето някои от тях от последните 25 години.

За живота

"Съзнанието, че скоро ще умра, беше най-важното, с което съм се сблъсквал, помогнало ми да взема важни решения в живота ми. Тъй като почти всичко - всички външни очаквания, гордостта, страхът от провал или излагация - тези неща просто отпадат пред лицето на смъртта, оставяйки само това, което наистина е важно.

Осъзнаването, че ще умреш, е най-добрият известен ми начин да избегнеш клопката на мисленето, че имаш какво да губиш. Ти вече си гол. Няма причини да не следваш сърцето си."

(Реч пред випускниците на Станфорд, 2005)

За Macintosh

"Не мисля, че някога съм работил толкова усърдно върху нещо, но работата по Macintosh беше най-приятното изживяване в живота ми. Почти всички, които работиха по него, биха казали същото. Никой от нас не искаше да го пуска на пазара в края. Усещането беше сякаш знаем, че след като веднъж излезе от ръцете ни, никога повече няма да бъде нещо наше.

"Когато накрая го представихме на среща на акционерите, всички в залата станаха на крака и ръкопляскаха около 5 минути. Това, което беше невероятно за мен, беше че можех да видя екипа на Mac на първите няколко реда. Сякаш никой от нас не можеше да повярва, че наистина сме го завършили. Всички бяха със сълзи на очи."

(Сп. „Playboy", 1985)

За клиентите

"Няма нищо, което да прави по-приятен деня ми от това да получа имейл от някой случаен човек на света, който току-що си е купил iPad във Великобритания и ми разказва как това е най-прекрасният продукт, който някога се е появил в живота му. Това ме поддържа във форма. Това ме крепеше и преди пет години (когато Джобс бе диагностициран с рак на простатата), и ме крепеше и преди 10 години, когато почти бяхме затворили. И това ще ме крепи след още пет години, каквото и да се случи."

(На конференцията AllThingsD, 2010)

За технологиите

"Мислим, че Mac ще се продаде в милиарди екземпляри, но ние не сме правили Mac за някой друг. Създавахме го за нас. Ние бяхме групата хора, които щяха да преценят дали той е велик, или не е. Нямаше да излезем и да правим пазарни проучвания. Просто искахме да създадем най-доброто, което бихме могли да създадем.

Когато си дърводелец, създаващ прекрасен скрин, ти няма да използваш шперплат на гърба, въпреки че той е към стената и никой никога няма да го види. Защото ти ще знаеш, че той е там, така че ще използваш красиво парче дърво за гърба. За да спиш добре нощем, естетиката, качеството трябва да бъдат навсякъде."

(Сп. „Playboy", 1985)

За мотивацията

"Това беше една от мантрите ми - концентрация и простота. Простите неща могат да бъдат по-трудни от сложните: трябва да положиш доста усилия, за да пречистиш мисленето си, за да ги направиш прости. Но си заслужава в крайна сметка, защото след като го постигнеш, можеш да преместиш планини."

(Сп. „Business Week", 1998)

За парите

"Това да бъда най-богатия човек в гробищата няма значение за мен... Да си лягам вечер, казвайки си, че сме направили нещо прекрасно... това за мен е по-важно."

в. „Wall Street Journal", 1993

За стартиращите компании в Интернет

"Проблемът с безбройните стартиращи компании в Интернет не е, че твърде много хора създават свои фирми - а че твърде много хора не се придържат към това, което са създали. Това донякъде е разбираемо, тъй като има много моменти, които са изпълнени с отчаяние и агония, когато се налага да уволняваш хора и да отменяш неща, и да се справяш с много трудни ситуации . Това е моментът, когато разбираш кой си и какви са твоите ценности.

"Така че когато тези хора се продадат, дори ако станат баснословно богати, те се лишават сами от едно от най-удовлетворяващите преживявания в живота си. Без него те може никога да не научат какви са ценностите им в перспектива - или как да запазят току-що спечеленото си богатство."

