Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Комедийно шоу от следващо поколение

Оливър и екипът му отричат, че Last Week Tonight е каквото и да е повече от вечерно комедийно шоу. Те не искат да се ангажират с признанието, че  правят журналистика и това може би е разбираемо. Зрителите обаче вече добре знаят какво да очакват от 30-минутното седмично шоу Снимка: HBO
Оливър и екипът му отричат, че Last Week Tonight е каквото и да е повече от вечерно комедийно шоу. Те не искат да се ангажират с признанието, че правят журналистика и това може би е разбираемо. Зрителите обаче вече добре знаят какво да очакват от 30-минутното седмично шоу
Един от основните хора, подпомагащи предаването зад кадър е Чарлз Уилсън - възпитаник на New York Times и The New Yorker, който по думите на Джон Оливър е "журналистът, проверяващ всички факти" в Last Week Tonight
Шоуто на Джон Оливър ще бъде на екран поне до края на 2017 г. и ще наеме още експерти с опит в разследващата журналистика, които да реализират необичайно поднесените му истории

Любимият британски сатирик на HBO Джон Оливър има всички перспективи да направи дълга телевизионна кариера.

Само две седмици след началото на втория сезон на неговото шоу Last Week Tonight (вървящо по българското HBO като „Шоуто на Джон Оливър"), той си спечели договор за трети и четвърти сезон - всеки от които ще продължи по една година и ще се състои от 35 епизода. Това гарантира, че на зрителите им предстоят над 100 епизода на предаването, които предстои да бъдат излъчени от настоящия момент до края на 2017 г.

Last Week Tonight се излъчва от края на април миналата година и си спечели славата на едно различно вечерно токшоу. В него комикът Оливър не предлага кратки и лековати скечове или престорено непринудени разговори със знаменитости - той разгръща цели журналистически истории, които могат да траят по 15-20 минути и често съдържат толкова информация, колкото един водещ материал на първа страница на вестник.

Въпреки че сегментите изобилстват от хумор, те обикновено са на много сериозни теми и обръщат внимание на подценявани и рядко разглеждани проблеми в Щатите и по света.

До момента Оливър е представял на зрителите сенчестите практики на някои частни университети, режима на Асад в Сирия, заплахата срещу неутралитета в интернет, лъжливите продукти за отслабване, корупцията в международната футболна организация ФИФА, строгите анти-гей закони в Уганда и приноса на някои американски евангелисти за въвеждането им, както и още доста други истоии, разгърнати по неочаквано вълнуващ начин.

Сега шоуто има възможност да планира програмата си буквално за години напред и Джон Оливър вече обеща още дългосрочни и амбициозни разработки на продукцията, както и наемането на нови специалисти с опит в разследващата журналистика. Феновете нямат причина да не бъдат ентусиазирани.

Разследваща комедия

Осмиването на телевизионни новини не е нищо ново, но Оливър и екипът му доразвиват жанра, като добавят чисто журналистически елемент - нещо, което не може да се намери в останалите подобни предавания в ефира.

В началото Last Week Tonight беше поставяно в една и съща графа с The Colbert Report (шоуто на Стивън Колбер по Comedy Central), както и с „Дневното шоу на Джон Стюарт" (в което самият Джон Оливър работи няколко години и където за известно време даже водеше предаването вместо Стюарт и така си спечели свое собствено шоу).

Но разработките на Last Week Tonight го карат все повече да създава свои собствени новини, а не само да осмива вече съществуващите. Например в превърналия се в много популярен сегмент от края на септември, Оливър направи впечатляващ разгром на конкурса за красота Мис Америка, и то не само чрез подигравки, а и с факти.

Associated Press веднага обяви, че комикът официално е преминал в областта на разследващата журналистика, а някои започнаха да определят шоуто като „разследваща комедия".

В историята за Мис Америка екипът на Оливър се разрови дълбоко в самата организация, осъществяваща конкурса, и в смелото й твърдение, че всяка година осигурява на участничките 45 милиона долара под формата на стипендии.

От предаването успяха да се сдобият с огромно количество документация и да покажат, че тази сума е в най-добрия случай манипулативна и въобще не отразява парите, които организацията реално отделя за подпомагане на участничките.

Оливър има други приоритети

„Виждам Оливър като следващото логично продължение на жанра", коментира Данагал Йънг, асистент-професор от Университета в Делауеър, която изучава различните видове политическа сатира. Тя обръща внимание на това, че Оливър „преминава отвъд традиционната сатира, за да даде на аудиторията конкретни напътствия, позволяващи им да предприемат действия по дискутирания в предаването проблем".

В тази област са се пробвали и Джон Стюарт, и Стивън Колбер. Те са се включвали и в събития и кампании, създали им имидж на нещо повече от комици, които просто си правят шегички с водещите заглавия от деня. Но при Джон Оливър реалният журналистически елемент се превръща в нещо задължително и основно за всяко издание на предаването. Докато при Стюарт и Колбер подробности за конкретната новина се припомнят единствено с цел всички зрители да разберат шегата с нея, при Оливър приоритетите са обърнати -хуморът е там само за да подпомогне историята.

И в други отношения Last Week Tonight изглежда изненадващо смело и предизвикателно към установените норми в жанра. Предаването вярва, че може да задържи вниманието на зрителите достатъчно дълго, ако обширно разгърнатата история е достатъчно завладяваща и информативна. Вярва и че зрителите ще искат да го гледат, дори представяните проблеми в него да ги карат да се чувстват по-несигурни и даже разтревожени след края му.

Във време, когато и най-уважаваните издания разчитат на лековати интервюта със знаменитости и истории за ужасяващи престъпления, се оказва, че зрителите могат да научат доста от Last Week Tonight. Шоуто ги привлича с обещание за смях и забава, но ги запраща обратно към света с неочакван бонус: нови знания.

 

Най-четените