Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За тероризма и фанатизма

Проблемът с тероризма не е и не може да бъде религиозен проблем Снимка: Getty Images
Проблемът с тероризма не е и не може да бъде религиозен проблем

Светът е в партизанска война. Или така наречената западна демокрация е мишена на партизански удари. Някой печелил ли е война срещу партизани?

Войната във Виетнам е пример за загуба.

Тероризмът не може да бъде ликвидиран нито с политически, нито с окупационни средства. Не може да бъде унищожен и след смъртта на лидерите си.

Силовите традиционни средства остават безсилни срещу зловещите терористични набези. Извършителите понякога биват залавяни, но това нищо не променя.

Тероризмът е структура от нов тип, подобен на интернет - мрежата. Без устойчива йерархия, при която, ако се отсече главата, тялото умира. Тероризмът се възпроизвежда от своите парчета като регенерираща гущерова опашка или ... като морска звезда.

"Къде е офисът на директора на интернет", беше попитал собственик на френска корпорация преди около 20 години, след като го бяха посъветвали да инвестира в световната мрежа. „Трябва да се мисли", каза Филип Вал (бел. р. - бивш главен редактор на "Charlie Hebdo") по Франс Инфо. Трябва да се мисли. Кризата е в това, че не може да се измисли нищо.

Защо?

В подобни ситуации психолозите казват - има екран, който пречи да се види проблемът. Задействан е колективен защитен механизъм.

Какво виждаме ние от демократичните общества?

- Ислямски свят срещу християнски свят;
- Ислям срещу фундаментален ислям;
- Джихад срещу ООН;
- Икономически интереси срещу ресурси;
- Патриархалност срещу мегаполиси;
- Бивши колонии срещу бивши метрополии;
- Бедност срещу богатство;
- Кланов капитал срещу международен капитал;
- Диктатори срещу либерали;
- Опаковани жени срещу голи жени;
- Подчинение срещу свобода;
- Ритуал срещу изкуство;
- Религия срещу секуларност и т н.

Какъв е източникът на фанатизма?

Фанатизмът е социален.

Фанатизмът се поражда от страх, който иска да наложи единен ред за всички и да овладее статуквото така, както параноикът се превръща в опасен за другите и от преследван става преследващ.

Фанатикът е фокусиран върху злото, върху Антихриста, върху дявола. Той вярва повече в него, отколкото в Бог.

Нетърпимостта екзекутира. Инквизицията е пример за това. Как и кога отмира Инквизицията в средновековния си вариант? Как изчезват Трибуналите на вярата? Какво се случва и защо тя изгубва влиянието си?

Отменена е през 18 и 19 век - в зората на индустриализацията. Цивилизацията навлиза в нов етап - на икономическо развитие.

И днес светът се преустройва, а ние дори не знаем в каква посока. Проблемът с тероризма не е и не може да бъде религиозен проблем.

От какво се страхува тази част от човечеството, която напада другата? Идентифицирането на страховете, характерни за дадено общество и в даден момент се смята за рисков фактор за сигурността. Така че отговорът би следвало да е от ключово значение.

Който даде отговор на този въпрос, може би ще има принос в спасението от тероризма.

 

Най-четените