Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кажи, Вучков

"Оттук нататък ви моля всеки да си гледа внимателно ресорите и да държи отговорността си там, където е", каза Борисов
"Оттук нататък ви моля всеки да си гледа внимателно ресорите и да държи отговорността си там, където е", каза Борисов

Публикуваме без редакция стенограмата от заседанието на Министерски съвет, на което вътрешния министър Веселин Вучков подава оставката си и премиера Бойко Борисов я приема. В стенограмата стават ясни и мотивите, с които той се оттегля от поста на вътрешен министър.

Веселин Вучков: Господин премиер, може ли да повдигна една тема?

Бойко Борисов: Кажи, Вучков.

Веселин Вучков: Предвид някои актуални промени в законодателството, имам предвид Закона за МВР, който влезе в сила преди 8 дни - миналия вторник, на 24 януари тази година, има един юридически казус, който със сигурност според мен трябва да бъде обсъден.

Тези промени дълго бяха коментирани в публичното пространство, бяха дебатирани надълго и нашироко в парламента и общо взето получиха парламентарна подкрепа, включително по някои от точките и от опозицията. Но, най-важното, което бих искал да обсъдя тук с вас е въпросът за това, че промененият Закон за МВР, чрез който се променят и други закони, предвижда изцяло нова процедура за избиране и назначаване на някои важни държавни длъжности.

Това, което е в моя ресор, е главният секретар на вътрешното министерство. Аз съзнавам, че правната уредба не е съвършена, защото присъствах на дебатите в пленарна зала, където многобройни промени се правеха между първо и второ четене, и в самата пленарна зала. По един начин изглеждаше законопроектът, когато беше внесен, по съвсем друг начин - когато беше гласуван в пленарна зала на второ четене. Но аз имам становище, което е споделено с много юристи, че променената правна рамка изисква стартиране на процедура за назначаване на главния секретар на вътрешното министерство в новите процедурни нормативни условия.

По тази причина в петък изпратих писмо, в което поисках стартиране на такава процедура, а тъй като чрез този закон се променят и други закони - Законът за СРС и председателя на ДАНС, предложих стартиране на такава процедура по отношение на техните ръководители - на Държавна агенция „Технически операции" и на председателя на ДАНС, без да посочвам, разбира се имена, защото все пак смятам, че тази нова процедура трябва да бъде приложена и съответно да се обсъди какви да бъдат предложенията, защото процедурата включва предложения на Министерския съвет и указ на държавния глава.

В петък вечерта по куриер (това е последният работен ден преди 4-дневната почивка) получих становище, подписано от госпожа Галина Маринска - директор на Дирекция „Правна" на Министерския съвет, по повод на моето писмо от петък. Становището гласи, че този ЗИД на Закона за МВР, който влезе в сила преди 8 дни, не съдържа преходна разпоредба, която да се отнася до заварените на посочените длъжности лица и предвид отсъствието на преходна разпоредба няма основание, според нея, за стартиране на процедури по назначаване и освобождаване на главен секретар на МВР, председател на ДАНС и председател на Държавна агенция „Технически операции".

Искам да изразя своето дълбоко несъгласие с това становище по ред причини, но най-важният юридически аргумент, който бих искал да изтъкна пред вас - пред целия Министерски съвет и пред Вас лично, е, че на 3 юли 2014 г., когато влезе в сила нов Закон за МВР предишното правителство е било изправено пред абсолютно същата ситуация, а именно - влиза в сила нов Закон за МВР, който предвижда нов механизъм за назначаване на главния секретар на МВР. До 1 юли миналата година главният секретар на МВР се назначаваше с указ на Президента.

Новият закон, прието предложение на предишния министър Йовчев, изискваше главният секретар да се назначи с решение на Министерския съвет без да се казва какво става с фигурите, които към този момент заемат тези постове. Тоест, и миналата година сме имали нов закон, предвиждащ нов процедурен механизъм без да урежда с преходна разпоредба статута на действащия главен секретар. Въпреки това - ето, пред мен е решението на Министерския съвет от 3 юли 2014 година, въпреки че липсва такава преходна разпоредба, както и в момента, приложена е новата процедура без изрично да бъде освобождаван от поста тогавашният главен секретар на вътрешното министерство.

