Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Те са тук и те чакат

Търговията с нови автомобили в България е един от бизнесите, които пострадаха най-сериозно от икономическата криза.
Търговията с нови автомобили в България е един от бизнесите, които пострадаха най-сериозно от икономическата криза.

Прави ли ви впечатление масираното рекламно присъствие на нови автомобили в различните видове медии - в авторитетните вестници, по телевизиите, в интернет, по билбордовете по кръстовищата и т.н? Няма как, тези примамливи предложения да бъдат пропуснати, най-малкото защото цените на новите автомобили вече достигнаха приятно ниски ценови равнища. Приятни за нас, но не и за продавачите.

Търговията с нови автомобили в България е един от бизнесите, които пострадаха най-сериозно от икономическата криза - постоянен спад на продажбите, който макар и вече да се забавя, си остава спад. И в същото време работата трябва да продължи - големите компании продължават да си сменят автомобилите, тук-там някой частен купувач ще се престраши да си купи нова кола или пък някоя надарена девойка се сдобие с голям и мощен подарък за рождения ден. Така че борбата продължава, но е трудно да се каже кой ще спечели.

Какво предлага пазарът у нас?

Буквално, на пазара на нови автомобили у нас клиентът отдавна е цар. Компаниите го затрупват с оферти с намаления - средно между 20 и 30% от цената на автомобила, доста от марките предлагат модели с данъчен кредит (леки автомобили, за които после си връщате платения ДДС, а това са 20%), допълнително оборудване като подарък, смартфон - също като подарък към новата ви кола, по-дълга гаранция, по-добри условия по лизинговата ви схема и т.н.

Честно казано, сега наистина е най-добрият момент да си купите нов автомобил, стига да може да си го позволите. Ако може да го платите наведнъж е най-добре, но това се случва рядко, а ако ще плащате лизингови вноски, то трябва много добре да си направите сметката. Защото паркингите на лизинговите дружества, които продават автомобили - „употребявани активи", разказват доста тъжни истории за надценени възможности и провалени детски мечти.

Акцентът върху предлагането у нас се поставя на моделите от т.нар. сегмент С - тук са популярните VW Golf, Renault Megane, Opel Astra, Ford Focus, Citroen C4 и други модели, част от които са съвсем нови и почти всички - добре заредени със съвременни технологии.

За какво водят битка маркетинговите отдели на компаниите?

За формиране на цена и предлагането на добре оборудван автомобил на клиента, при това на приемлива цена. Звучи почти невероятно, но е почти постижимо. Представителите на големите автомобилни марки у нас успяха да стигнат до цени от порядъка на 22-24 000 лева с ДДС за автомобил от този клас с 1,6-литров бензинов двигател (обикновено с мощност малко над 100 конски сили) и задължително оборудван с климатик - у нас това се приема като нещо задължително и вече няма как да бъде спестено. При дизеловите версии с двигател със сходен обем цената е около 30 000 лева, но пък тук се появяват версиите с данъчен кредит и следва спад с 20%. А споменатите по-горе бензинови версии също могат да са с данъчен кредит, което пък смъква цената и под 20 000 лева.

Натискът на промоциите в този клас е толкова сериозен, че вече се отразява на продажбите в по-ниския пазарен сегмент - B. Просто по-големите модели „изяждат" или „канибализират" (както обичат да казват някои експерти) продажбите на по-малките си събратя. И това става възможно по една причина - ценовите равнища на двата класа автомобили са опасно сходни и клиентът почти винаги избира по-голямата кола.

По-нагоре по пазарните сегменти също има отстъпки и оборудване като подарък, но тъй като в по-големите класове липсва масовото предлагане и платежоспособно търсене, почти всичко се уговоря на „четири очи" с дилъра, който се опитва да ви продаде автомобил. А вече има и компании, които не слагат цени на моделите в сайта си, а направо ви съветват да си поговорите с дилъра, който ще ви посрещне при разходката ви до техния шоурум.

Докога?

Никой не може да каже колко още ще продължи този период - клиентите да се радват на ниски цени, а продавачите да се чудят как да оцелеят (защото някои са на ръба, а съвсем скоро доста дилъри на големи марки може да се окажат извън бизнеса и фалирали) - но не може да продължава вечно. Рано или късно, и кризата у нас ще свърши, след което автомобилите ще се върнат на по-високи ценови равнища. Те няма да са като тези в Германия или страните от Западна Европа, където новите автомобили са по-скъпи в сравнение с България, но няма и да са толкова ниски колкото са през 2010 година. Това поне е сигурно.

Участниците на пазара на нови автомобили у нас също прогнозират покачване на цените при излизане от кризата. Като за тях това е много важно. А и нашият пазар не е никак радостен - бройките са толкова малко, че една голяма корпоративна сделка може да предизвика сериозни трусове на него. За съжаление, у нас все още липсва т.нар. „типичен купувач" - човек, който има стабилни и достатъчно високи доходи, за да си сменя редовно автомобила и натрупването на сделки с такива купувачи да сформира пазарния дял на отделните дилъри. Тяхната поява все още се чака, но тя ще е факт, когато българите започнат да се замогват. Което се надяваме да стане по-скоро.

 

Най-четените