Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Той и Тя за книгата...

Ароматът на книгата или ароматът на машините...
Ароматът на книгата или ароматът на машините...

Ориан и Себастиен де Альо са на противоположни позиции заради "Момичето с драконовата татуировка", но не заради сюжета. Проблемът е, че тя предпочита книжната версия, докато той я чете на своя iPad. И в този литературен спор двамата казват, че никога няма да постигнат съгласие.

"Тя говори за аромата на хартия и усещането да я държиш в ръце," казва 32-годишният Себастиен, който смята, че съдържанието е същото, без значение какъв е носителят. Той добавя, звучейки леко засегнат: "Тя използва думата "истински". "

В края на тази година 10.3 млн. души се очаква да притежават четци на електронни книги в САЩ, като купуват около 100 млн. електронни книги, предрича фирмата за пазарни изследвания Forrester. Това е ръст спрямо 3.7 милиона четци и 30 млн. електронни книги, продадени миналата година.

Тенденцията предизвиква истинска паника сред издателската индустрия, но у дома нещата придобиват личен аспект, когато двойките са раздвоени за "правилния начин" да се чете. В леглото двамата може да седят един до друг - единият, който обръща страниците на светлината на лампа, а другият чете с шрифт Caecilia от екран с електронно мастило на Kindle, или осветен от яркия течнокристален екран на iPad. И всеки тихо упрекващ другия.

Новият маркетинг

Въпреки че няма статистики колко разпространени са тези битки, издателската индустрия следи отблизо нещата, опитвайки се да разбере как да подходи към маркетинга на книги за домакинства, които четат по различен начин.

Малък брой издатели и книжарници изпробват комбинирането на печатни книги с електронни книги с отстъпка. Barnes & Noble започнаха да предлагат комплекти през юни в около 50 магазина - и възнамеряват да разширят програмата през есента, казва Мери Елън Кийтинг, говорител на Barnes & Noble.

Томас Нелсън, издател на религиозна литература, предлага безплатни електронни книги с печатна книга за някои заглавия. Това е особено добър вариант за читатели, които желаят да споделят книги с членове на семейството или приятели, които четат в различни формати, коментира Тод Шатълуърт, старши вицепрезидент и ръководител на издателската група Thomas Nelson. Комплектите се продават добре - и Thomas Nelson обмислят да добавят още такива за празничния пазарен сезон.

Междувременно Amazon.com прави всичко по силите си да убеди любителите на печатната книга, че "четенето от Kindle по нищо не може да се сравнява с четенето от компютърен екран." Техният уебсайт обещава дисплей, на който "текстът се "откроява" от страницата, създавайки усещане при четене, много подобно на печатната хартия", тъй като не създава нито отблясъци в добре осветени места, нито светене в мрака.

Sony, които представиха в сряда нова гама от четци на електронни книги, казват, че те са по-малки и по-леки отпреди, с по-ясен текст и сензорни екрани, като всичко това цели да създаде усещане от тях, по-подобно на печатните книги. "Редовно това, което чуваме най-често, е, че е необходимо четецът да оставя усещане като от книга, така че просто да забравите, че имате електронно устройство в ръката си," казва Стийв Хабър, президент на поделението на Sony за електронни четци.

Дълбокото напрежение

Тази разкрачена маркетингова позиция подчертава по-дълбокото напрежение: желанието да бъде запазен жив печатният бизнес, така че да не бъдат прогонени основните купувачи, същевременно изграждайки основа за бъдеще, което издателите виждат като все по-цифрово, коментира Джеймс Маккуийви, анализатор на бизнеса с електронни четци във Forrester.

"Има много по-емоционално обвързване с хартиената книга, отколкото със CD или DVD," казва Майк Шацкин, основател и главен изпълнителен директор на фирмата Idea Logical, която консултира издателите на книги за прехода към цифрови технологии. "Това не е нещо логично - то е интуитивно."

Печатна книга, комбинирана с електронна книга, биха били полезни за 35-годишната Лиз Айбар и 31-годишната Бетси Конти - двойка от Денвър, които толкова обичат да четат заедно, че когато четат "Момичето с драконовата татуировка" в издание с меки корици, Конти откъсва части от книгата, след като ги прочете, така че Айбар да може на свой ред да ги чете.

Но откак Конти, която е технологичен директор във фирма, си купува iPad, тя е преминала от другата страна. И двете четат "Елементът" на Кен Робинсън, но си купуват две отделни копия - печатна книга за $15 и Kindle версия за iPad за $13.

"Чувствам се по-свързана с книга, отколкото с текста в iPad," казва Айбар, която работи в образователна неправителствена организация.

Книгата като колекционерски предмет

Александра Риндж - издател, и съпругът й Джим Ханас, писател-белетрист, и двамата на 41 години, се влюбват заради книгите, като една от ранните им срещи е на фестивал за използвани книги в Манхатън. Те се женят в книжарница в Сохо и живеят в апартамент в Парк Слоуп с цели стени, покрити с рафтове с книги.

Тя събира архивни годишници и книги за лично развитие. Но той обича да чете на своя iPhone.

"За мен истинското четене е електронни книги, а книгите са станали един вид колекционерски предмет," казва Джим, който е публикувал разкази в литературни списания като "McSweeney" и издава следващата си книга "Защо те плачеха" само в цифров формат. "Донякъде е поразително да виждаш хората да преминават през етапите на приемане, че книгите си отиват, казвайки, че им харесва усещането и ароматът от книгите. И аз минах през това, но вече го преодолях."

За двойката от Бруклин Ерин и Даниъл Муска, мастилената разправия е разрушила навика им да четат заедно. 29-годишната Ерин купува iPad за 33-годишния си съпруг, който работи в обущарския бизнес на семейството си, преди медения им месец през юни - но скоро открива, че неговото четене в електронен вид пречи на старомодното й четене.

"Взех си книга с мен - и едвам я чета," казва г-жа Муска, която е медиен консултант. "Преди ходехме на плажа, като и двамата си взимахме книги, но той си имаше iPad и беше много отвличащо вниманието, защото нямах усещането, че той чете с мен."

А детето

За Себастиен де Альо, който е мениджър в бизнеса с видеоигри, битката за предпочитанията към типа четене е преминала и в ново поколение. Той и съпругата му четат на своя 3-годишен син Тристан. Той чете "Мечо Пух" на детето от екрана. Тя му го чете от старомодно хартиено издание.

Себастиен е уверен, че детето в крайна сметка ще предпочете цифровата версия. "Той много я харесва, тъй като можеш да даваш по-големи мащаби на текста и илюстрациите", казва той. Според него в спора у дома са се включили и родителите му.

Собственият му баща отдава предпочитание на хартиените издания с меки корици, като твърди, че те по-лесно могат да бъдат споделяни, докато майка му предпочита електронния четец, който според нея е по-удобен за отслабващото зрение на остаряващите хора.

"Спорът с всеки ден става все по-разгорещен," казва Де Альо. "В момента това е тема за усилена критика."

 

Най-четените