Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Цигарите ще останат в миналото, бъдещето е на технологиите

Технологично ли е бъдещето на цигарения бранш
Технологично ли е бъдещето на цигарения бранш

Всяка една минута по света се продават 10,7 млн. цигари, а цигареният бранш е един от най-печелившите в световен мащаб. Общите продажби от тютюневи изделия възлизат на 792 млрд. долара като 90% от тях са от продажби на цигари.

В света има 87 100 фабрики за производство на тютюневи изделия, в които работят 1,6 милиона души и произвеждат средно годишно по 6 трлн. тютюневи къса. Най-голям дял (38%) от тях е китайското производство, докато ЕС, Русия и САЩ генерират общо 22%.

С всяка една година обаче този бизнес се изправя пред все по-големи предизвикателства, ограничения и регулации, повишаване на цените за крайните потребители заради акцизите, налагани от държавите. Общите приходи от данъчно облагане на тютюневи изделия в света са в размер на 390 млрд. долара, като 330 млрд. долара се падат на акциза, а 60 млрд. долара - на ДДС.

Рестрикциите и регулациите, сред които за пушенето на закрито, за рекламата на тютюневи продукти, здравните предупреждения и стряскащи изображения по кутиите с цигари, повишаването на акцизите и много други се засилват с всяка изминала година.

В същото време, според Световната здравна организация (СЗО) броят на пушачите по света надвишава 1,1 млрд. души, от които ежедневните пушачи са над 870 хиляди. Макар че в последните години се наблюдава тенденция за спад в глобалното потребление на цигари, прогнозите на СЗО сочат, че до 2025 г. броят на пушачите ще се запази, поради нарастване на населението в света.

Тютюневота индустрия опитва постепенно да се трансформира, като прехвърля своите ресурси, за да развива и да произвежда нови никотинови продукти, които да носят по-малък риск, но същевременно да се харесват на пълнолетните пушачи толкова, колкото е необходимо, за да преминат към новите алтернативи.

Двигателят на синхронизирането на тютюневата индустрия с всеобщия тренд за намаляване на вредата е растящото потребителско търсене на иновации и технологични продукти. Както в много други области и индустрии, така и в тютюневия сектор именно благодарение на новите технологии и научните открития компаниите правят значителен прогрес в разработването на продукти с намален риск.

Тази промяна тече вече от почти десетилетие като

първата крачка в тази посока са електронните цигари (или т.нар. вейпъри).

Устройствата използват не тютюн, а никотинова течност и ароматни есенции, като потребителят не вдишва дим, а пара, в която има никотин. Поради липсата на горене вредните вещества са значително намалени, с което представляват потенциално по-малко вредна алтернатива на тютюнопушенето.

През последните години някои от големите световни концерни произведоха един или друг тип иновативни продукти, включително електронни цигари, като някои от устройствата са смесени - и с никотин, и с тютюн, за да се стигне до .

новия актуален тренд - бездимните тютюневи продукти, с нагряване на тютюна

Вече много от големите имена на този пазар има разработено устройство, което заобикаля дима и пепелта на обикновените цигари, а инвестициите в тяхното усъвършенстване растат главоломно. Средствата за провеждането на научни и клинични проучвания, които да докажат, че вредата, която новите устройства носят, е далеч по-малка, са огромни. Не се пестят средства и за потребителски проучвания с цел да се гарантира, че нагласите и възприятията за намалена вреда са точни и ясни за всеки, който избере новите бездимни продукти.

Ставаме свидетели на нов тренд - как големи, утвърдени компании, които са гиганти в своя бранш, започват малко по малко да се трансформират, залагайки все повече на високите технологии отколкото на традиционните си тютюневи продукти.

Към 2017 г. оценките на пазара на бездимните тютюневи продукти го поставят на обща стойност от 7,8 млрд. долара като се очаква този сегмент тепърва да се разширява. За това говорят и данните на Евромонитор, според чиято прогноза, стойността на бездимните продукти с нагряване на тютюна, без горене, ще се увеличи до 45% от всички алтернативи на пушенето и ще възлиза на 15.4  млрд. долара до 2021 г.

Пример за това е една от водещите цигарени компании Philip Morris и нейния първи проект IQOS - система за нагряване, работеща с бездимен продукт, при който не гори тютюнa, а го нагрява, с помощта на иновативна технология за контрол на температурата.

В разработването на новото устройство компанията е вложила над 3 млрд. долара и около 10 години, а очакванията са, че това ще е новото голямо нещо на пазара не само на тютюневите изделия, но и на високите технологии.

За разлика от електронните цигари, IQOS използва истински тютюн, който е обработен по различен начин, за да се оптимизира процесът на нагряване.

Именно контролът върху температура на нагряване (около 300 градуса) гарантира липсата на горенето, при което нивото на отделяните вредните вещества и токсини, които иначе се съдържат в тютюневия дим, са значително намалени. Тъй като при IQOS няма горене, не се образува пепел и мирисът е намален в сравнение с цигарения дим.

