Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Салафити или не, имамското дело май, май...

И това е нашата България Снимка: Getty Images
И това е нашата България

В момент, в който т.нар. имамско дело в Пазарджишкия съд върви накъм пропадане за обвинението за провокиране на религиозна омраза, а ДПС излезе с декларация срещу ислямофобията в парламента, някой се опитва да нагорещи духовете с пускане на стари видеа в YouTube и Vbox7, но с добавени към тях надписи: "България или Афганистан?" и "Това ли е моята България"?

Всъщност видеата, на брой 8, са публикувани на 23 август от потребителя YASAR EBU-LIBAS и показват чествания на мюсюлманския празник сред края на свещения за мюсюлманите празник Рамазан. Този, който е взел едно от тях и го е пуснал, нарочно е добавил и надписите.

Ромите на записите са облечени в бели галабии, те са само мъже - има и деца, и скандират "Няма друг бог освен Аллах и Мохамед е неговият пророк".

"Имамското дело" и твърденията за проповедници на радикален ислям и техни последователи у нас провокираха публицистична престрелка между политолога Огнян Минчев и антроположката Антонина Желязков от Центъра за изследване на малцинствата.

"... Според мен салафизмът е тоталитарна, антидемократична идеология, която може да бъде съставна част от убежденията на всеки гражданин, подобно на нацизма и сталинизма. Публичната проповед на салафизъм и нацизъм, още повече използването им като инструмент за лишаване на други хора от техните конституционни права не могат да бъдат допускани в една демократична държава, за която защитата на гражданските свободи е отговорност и задължение". Това написа Огнян Минчев във втората си публикация в "24 часа", озаглавена "Нашият потенциал на опитни зайчета май се поизчерпа".

И продължава:

"... Иначе всеки е свободен да харесва Родопите и българските мюсюлмани такива, каквито те са. Свободен е и да ги харесва такива, в каквито радикалните имами искат да ги превърнат. Ще настоявам на "нескромната си самооценка", че имам правото да остана свободомислещ човек, без да харесвам Родопите, в които се инфилтрира радикален ислямизъм. И не защото смятам, че родопчанки нямат право да носят шамии - и дори бурки. Всяка жена може да носи това, което й харесва. Ще остана свободомислещ човек, защото смятам, че завършилите уахабистки медресета имами нямат право ДА ЗАСТАВЯТ своите съгражданки да ходят забулени. Нямат право да заставят абитуриентите в родопските училища "доброволно" да се откажат от абитуриентската си вечер, защото тя е "грях". Нямат право да налагат репресивно средновековие в България от XXI век".

В статията си в "24 часа" "Изгубени в либерализма" Антонина Желязкова обрисува картина на несъстоялия се истински дебат за мултикултурализма у нас.

"... Но особено важно е да бъде изговорено какво се случва с българските мюсюлмани в днешния ден, в размирния отворен свят и при отсъствието на компетентни държавни политики. Същите хора подложиха на съмнение не потенциалните бъдещи решения на уважаемата съдия, а правомерността на действията на службите за сигурност, както и обвинението на прокуратурата, в което е трудно да се съзрат доказателства за престъпни деяния по НК.

Усъмниха се и в качеството на свидетелите (или неграмотни, или под прикритие), както и от възможен конфликт на интереси за част от тях. Упрекваните либерали и правозащитници са последователни в своите съмнения към действията на институциите от години не като самоцел, а за да предпазят обществото от грешки и от извършването на несправедливост към една голяма част от малцинствата в България. Впрочем ние всички също сме редови граждани и бихме искали да имаме силни и компетентни служби за сигурност, както и справедливи прокуратура и съд.

В нашето общество за съжаление никога не се проведе същински дебат за мултикултурализма, но именно учените, които защитават днес имамите, подлагаха през годините на внимателна критика злоупотребите с пресилена и предвзета политическа коректност, а също и огромните политически пробойни в прилагането на мултикултурализма (далеч преди отхвърлянето му от Тило Сарацин)..."

