Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Прекрояване на една естакада

Проектът на ГБС Снимка: Столична община
Проектът на ГБС
Прекрояване на една естакада Снимка: Google Maps

В рамките на следващата 2013-а може да изникне естакадата на натовареното кръстовище в столичния квартал "Лозенец" между бул. "Пейо Яворов" и ул. "Стоян Михайловски". Такава е прогнозата на главният архитект на София Петър Диков, който присъства на третото публично обсъждане на проекта.

Жителите на "Лозенец", дошли на срещата, очаквано не бяха съгласни с бъдещото преустройство на кръстовището, което се явява и една от връзките между северната и южната част на града (покрай Семинарията).

След първите обсъждания бяха направени леки поправки по проекта. Вече се разбра, че естакадата ще бъде максимално скъсена и ниска, специална шумоизолизаща стена (по аналог с бул. "Брюксел") ще пази жилищните сгради, а скритата гледка към гората ще бъде компенсирана със зелена растителност по стената. Петър Диков дори увери, че няма да има промяна в местните данъци на жителите на квартала.

"Това е трета промяна на проекта", обясни кметът на "Лозенец" Любомир Дреков и допълни, че за стойността за новото трасе още е рано да се говори, защото крайният му вариант не е утвърден.

Най-спорното - новият път през гората

Няма промяна за прокарване на чисто ново теренно трасе, което ще свърже бул. "Пейо Яворов" с кв. "Хладилника" - пряк наземен път през гората, който ще тръгва от новата естакада, ще минава край бившата София Ленд и гара "Пионер", за да се свърже с ул. "Сребърна".

Това е нужно, за да се разтовари трафика, увери Петър Диков. Маргарита Пешева, автор на петиция в интернет срещу реконструкцията, вързари, че новият път ще изгуби смисъл, когато в близост се построи метро.

Най-сериозната грижа на местните е изсичането на дървета от Борисовата градина. Срещу това апелира и представител на "Грийнпийс". Накрая бе постигнато съгласие граждански организации на наблюдават отблизо строителните дейности, за да се изпълни обещанието, че на всяко изсечено дърво ще бъдат засадени три нови.

Хората от "Лозенец" се чудят дали покрай новия път ще изникнат нови сгради или пък .. нов квартал.

В отговор архитект Диков ги увери, че тези терени в Общия устройствен план се водят зелени площи и много трудно биха могли да бъдат променени - само със поправка в закона.

Хората се опасяват, че новото трасе просто ще премести задръстването и няма да реши проблемите с трафика.

Естакадата и новият път към жк "Хладилника" са най-доброто и възможно решение, увериха архитектите. Отделно от тях, трамвайната линия покрай Семинария ще бъде продължена покрай бул. "Симеоновско шосе" до кв. "Дианабад" и "Студентски град". Покрай бившата гара "Пионер" и на мястото на старите релси пък ще има велоалея.

На обсъждането се появи и алтернативно предложение от арх. Димитър Димитров, който предлага вместо естакада да се появи плитък подземен тунел от 600 метра.

Още на предишната сбирка проектантите отхвърлиха тази възможност, защото кръстовището е ниско и под него минава важен топлопровод.

Бул. "Пейо Яворов" ще заприлича на нещо като двугърба камила, заедно с новото кръстовище на две нива при Телевизионната кула. Този релеф на трасето ще е предпоставка за много катастрофи, убеден е арх. Димитър Димитров.

Предстои всички предложения и възражения на граждани и организации да бъдат събрани, обобщени и разгледани от експертен съвет. Само преди седмица в районната администрация постъпи подписка на хората от квартала срещу планираната реконструкция и становище на коалиция от граждански организации.

 

Най-четените