Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Поколението Y срещу 8-часовия работен ден

Въпросът не е колко време прекарваш в офиса, а колко работа вършиш Снимка: Getty Images
Въпросът не е колко време прекарваш в офиса, а колко работа вършиш

Традиционният 8-часов работен ден скоро може би ще бъде по-скоро изключение, отколкото правило. Нови доказателства сочат, че сме достигнали до върха на способностите си, що се отнася до гъвкавост на работното място.

Все повече компании виждат ползите от това да позволяват на служителите си - особено на по-младите, да работят в нестандартни часове, да комуникират чрез интернет от домовете си и да пречупват стандартното правило "от 9 до 6" по всевъзможни начини.

Родените през 80-те не желаят да работят като родителите си

Един от трендовете за 2012 г., изследвани от фирмата за комуникации Euro RSCG Worldwide е, че служителите от "поколението Y", родени приблизително между 1982 и 1993 г., все по-малко спазват традиционния работен ден.

Американската фондация на жените в бизнеса е изчислила, че до 2025 г. 75 на сто от глобалната работна сила ще бъде от поколението Y. Още от следващата година, тази група по-млади американци ще съставлява около 60% от служителите на големи глобални компании като Ernst & Young. Все повече фирми създават програми за гъвкавост на работното място не защото служителите им го изискват, а защото имат добър бизнес-нюх. 

Глобалната и виртуална работна среда превръща 8-часовия работен ден в мираж

Поколението Y е носител на тази промяна, защото не желае да се труди в същата работна среда като родителите си. Между новите технологии и динамиката на работното място в световен мащаб, компаниите прилагат гъвкави работни условия за всички, включително поколението Y.

Ново проучване на Vodafone UK показва, че 90% от служителите използват възможността за гъвкаво работно време, вместо да се придържат към традиционните работни часове.

Водещи двигатели в промяната към разрешаване на служителите да работят от всички кътчета на планетата и по всяко време, което желаят, са компании като Aflac, Ernst & Young и MITRE. Те са осъзнали, че трябва да дадат свобода за личния живот на персонала, ако искат да го задържат при себе си.

"Идеята за осемчасов работен ден се изпарява бързо просто защото работим виртуално и глобално," обяснява Мариела Гокел, лидер на стратегията за гъвкавост в Ernst & Young. Според нея чрез разбиране на нуждите на новото поколение за гъвкавост на работното място, компаниите повишават способността си да наемат и изграждат млади таланти в бъдещето. 

Компаниите обаче не винаги са готови да отстъпят от контрола над служителите в офиса

Извън първопроходците в програмите за мобилност на работното място, много други компании се колебаят за този преход - заради традиционния подход на "управление и контрол", с който са свикнали по-старите поколения.

Предизвикателството пред тези компании е да вярват повече на младите си служители, дори и те да използват Facebook редовно на работното си място.

Много компании се страхуват, че ако нямат ясно дефинирана структура и правила, техните служители ще се разсейват и ще бъдат по-малко продуктивни. Всъщност, по-вероятно е да се случи обратното. Работната среда, изградена върху доверието към служителите, ги прави по-лоялни и повишава тяхната ефективност.

Има три основни причини, поради които успешните компании ще възприемат програмите за гъвкавост на работното място: 

1. Служителите от поколение Y не биха приели работа, на която им се забранява достъпа до Facebook. 

Докладът на Cisco "Свят, свързан чрез технологиите" показва, че повече от половината служители от поколението Y предпочитат свободата в социалните мрежи пред по-високата заплата. Освен това, повече от половината от тях споделят, че Интернет е ключова част от живота им.

Новото поколение иска да бъде свързано със своите приятели и семейство по време на работния ден, а не само с колегите си. Въпреки че някои компании забраняват използването на социални мрежи на работа, други го приемат открито, тъй като служителите им ползват мрежите професионално.

"Искаме хората да използват социалните мрежи, за да се свързват с колегите си и другите си контакти," обяснява Гокел, чиято компания няма формална политика по отношение на Интернет. 

2. Поколението Y цени гъвкавостта на работното място повече от парите.

Докладите от проучване на Mom Corps. сочат, че над една трета (37%) от младите служители биха приели намаление на заплатата, ако то е обвързано с по-голяма гъвкавост на работното място. Гъвкавостта мотивира служителите от поколението Y да бъдат по-продуктивни и лоялни към компанията, в която работят, защото се чувстват уважавани.

Работодателите, които поощряват гъвкавостта на работното място, демонстрират, че разбират постоянно развиващата се съвременна работна среда, което от своя страна вещае добро бъдеще за компаниите им. 

3. Представителите на новото поколение винаги са свързани с работата си благодарение на технологиите.

Иновациите са размили границите на традиционния осемчасов модел - за всички професии и всички поколения. Вече всички сме свързани и наясно с времето. Когато един служител се прибира вкъщи, той все още "работи", защото професионалната и личната му същност постепенно се сливат в едно.

Служителите винаги представляват своята компания и все повече изглежда, че работният имейл не спира да функционира за нищо и за никой. Така че прекарването на по-малко време в офиса в никакъв случай не означава, че се върши по-малко работа.

 

Най-четените