Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Равният достъп до образование - само на книга

31% от децата в ниските социални слоеве показват т.нар. устойчивост - въпреки неблагоприятните условия на своята социално-икономическа среда успяват да покажат високи резултати в тестовете Снимка: БГНЕС
31% от децата в ниските социални слоеве показват т.нар. устойчивост - въпреки неблагоприятните условия на своята социално-икономическа среда успяват да покажат високи резултати в тестовете

Ниският социално-икономически статус е сред основните определящи фактори за слабите резултати на 15-годишните българчета. Изоставащите ученици в България в много по-ниска степен успяват да се оттласнат от средата си и да постигнат добри академични резултати на международните тестове.

Изводите са записани в съпътстващите доклади на мащабното образователно проучване PISA 2009, което се провежда от Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР) в над 60 държави и партниращи икономики. Резултатите за пореден път показват, че равният достъп до образование у нас е само на книга.

31% от децата в ниските социални слоеве показват т.нар. устойчивост - въпреки неблагоприятните условия на своята социално-икономическа среда успяват да покажат високи резултати в тестовете. У нас обаче факторите на заобикалящата среда са определящи за резултатите на децата и едва 8 на сто от изоставащите ученици успяват да надхвърлят елементарното ниво на грамотност и да постигнат добри образователни резултати.

По този показател България се строява до държави като Панама, Черна гора, Казахстан, Перу, Азербайджан, Катар и Киргизстан. С най-впечатляващ дял на "устойчивите" деца от беден произход са точно районите, които са начело в резултатите по четене, математика и природни науки - Шанхай и Хонконг. Висок дял на грамотност сред ниските слоеве има и във Финландия, която се коментира като образователното чудо на Европейския съюз.

Два са факторите, които могат да подбудят учениците да учат повече и да се справят по-добре с материала, коментират авторите на изследванията PISA. Единият е децата да прекарват повече време в училище. Другият фактор, който може да повлияе на будността на изоставащите ученици, е увереността в собствените им способности.

Около 75% от учениците, които преодоляват средата си, вярват, че ще се справят с тестовете по природните науки, докато в групата на изоставащите тази увереност имат само 50%. По-слаба връзка експертите откриват и между вътрешната мотивация и постиженията. Тук се прави разлика между очакванията за външни стимули като заплата и постоянна работа и се говори по-скоро за личен стремеж.

www.segabg.org

 

Най-четените