Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Гравитация" промени света на визуалните ефекти

Сандра Бълок и Джордж Клуни са изиграли целия филм в съвсем минималистични условия Снимка: Warner Bros
Сандра Бълок и Джордж Клуни са изиграли целия филм в съвсем минималистични условия
"Гравитация" промени света на визуалните ефекти Снимка: Warner Bros
"Гравитация" промени света на визуалните ефекти Снимка: Warner Bros
"Гравитация" промени света на визуалните ефекти Снимка: Warner Bros
"Гравитация" промени света на визуалните ефекти Снимка: Warner Bros.
"Гравитация" промени света на визуалните ефекти Снимка: Warner Bros
"Гравитация" промени света на визуалните ефекти Снимка: Warner Bros
"Гравитация" промени света на визуалните ефекти Снимка: Getty Images

Ето ви ирония: най-комплексният в техническо отношение филм на 2013 г. е бил замислен като завръщане към простичките снимачни техники.

"Гравитация" на Алфонсо Куарон предложи невиждано до момента 3D пътешествие в космоса и е абсолютен фаворит да грабне Оскар за визуални ефекти. Начинът му на заснемане се смята за мини-революция в бранша, но при възникването на проекта подобни постижения въобще не са влизали в плановете.

"Преди 4-5 години възнамерявахме да направим филма в Европа с малък екип от едва няколко души", казва операторът Емануел Любецки, снимал също "Дървото на живота", "Децата на хората" и "Слийпи Холоу".

"Беше замислен като евтина продукция с един или двама страхотни актьори. Искахме да го заснемем много простичко".

След това обаче „Гравитация" се разраснал до проект за 100 млн. долара и се оказало, че изисква изключително сложна технология, за да бъде реализиран както трябва.

Светещата кутия

Новаторските технологии включвали внушителна лайтбокс инсталация - кух куб с над 4000 LED крушки отвътре, който позволявал актьорите да бъдат осветени по-реалистично, за да се създаде впечатление за свободното им реене в пространството.

"След като зададохме в компютъра как ще бъдат осветени лицата на героите, трябваше да направим така, че да има съответствие между заснетите на живо кадри и компютърната анимация", обяснява Любецки.

„Трябваха ми светлини, които се движат бързо и могат да сменят цвета си мигновено".

За направата им Любецки се вдъхновил от светлинните ефекти на един концерт на Питър Гейбриъл.

Впоследствие за дългите по няколко минути кадри, замислени от Алфонсо Куарон, цялата лайтбокс инсталация, проектираните от нея изображения и камерите трябвало да бъдат дистанционно контролирани в прецизна хореография.

„Шест месеца по-рано нямаше да можем да направим този филм по същия начин", обяснява операторът.

„Почти всяка част от техниката беше или специално изработена за случая, или тъкмо излизаше на пазара и все още се тестваше. Беше вълнуващо, но и много страшно, защото ако нещо се развали, се налага веднага да спреш снимките".

Пълна свобода за оператора

Режисьорът Алфонсо Куарон дал пълна свобода на Любецки да разгърне таланта и усета си през целия процес, от предвизуализацията, през снимачния период и пост-продукцията.

"Голяма част от приноса ми беше да подготвя виртуалното осветление", казва Любецки. „Получих възможността да направя цялото осветление на филма и да помогна за оформянето и дизайна на кадрите. Късметлия съм, че успях да допринеса по този начин.

Всъщност виртуалното осветление не е нищо повече или по-малко от обикновеното осветление, което винаги сме правили. Затова е и също толкова важно. А кой може да направи осветлението по-добре от един оператор?"

 

Най-четените