Решението от 3 юли 2014 година директно се позовава на новия текст на новия Закон за МВР и гласи единствено: „Назначава Светлозар Стоянов Лазаров на длъжността „Главен секретар на МВР" за срок от 5 години".

Ако приемем, че стартирането на новата процедура би било порочно, както е становището на Дирекция „Правна" на Министерския съвет от петък, то в същата степен и процедурата от 3 юли 2014 година е порочна. Но няма как и двете твърдения да са верни - това е дълбокото ми убеждение.

По тази причина, както неведнъж съм го споделял и в парламента и в медиите, аз съм категоричен, че въпреки несъвършената правна рамка, казвам - наистина правната рамка не е съвършена, защото този механизъм беше по един начин формулиран, когато законопроектът беше качен на сайта на Народното събрание, по съвсем друг начин е в „Държавен вестник", въпреки всичко смятам, че трябва да стартира процедура за определяне на тези три важни държавни фигури, които изредих преди малко. В противен случай можем да окажем в някакъв порочен юридически кръг, от който трудно може да има излизане.

В заключение, господин премиер, ако ми позволите, с оглед на всичко, което казах, а и по ред други причини депозирам пред Вас своята оставка като министър на вътрешните работи - пост, на който бях избран с Ваше предложение на 7 ноември миналата година, преди 4 месеца. Решението ми е категорично и наистина призовавам да се придвижи съответната процедура към Народното събрание, която предвижда съобразно Конституцията промяна на персоналния състав на Министерския съвет.
Благодаря за вниманието.

Бойко Борисов: И аз благодаря.

Министерският съвет има дирекция, която ме консултира. Ето становището й по писмото на министъра на вътрешните работи:

„В писмото на министъра на вътрешните работи до Министерския съвет се обосновава необходимостта от започване на процедури, произтичащи от промените в Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Държавна агенция „Национална сигурност" и в Закона за специалните разузнавателни средства (ЗИДЗМВР, обн., ДВ, бр. 14 от 2015 г.).

Част от промените в трите закона се отнасят до главния секретар на МВР, председателя на ДАНС и председателя на Държавна агенция „Технически операции". Тяхното назначаване и освобождаване вече се извършва по предложение на Министерския съвет с указ на Президента на Република България; Предвидени са завишени изисквания за заемането на тези длъжности, свързани с минималния брой години професионален стаж; Въведено е и ново основание за прекратяване на техните правомощия, а именно „при тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и при действия, които накърняват престижа" на министерството/агенцията; За главния секретар на МВР и председателя на Държавна агенция „Технически операции" отпада мандатността при заемането на тези длъжности.

Законът за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи не съдържа преходна разпоредба, отнасяща се до заварените на посочените длъжности лица, заемането им при условията на новия закон, включително не е възложено задължение на Министерския съвет да стартира пред Президента на Република България процедура по тяхното назначаване.

По наше мнение считаме, че предвид отсъствието на преходна разпоредба няма основание за стартиране на процедури по назначаване и освобождаване на главен секретар на МВР, председател на ДАНС и председател на Държавна агенция „Технически операции". В допълнение следва да бъде посочено, че правоотношенията със заварените на трите длъжности лица са възникнали въз основа на индивидуален акт (решения на Министерския съвет, респ. на Народното събрание), издаден при спазване на процедурата от компетентния съгласно действащия към момента на тяхното назначаване орган. Предвид това прекратяването на тези правоотношения с указ на Президента на Република България може да стане само на изрично предвидените в закона основания, едно от които е при несъвместимост с изискванията за заемане на длъжността, променени с новия закон".

Досега няма случай някой да ми е дал оставка и да не съм му я приел, така че ти пожелавам приятна работа в парламента!

Оттук нататък, когато решите да си коментирате правните рамки, коментирайте си ги юристите, аз не съм юрист. Няма никаква логика в деня, в който най-голямата служба в света е на посещение тук по покана на една от службите, ние в този ден точно да взимаме решение дали да служат или не.
Повече би ме притеснило това, което гледах сутринта от Враца с кмета и с палежите, които стават там - това би ме притеснило повече и ме притеснява.

Така че, оттук нататък ви моля всеки да си гледа внимателно ресорите и да държи отговорността си там, където е.

Благодаря за юридическата консултация.

С това по тази тема приключваме.

 

Най-четените