Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Чиста енергия от велоалея

25 километра делят Амстердам от Кромени, 70 метра от велоалеята, която ги свързва, вече произвежда ток Снимка: SolaRoad
25 километра делят Амстердам от Кромени, 70 метра от велоалеята, която ги свързва, вече произвежда ток
По време на изграждането Снимка: SolaRoad
По време на изграждането
Модулите, които улавят слънчевите лъчи Снимка: SolaRoad
Модулите, които улавят слънчевите лъчи
Вече в употреба
Проект на художник за звездна велоалея в Брабант, където е живял и творил на Ван Гог Снимка: boredpanda
Проект на художник за звездна велоалея в Брабант, където е живял и творил на Ван Гог

Още един повод да харесваме холандците - първата в света велоалея със слънчеви панели бе официално открита край Амстердам. Революционният проект на стойност 3 милиона евро се нарича "SolaRoad" и ще бъде тестван в продължение на две години, за да докаже своята ефективност, в което някак не се съмняваме.

"SolaRoad" засега е с дължина от скромните 70 метра и се намира в покрайнините на Амстердам, част от натоварено велотрасе, използвано от местните - около 2000 души дневно, за да се придвижват до града.

Велоалеята на бъдещето е изградена от бетонни модули с размери 2.5 и 3.5 метра с вградени слънчеви батерии, които са покрити със специално стъклено покритие с нехлъзгава повърхност. Върху отсечката са разположени установки за зареждане на електрически велосипеди, за да се използва генерираната енергията.

Неизползвана част от нея влиза в директно в електропреносната мрежа на Амстердам, а за в бъдеще на този нов източник ще се разчита да захранва уличното осветление. Алеята "SolaRoad" функционира от 16 дни и за това време генерирала 140 киловатчаса електричество - достатъчно за 16 работни цикъла на пълна програма на перална машина.

Амбицията е умната система да бъде въведена в пътното строителство

Електрически велосипеди и автомобили ще могат най-малкото да се презареждат безконтактно директно от подобни алеи или пътища.

„Ако успееш да внедрим системата в нашата шосейна мрежа, тогава капацитетът ни за производство на електрическа енергия от Слънцето ще бъде огромен", обясни физикът Стен де Вит, който участва в проекта.

Според него следващите пет години са реалистичен срок, в който новаторският метод на бъде приложен в по-големи мащаби. Учените зад проекта твърдят, че здравината на модулите е способна да издържи тежестта на камион.

На територията на малка Холандия са прокарани 140 000 километра пътища и 25 000 километра велосипедни алеи, като общата им площ надвишава многократно тази на покривите, друго предпочитано място за поставяне на слънчеви панели.

Икономическият министър Хенк Камр обеща страната още повече да развива подобни иновации, което няма как да не се хареса на най-велосипедната нация в Европа. С население от 18 милиона души, Холандия се надява да утрои делът на зелената енергия до 2020 година.

Освен любители на доброто старо колело, холандците все повече се ориентират към купуване на електрически автомобили. Според експертите обаче това не е достатъчно. „Пътищата могат да произвеждат енергия точно там, където тя е необходима", коментира Стен де Вит.

Намеренията безспорно са добри, но единственото препятствие е рентабилността, тъй като новата технология е доста скъпа, засега.

 

Най-четените