Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Индийският Banksy

Мона Лиза Снимка: Guess Who
Мона Лиза
Мистър Бийн като висша каста Снимка: Guess Who
Мистър Бийн като висша каста
Мерилин Морно - ограничен достъп Снимка: Guess Who
Мерилин Морно - ограничен достъп
Диего Марадона като статута на Исус Христос в Рио де Жанейро Снимка: Guess Who
Диего Марадона като статута на Исус Христос в Рио де Жанейро
Боб Марли, Джими Хендрикс и Майкъл Джексън Снимка: Guess Who
Боб Марли, Джими Хендрикс и Майкъл Джексън
"Публиката има нужда да вижда по-нетрадиционни потрети на жени", казва художникът Снимка: Guess Who
"Публиката има нужда да вижда по-нетрадиционни потрети на жени", казва художникът
Мона Лиза, източен вариант Снимка: Guess Who
Мона Лиза, източен вариант
Традиция? Снимка: Guess Who
Традиция?

За повечето графити артисти вероятно е комплимент да бъдат сравнявани с Banksy. Аналогията с британския гуру на уличното изкуство този път изскача в един провинциален индийски град - и най-вече онлайн.

Произведенията на Guesswho - основно шаблони по стени и сгради в Кочин, щата Керала по югоизточния бряг на Индия, жънат популярност в социалните мрежи, сайтове за споделяне на снимки и Reddit.

В момента Кочин е център на мащабно арт-биенале, така че графитите на Guesswho иронизират организирания фестивал. Неговите шаблони са интелигентно съчетание между западната поп култура и индийски емблематични образи, а стилът на твореца (или творците) определено е повлиян от анонимния и безмилостен към съвремието Banksy.

Още една прилика - Guesswho отказва да разкрие самоличността си, но се съгласява да отговори на някои въпроси, зададени по имейл.

Какво можете да ни кажете за себе си? Един творец ли сте или няколко? Мъж или жена?

Човек, който обича графитите.

Имате ли политическа теза? Какво е послание изпращате?

Не вярвам, че целта на изкуството е да изпраща послание. Това беше предимно алтернативен начин за употреба на визуален език, с който хората тук са незапознати. Но същевременно те могат да възприемат и да комуникират с изображението и темата, които са съвсем леко политически. Това е също вариант за употреба на публични пространства, силно средство за обсъждане на социалните реалности.

Супергероите и Шикари Шамбу с Апи Хипи (герой от комикс) бяха правени като реакция на кампанията "Целувка на любов", която се провежда тук. Хората, които излизаха на улиците, за да се целуват и да протестират, биваха арестувани. Какво се случва обаче, ако измислени герои правят същото? Дали и те ще бъдат арестувани?

Основната цел?

За съжаление нямаме графити култура в Индия и няма много творци, които да избират да се дистанцират от йерархиите и дефинициите, налагани от традиционните културни институции, които се занимават с изкуство. Това е опит за търсене на нови и смислени начини за ангажиране на по-широка аудитория и вдъхновяване на повече хора да възприемат тази силна медия, позволяваща голяма свобода на словото.

Какви реакции постигнахте?

Страхотни до момента. Честно казано, изобщо не го очаквах. Никога не съм смятал, че хората, които иначе не се интересуват от изкуството и подобни теми, биха започнали да говорят за това. Определено изглежда да е предизвикало интерес и да е отворило някои врати.

Какви рискове поемате - какво би се случило, ако ви арестуват?

Стига рисунките и темите да не са твърде провокативни или вулгарни, както е сега, не би трябвало да има сериозни санкции. Но в мига, в който нещата станат различни, би могло да се окаже проблем и това да ме постави в доста затруднено положение.

Графитите са незаконни. Какво казвате на хората, които твърдят, че това е просто вандализъм?

Защо се гледа с лошо око само на графитите? Живеем в доста замърсена визуално среда. Улиците и стените са наводнени от филмови плакати, реклами, избирателни призиви, лица на политици и съобщения. Те незаконни ли са? Могат ли да бъдат наричани вандализъм?

Наистина ли вярвате, че ще успеете да запазите в тайна самоличността си? Times of India вече писа, че знае кой сте и се е свързал с вас.

Въпросът не е дали човек желае да пази самоличността си в тайна, а дали други биха разбрали причините за това и биха се съобразили с тях.

Какви са бъдещите планове - планирате ли да рисувате графити и извън Кочин? Или да се занимавате с различни теми? Или да гостувате с ваши творби в художествени галерии?

Определено бих искал да работя в по-голям мащаб, да изследвам нови култури и да създавам творби, адекватни на културните характеристики и пейзажа на конкретното място. Да, има няколко планирани проекта в бъдеще. Ще е много интересно да видим алтернативна медия от рода на графитите да си намира място в масово галерийно пространство, но това не е нещо ново на Запад.

Създали сте карта на местоположението на графитите си в Кочин. Някои от тях премахнати ли са?

Да, някои вече не съществуват. Но не е ли точно това една от характеристиките на тази култура, и не се ли приема за естествена част от творческия процес?

Накрая, имате ли нещо против да ви сравняват с Banksy?

Това би било твърде голям комплимент... Той се занимава с това от десетилетия и има много високи стандарти, недостижими за мнозина. Но, естествено, като новото лице в бранша, много бих се радвал да науча мнението му за тези творби и някой ден да се срещна с него.

 

Най-четените