Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

40 дни след атентата - имаме ли камикадзе?

Или е мюсюлманин, или не е Снимка: Getty Images
Или е мюсюлманин, или не е

Все още няма реални разкрития около терористичния акт в Бургас, при който загинаха петима израелски граждани и един български. Има два фоторобота и много (на чужд гръб, разбира се) вицове. Като се започне от най-плоския (- Е, как беше в Бургас? - Бомба!) и се стигне до умопомрачителните конспиративни теории, които списание Vice селектира часове след трагичния инцидент от форумите. Някои от тях гласяха, че „Турция се е опитала да си върне израелските туристи по единствения начин, който в примитивни азиатски държави с преобладаващо мюсюлманско население се смята за правилен - мръсният". Според други, зад атентата стоят германски фашисти, подпомогнати от наши помаци, а най-кратката е, че 20 стотинки за всеки дюнер отиват за бомба... Дори да си говорим по-сериозно, става дума за камикадзе, задължително мюсюлманин.

Само Буш, на когото му се наложи да съжалява публично, че е използвал израза "кръстоносен поход", за да опише кампанията на САЩ след атентата срещу добре застрахованите кули от 11/9, е звучал по-нелепо от тези, които прибързаха да хвърлят заучени обвинения секунди след съобщенията за инцидента у нас.

Тихият контрапункт винаги са роднините и близките на загиналите. Тези на жертвите от Бургас днес са тук, за да участват във възпоменателна церемония и ако някой е засякъл интервютата с тях, сигурно е останал разочарован от липсата на всякакво истерично отправяне на упреци - към сигурността ни и евентуалните ни камикадзе в Родопите (нито пък към спряганата за отговорна от правителството им държава Иран). Разбирането на „войната" е наш патент.

Или е камикадзе, или не е...

Една от последните информации по случая обаче е свързана с колебанията на следователя от НСС Георги Илиев, който само за 24 часа се отказа от изявлението си, че е доказано, че атентаторът от летището край Бургас е камикадзе и посочи, че това не е категорично.

Ако думите, изречени от господата от институциите, оказват някакво влияние върху лесно параноясващи умове, не е зле те да се допълват и с обяснението „или е мюсюлманин, или не е". За да няма опасност с така популярни термини като „камикадзе" да описваме всеки с тюрбан, независимо, че той може да вярва в Брахма, Шива и Вишну. Заради липсата на повече гледни точки, най-големият проблем с „нашето камикадзе" се оказаха късите му бермуди, нетрадиционни за стила на ислямските фундаменталисти.

На основата на огромна статистика, в книгата си Умри, за да победиш: стратегическа логика на самоубийствения тероризъм Робърт Пейп представя две тези:

- самоубийственият тероризъм се заражда само в окупирани територии и като реакция на окупацията

- самоубийственият тероризъм не е само мюсюлмански феномен, като Пейп цитира Тамилските тигри в Шриланка и 27 терористи самоубийци от Ливан, всичките немюсюлмани - лаици, комунисти или социалисти

Умберто Еко* изрежда и други етнически групи, склонни на офанзивно самоубийство, но отбелязва, че след 11/9 мислим (правилно) за новите камикадзе като за продукт на мюсюлманския свят. Затова и веднага след ужаса в Бургас, когато някак по презумция в медийното пространство се намести тезата, че причинителят е камикадзе, отново настръхнахме срещу всеки, който посещава джамия и започнахме да търсим бомби сред фалафелите.

40 дни след взрива обаче не е уместно за „кръстоносни" фрази. Те не са оръжие на сигурността, а на страха.

 

Най-четените