Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Парламентът одобри ремонта на МиГ-29 в Полша

Гарантираме възможността българските пилоти да летят със съвременно оборудване, похвали се военният министър Николай Ненчев след гласуването Снимка: Красимир Грозев / Wikimedia Commons
Гарантираме възможността българските пилоти да летят със съвременно оборудване, похвали се военният министър Николай Ненчев след гласуването

С разгорещени дебати, които не се предаваха пряко по телевизията, Народното събрание ратифицира споразумението с Полша за ремонт на изтребителите МиГ-29 за 6 млн. евро. Преди три дни точката не стигна до обсъждане в пленарната зала, но сега мнозинството подкрепи с две гласувания проекта, с който се слага край на няколкомесечна сага.

Ратификацията бе подкрепена от ГЕРБ, Реформаторския блок, Патриотичния фронт, БДЦ и ДПС. АБВ отказа да участва в гласуването. Очаквано депутатите от БСП и "Атака" бяха "против", както и двама независими.

Първите ремонтирани двигатели за българските МиГ-29 трябва да бъдат готови до половин година. До 20 дни след подписването на споразумението Полша трябва да осигури 2 изправни полски двигателя за МиГ-29 на България за временно ползване в рамките на 24 месеца.

Военният министър Николай Ненчев твърди, че полските заводи са предложили по-изгодна оферта от руската корпорация - производител, като Варшава дава по-добри гаранции за техническа изправност. Ресурсът на полските двигатели е за летателни 200 часа, докато БСП изтъкна, че руската страна предлага 350 летателни часа.

Междувременно Москва предупреди, че може да съди България, ако ратифицира договора с Полша, която нямала лиценз да ремонтира двигатели на „МиГ". Полската страна обаче твърди, че няма нужна от руски лиценз, тъй като работи по стандартите на НАТО.

Депутатът Румен Гечев също заплаши Ненчев със съд, защото руската оферта за ремонта е по-евтина с 3 милиона евро и е за повече летателни часове, което е „кражба" от данъкоплатците и бракуване на българската авиация. Освен това, нямало обществена поръчка, а „Атака" видя слугинаж към правителствените господари, а именно - САЩ. Таско Ерменков посочи, че днес е поредният черен петък за разпродажбата на националните интереси, а не в моловете.

„Г-н министър, не знам какъв личен автомобил имате, но когато се развали вашият служебен „Мерцедес", за ремонт на „Трабант" ли бихте го дали?", попита колегата му - социалист Атанас Зафиров. Той допълни, че полските заводи са частни, което според него е напълно недопустимо.

„Притесних се малко, защото карам „Тойота" и се надявам да не ми се налага скоро ремонт, защото ще се наложи да ходя до Япония", контрира съпредседателят на РБ Радан Кънев и призова депутатите да не се делят на „фили" и „фоби".

Министър Ненчев отговори, че сделката не е търговска и няма частно-правен характер, защото заводът, в който ще бъде извършен ремонтът на самолетите, е държавен.

"Лично аз започнах да си мисля, че дебатът не е за договора, а дали сме в НАТО или във Варшавския договор", коментира депутатът Валентин Радев от ГЕРБ.

Лидерът на ДПС Лютви Местан обобщи, че днешното гласуване е очертано политическия профил и ценностите на партиите в НС. „Атлантизмът и евроатлантизмът не са лакърдии, не е и абстракция. Има моменти, които чрез вота се проявява политическата идентичност на всяка партия в НС. Това е един от знаковите моменти", допълни той.

Правителството одобри споразумението на 22 октомври.

 

Най-четените