(Сп. „Fortune", 2000)

За дизайна (1)

"Дизайнът е странна дума. Някои хора мислят, че дизайнът означава как изглежда един продукт. Но ако се заровите по-надълбоко, всъщност той е в начина, по който нещата работят. Дизайнът на Mac не беше в начина, по който той изглеждаше, въпреки че това беше част от него. Преди всичко той беше в начина, по който той работеше. За да направиш наистина добър дизайн, трябва да го разбираш. Трябва наистина да грокваш нещата. Необходима е страстна отдаденост, за да разбираш наистина в подробности нещо, да го предъвчеш, а не просто бързо да го погълнеш. Повечето хора не отделят време да направят това."

(Сп. „Wired", 1994)

За дизайна (2)

"В речниците на повечето хора, дизайн означава външен блясък. Интериорна декорация. Това е платът на завесите и дамаската на дивана. Но за мен нищо не би могло да бъде по-далеч от идеята за дизайн. Дизайнът е фундаменталната основа на създаденото от човек творение, което в крайна сметка започва да се изразява в последващи външни слоеве на продукта или услугата."

(Сп. „Fortune", 2000)

За Apple

"Моята позиция, когато се завърнах в Apple, беше че нашата индустрия е в кома. Тя ми напомняше за Детройт през 70-те години, когато американските коли бяха като лодки на колела."

(Сп. „Fortune", 2000)

За иновациите

"Иновациите се раждат от хора, срещащи се във фоайета или обаждащи се един на друг в 22.30 вечерта с нова идея, или защото са осъзнали нещо, което отваря пропаст в досегашното ни мислене за проблема. Те са резултат от специално организирани срещи между шестима души, свикани от някой, който мисли, че е измислил най-доброто ново откритие - и иска да знае какво мислят другите хора за неговата идея.

"И те се раждат от това да отхвърлиш 1000 неща, за да си сигурен, че не поемаш в погрешната посока, или че не се опитваш да правиш прекалено много. Винаги мислим за нови пазари, на които бихме могли да навлезем, но само като отхвърляш някои възможности, можеш да се концентрираш върху нещата, които са наистина важни."

(Сп. „Business Week", 2004)

За десктоп компютрите

"Бизнесът с десктоп компютри е мъртъв. Иновациите практически са спрели. Microsoft доминират с твърде малко иновации. Нещата приключиха. Apple изгубиха. Пазарът на десктоп системи е навлязъл в епоха на мрак, и ще остане в нея през следващите 10 години, или гарантирано поне до края на това десетилетие.

"Нещата са същите, както когато IBM изнесоха много иновации извън компютърната индустрия, тъй като се появиха микропроцесорите. В крайна сметка Microsoft ще паднат, заради самодоволството си, и може би ще се развият някакви нови неща. Но докато това не се случи, и докато не настъпи фундаментална промяна в технологиите, всичко е приключило."

*Сп. „Wired", 1996)

За инстинктите

"Не можете да свържете отделните етапи, гледайки напред; можете реално да направите връзката между тях само ако гледате назад, към миналото. Така че трябва да вярвате, че нещата някак ще се свържат в бъдещето. Трябва да вярвате в нещо - в усета си, в съдбата, живота, кармата, в каквото и да е. Този подход никога не ме е подвеждал - и е променил из основи живота ми."

(Реч пред випускниците на Станфорд, 2005)

За работата

"Вашата работа ще изпълва голяма част от живота ви - и единственият начин да бъдете наистина удовлетворени от нея е да правите това, което смятате, че е чудесно. А единственият да правите чудесни неща е да обичате това, с което се занимавате. Ако още не сте открили какво обичате да правите, продължавайте да търсите. Не се примирявайте с нещо, което не ви харесва. Както е с всички неща, свързани със сърцето, ще разберете, когато го откриете. И подобно на всяка голяма връзка, нещата стават все по-добри с годините. Така че не спирайте да търсите, докато не го откриете. Не се примирявайте с това, което не ви харесва."

(Реч пред випускниците на Станфорд, 2005)

 

Най-четените