ДПС с декларация в парламента

ДПС осъди днес опитите за провокиране на ислямофобия с процеса в Пазарджик. В декларация, прочетена от депутата Тунчер Кърджалиев, от движението обявиха, че така се правят опити за подкопаване на религиозния мир в страната.

"Изразяваме дълбоката си загриженост от опита да бъде подкопан религиозният мир чрез преекспониране и тенденциозно отправени обвинения срещу български граждани, някои от които са официално назначени и високо поставени длъжностни лица - двама районни мюфтии, четирима имами и един ваизин, и по тази причина легитимни представители на мюсюлманското вероизповедание, второто по численост в България".

"Този акт създава усещане за дискредитиране на основополагащия конституционен принцип за разделение на държавата и религиите и създава напрежение на верска основа между българските граждани и обществена психоза, компрометираща мюсюлманската религия и институциите в страната", се казва още в декларацията.

Делото. Накъде

Обвиненията срещу 13-те имама, съдени в Пазарджик, са за налагането на антидемократична идеология и отричането на всичко, несъобразено с идеологията на салафизма. Другите обвинения са за ръководене и членуване в радикалната организация.

Делото беше отложено заради неявяване на адвоката Хари Харалампиев, който защитава ръководителя на групата Саид Мутлу и първите му помощници.

Саид Мутлу, имам от Сърница, е обвинен като ръководител на организацията у нас, за проповядване на радикален ислям - салафизъм, религиозна и расова омраза в джамиите в Сърница и Пазарджик, както и в кафене в Сърница.

Срещу районния мюфтия на Пазарджик Абдуллах Салих са повдигнати обвинения за проповядване на антидемократични ценности, религиозна и расова омраза, членуване в нерегистрирана организация. Срещу осъждания вече за проповядване на радикален ислям имам от Пазарджик Ахмед Ахмед са повдигнати същите обвинения.

Останалите 10 подсъдими са обвинени в членуване в незаконна фондация. За дейността си всички получавали заплати между 200 и 600 евро. Парите са идвали от Саудитска Арабия и са били предавани на ръководителя Мутлу.

След първите свидетелски показания обаче се появиха серизни пукнатини в обвинението, тъй като свидетели се отказаха от показанията си или дадоха различни от дадените в досъдебното производство.

Бранимир Змияров, секретар на джамийското настоятелство в ромската махала в Пазарджик, промени първоначалните си показания. В тях той е заявил, че единият от подсъдимите - Ахмед Ахмед, е проповядвал, че "ислямът ще завладее света" и, че е "правилната религия". Според него Ахмед е казал също и че целият свят ще стане ислямски, а всички, които не са мюсюлмани, ще горят в ада и само ислямската религия е правилна. В съда Змияров отрече да е говорил такива неща.

Другият разпитан - Иван Моллов, имам в джамията в ромската махала в Пазарджик, също не потвърди дадените показания в досъдебното производство.

Третият свидетел Светослав Манчев каза, че е нормално да бъде салафит и да изповядва тази част от исляма, че е чел лекции на обвиняемите Мутлу, Ахмед и Салих, в които е записано, че властта идва от Аллах, че жените трябва да се забулват в черни дрехи.

И на този свидетел бяха прочетени показанията от досъдебното производство заради противоречия. Там той е казал, че не приема държавата, не ходят на избори и спазва само религиозните закони, защото властта се дава от Аллах. Пред съда той също каза, че не владее добре български и не е разбрал под какво се е подписал.

Голяма част от изправените пред съда в Пазарджик по делото за радикалния ислям са служители на Главно мюфтийство.

Главното мюфтийство е подало няколко жалби за нерегламентирана религиозна дейност през последните 7-8 години, последната - отпреди четири месеца, съобщи наскоро пред bTV заместник-главният мюфтия Ведат Ахмед.

Той обаче е уверен, че имамите, обвинени в проповядване на религиозна омраза, не са направили нищо нередно.

Ролята на Главното мюфтийство е да проповядва ислямската религия сред мюсюлманите, така както е посочено в Корана и в традицията на пророка, каза Ведат Ахмед. Най-главната му функция е да изпълнява превантивна роля, като запознава хората в правилно тълкуване на ислямската религия, добави той.

 

Най-четените