Проведените изследвания на Филип Морис доказват, че парата при употребата на IQOS не влияе негативно на качеството на въздуха в затворени помещения. Клиничните изпитвания, проведени в Япония, Полша и САЩ показват, че излагането на токсични вещества на участниците в проучванията, които изцяло са преминали на IQOS e много близък до това при тези, които са спрели да пушат периода на изследването.

Целта е да се разработи и докаже, че тези нови продукти предоставят на потребителите възможността за ползване на един потенциално по-малко вреден продукт, който да бъде по-добра алтернатива в сравнение с това да продължат да пушат.

Това е и важната цел пред Philip Morris в момента - да убеди Американската агенция за храните и лекарствата, че новият им продукт, е потенциално по-малко вредна алтернатива на пушенето на стандартни цигари. Агенцията разглежда досиетата, подадени от компанията, за валидиране на научните резултати.

Компанията открито споделя всички свои изследвания и е отворена за независими оценки от външни експерти. Освен това над 2350 патента са били получени за разработките на системата за нагряване и за бездимните продукти, като още 3750 патента са подадени за регистрация. С това Филип Морис е на 63 място и е единствената тютюнева компания в топ 100 на Европейския Патентен Офис за тази година.

Представители на компанията заявяват, че са уверени в сериозността и качеството на изследванията, които са извършили върху IQOS.

"Скептицизмът не ни учудва. Не е нужно да ни вярвате или да приемате всичко казано от нас за чиста монета. Единствено искаме хората да останат отворени за подобни идеи. Погледнете всичко свършено от нас досега и тогава вземете решение", казва един от водещите учени на Philip Morris - Мойра Гилкрайст, пред Washington Post.

Компанията има два научноизследователски центъра в Швейцария и Сингапур, в които работят над 400 научни експерти, които са ангажирани с изследването на новия продукт.

Към момента IQOS е пуснат в 32 държави и вече се употребява от около 4 млн. души, които са спрели да пушат. Най-добрият пример за успеха на продукта е Япония, където, според данни на компанията, вече 15 % от продажбите на тютюневи изделия са именно тютюневите късове, предназначени само за IQOS. Данните още показват, че близо 80% от закупилите IQOS го използват изцяло или преобладаващо вместо обикновените цигари.

Сега продуктът влиза и на българския пазар. Това може да се окаже важен момент, тъй като страната държи едно от първите места по дял на активните пушачи.

В България през 2016 г. легално са продадени 14 млрд. къса цигари, което представлява увеличение с 5% спрямо 2015 г. Според данните на Евробарометър у нас консумацията на цигари и тютюневи изделия е най-голяма в ЕС на глава от населението. При средно за Европа 26% от населението пушачи и 20% бивши пушачи, в България активно пушат тютюн 36%, а отказали цигарите са само 13%.

Затова и навлизането на такъв продукт на пазара може да бъде възможност за обръщането на тенденциите за високи показатели на тютюнопушене в България. В регулациите си за тютюневи изделия България прилага европейските директиви. Допълнително с това страната постепенно приравнява акцизите върху тютюневите изделия с тези в Европа, което на практика означава, че може да се очаква цигарите в бъдеще ще продължат с поскъпването си.

IQOS и подобните му продукти могат да бъдат онзи елемент във веригата, който да даде тласък на отказването от цигарите.

Цената на тютюневите стикове в България е приблизително като на традиционните висок клас цигари. Устройството за пушене и зарядното му са всъщност по-голямата инвестиция, тъй като за тях човек първоначално трябва да даде определена сума (средно в Европа тя е около 100 евро като в България е 195 лв., а също и при специална програма на обучение, цената може да е 90 лева.

Именно устройството обаче е важният продукт в случая, тъй като то е бъдещето, към което Philip Morris се стреми - високотехнологичен продукт за нагряване на тютюна,. С него компанията иска да положи началото на миграцията си от традиционните тютюневия изделия за пушене към технологичния бранш, постепенно изоставяйки цигарения си бизнес за сметка на новите устройствата и бездимните изделия.

Оттам вярват, че именно това е бъдещето на тютюневия бранш - по-малко вредни продукти, които хората да не пушат. За целта обаче те трябва да се изправят пред нелеката задача да променят самите представи за пушенето и това, което трябва да го замени.

Интересен подход в случая е и решението IQOS устройствата да се предлагат само в специални магазини в моловете и големите търговски центрове - нещо, с което се акцентира върху отдалечеността му от обикновените цигари на чисто физическо ниво, нещо съвсем ново и различно.

Задачата за това далеч не е лека и цигарените компании като цяло тепърва трябва да рушат десетилетия и дори векове навици на пушене. Дали имат шанс? Все още никой не може да каже.

Истината е, че бездимните алтернативи на цигарите се налагат все по-уверено на пазара, а цялостния технологичен тласък, който обществото преживява, помага много. Така че утрешният ден определено има какво ново да ни поднесе.

 

Тази статия е осъществена с подкрепата на Philip Morris.

 

Най-четените