Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Hewlett-Packard погълна пионера на смартфоните за $1.2 млрд.

В сделка за $1.2 млрд., Hewlett-Packard оповестиха, че купуват Palm Inc. - създателите на телефоните Pre и Pixi
В сделка за $1.2 млрд., Hewlett-Packard оповестиха, че купуват Palm Inc. - създателите на телефоните Pre и Pixi

Изпълнителният директор на Hewlett-Packard Марк Хърд може да открие, че най-новият опит за пробив на компанията в света на мобилните телефони не е по-лесен от провалилия се първи опит.

В сделка за $1.2 млрд., Hewlett-Packard оповестиха, че ще купят Palm Inc. - създателите на телефоните Pre и Pixi. Хърд планира да впрегне търговските възможности на Hewlett-Packard, силите в маркетинга и уменията да договаря компоненти на ниски цени, за да възроди Palm.

Hewlett-Packard не са постигнали особен напредък в смартфоните със своя iPaq личен цифров помощник. Palm може и да не помогнат особено на своя нов собственик да спечели клиентите, лоялни към iPhone на Apple Inc. и BlackBerry на Research In Motion.

"Това, че H-P вече имат смартфон в своята гама от продукти не означава, че хората утре ще се събудят и ще кажат: "Аха, това са следващите Apple!" - коментира Дейвид Гарити - директор на GVA Research в Ню Йорк. "Очевидно има много неща, с които Apple разполагат по отношение на своя iTunes магазин и приложения, които H-P нямат."

Акциите на Palm, които вчера затвориха на $4.63 на стоковата борса Nasdaq преди оповестяването на сделката, се повишиха с цели $1.32 до $5.95 в разширената търговия, тъй като някои инвеститори смятат, че друга компания може да направи оферта. Акциите на Hewlett-Packard се повишиха с 3 цента до $53.28 вчера.

Хърд, който пое поста на изпълнителен директор през 2005 г., използва поглъщанията за разширяване в пазарни ниши, които генерират по-високи приходи от традиционните за Hewlett-Packard персонални компютри и принтери. 53-годишният Хърд приключи през април изкупуването на 3Com Corp., за да позиционира по-добре фирмата в конкуренцията й със Cisco Systems Inc. в областта на мрежовото оборудване.

Смартфоните, най-бързо растящият сегмент от пазара на мобилни телефони, също са привлекателни. Световните доставки на смартфони се очаква да се увеличат до 247 милиона устройства през 2010 г., ръст от 36% спрямо 182 милиона през 2009 г., според ISuppli Corp.

Базираната в Пало Алто, Калифорния фирма Hewlett-Packard започна да предлага iPaq след поглъщането на Compaq през 2002 г. Устройството обаче не успя да спечели симпатиите на потребителите.

Миналата година iPaq държаха около 0.1 процента от пазара на смартфони, според изследователите от IDC, базирани във Фрамингам, Масачузетс. В бизнеса с джобни устройства на Hewlett-Packard, който включва смартфони и лични цифрови помощници, продажбите спаднаха с 56 на сто до $25 млн. през тримесечието, приключило на 31 януари.

Базираната в Сънивейл, Калифорния Palm, е на пазара от дълго време. Техните устройства достигнаха пика на популярността си през 90-те години и началото на следващото десетилетие, но в последните години бяха засенчени от iPhone, BlackBerry и телефони, използващи операционната система Android на Google Inc.

Към март, когато Palm оповестиха, че настоящите им продажби за тримесечието ще бъдат по-малко от половината от прогнозите на Уолстрийт, анализатори започнаха да подлагат на съмнение способността на фирмата да оцелее. Имаше дори предположения, че може да бъде принудена да потърси защита от фалит.

Делът на Palm на американския пазар на смартфони падна до 5.4 процента през февруари от 9.4 процента година по-рано, според ComScore Inc. С 42.1 процента, RIM държат най-голямата част от пазара.

Hewlett-Packard планират да увеличат годишния бюджет за изследвания и разработки на Palm от $190 млн., както и да харчат повече за продажби и маркетинг на продуктите на Palm. Производителят на компютри разполага с $13 млрд. в кеш и 24 000 служители.

За да успеят, Hewlett-Packard ще се наложи да привлекат нови клиенти, както и разработчици на софтуер, които могат да създават игри, инструменти и приложения, които да направят смартфоните на Palm по-привлекателни. Много програмисти вече са заети със създаване на приложения за Apple, Android и RIM, казва Алекс Лиу, партньор в фирмата за мениджмънт консултации A.T. Kearney. По-рано този месец съществуваха повече от 185 000 приложения за iPhone.

Все пак Palm и Hewlett-Packard може да постигнат повече заедно, отколкото поотделно до момента, казва Лиу. Hewlett-Packard имат ресурсите, докато на Palm липсваше финансовата подкрепа, коментира той.

"Това са два неуспеха, които се опитват да направят пробив," казва Лиу. "И двете фирми досега постигаха по-малко от очакваното."

Palm се предложиха за продажба, след като партньорството от януари за продажба на телефони чрез Verizon Wireless не успя да увеличи растежа в очаквания от анализаторите мащаб. Според добре информирани източници, тайванската HTC Corp. и китайската Lenovo Group Ltd. проучваха фирмата. Dell Inc. също обмисляше оферта за Palm, но реши да не прави такава, коментираха източниците.

Покупката на Palm вероятно ще спести на Hewlett-Packard средства, които биха били похарчени за разработката на операционна система - и ще скъси времето, необходимо им да пуснат нови телефони на пазара, казва Джак Голд, основател на фирмата за информационни технологии J.Gold Associates. Настоящата продуктова гама от iPaq телефони на Hewlett-Packard работят с операционната система Windows Mobile на Microsoft Corp.

"Бизнесът с Windows Mobile телефони на H-P бързо умира и на H-P би се наложило тотално да обновяват продуктовата си гама, за да останат в бизнеса със смартфони," заяви Голд, чиято фирма е базирана в Нортбороу, Масачузетс. Palm имат "привлекателна оперативна система, но маркетингът им беше слаб. H-P пък имат отлична възможност да финансират толкова необходимия маркетинг, от който се нуждае Palm, за да бъде забелязана."

Hewlett-Packard разчитаха на връзките си в продажбите на дребно и дизайна но мобилни компютри, за да грабнат най-големия дял от PC пазара през 2006 г. Десетките хиляди разпространители на фирмата лансираха продуктите й пред повече клиенти - давайки й преимущество пред бившия лидер Dell Inc., който основно продаваше компютри онлайн и чрез каталожна търговия.

Когато по-евтините лаптопи, наречени нетбуци, станаха най-бързо развиващият се сегмент от PC пазара по време на рецесията, Hewlett-Packard бяха в състояние да използват мащаба си, за да постигнат цените на конкурентите си, предлагайки модели само за $299.

"H-P имат огромен мащаб и огромни възможности," заяви днес в интервю изпълнителният директор на Palm Джон Рубинщайн. "Те са най-голямата технологична компания в света." Рубинщайн ще продължи да ръководи Palm под шапката на Hewlett-Packard.

 

Най-четените