Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-добрите бизнесмени сред спортистите

Роджър Федерер
Въпреки че е най-богатият тенесист в историята на този спорт, швейцарецът реши наскоро да започне ново бизнес начинание.
Той и агентът му Тони Годсик, заедно с още двама инвеститори, отвориха мениджърска агенция "Team8". Базираната в Кливланд, САЩ фирма представлява самия Федерер, Хуан Мартин Дел Потро и Григор Димитров. Целта пред агенцията е да избира кои обещаващи състезатели да представлява, създавайки си реноме на бутикова и успешна агенция.
Към това му бизнес начинание не спадат редицата рекламни договори, които му донасят няколко десетки милиона всяка година.
Рио Фърдинанд
Бившият бранител на Манчестър Юнайтед е известен като един от най-големите майтапчии в модерния футбол.
Рио инвестира печалбите си от футболната кариера предимно в продуцентски и издателски бизнес. Продуцира няколко рап-групи, както и собствено телевизионно шоу, в което си правеше шеги с известни свои колеги.
Най-големият му удар е списанието "5", което се радва на значителен интерес както във Великобритания, така и в Азия. Изданието представя интересни истории от света на футбола и живота на футболистите, музикални и лайфстайл новини. Снимка: The Sun
Рио Фърдинанд
Бившият бранител на Манчестър Юнайтед е известен като един от най-големите майтапчии в модерния футбол.
Рио инвестира печалбите си от футболната кариера предимно в продуцентски и издателски бизнес. Продуцира няколко рап-групи, както и собствено телевизионно шоу, в което си правеше шеги с известни свои колеги.
Най-големият му удар е списанието "5", което се радва на значителен интерес както във Великобритания, така и в Азия. Изданието представя интересни истории от света на футбола и живота на футболистите, музикални и лайфстайл новини.
Анди Мъри
През 2013-та година шотландецът стана първия британец, спечелил Уимбълдън от 77 години. По този повод той и Саймън Фулър основаха мениджърска компания с името "77"
Освен този бизнес, Мъри отвори и хотел в Шотландия. Викторианското имение с 15 спални бе превърнато в известен с луксозното си обзавеждане и скъпите си цени хотел.
Медиите във Великобритания го погнаха, след като цените на алкохола в хотела му са шест пъти по-високи от обичайните. Снимка: Getty images
Анди Мъри
През 2013-та година шотландецът стана първия британец, спечелил Уимбълдън от 77 години. По този повод той и Саймън Фулър основаха мениджърска компания с името "77"
Освен този бизнес, Мъри отвори и хотел в Шотландия. Викторианското имение с 15 спални бе превърнато в известен с луксозното си обзавеждане и скъпите си цени хотел.
Медиите във Великобритания го погнаха, след като цените на алкохола в хотела му са шест пъти по-високи от обичайните.
Мария Шарапова
Световната номер 3 в женския тенис се превърна в рекламно чудо, след като едва 20 годишна вече бе сключила няколко мултимилионни рекламни договора.
Освен от тенис и реклама, гаджето на Григор Димитров печели и от сладки. Линията бонбони Sugarpova се радва на небивал интерес, като през първата една година компанията на Мария продаде 1,2 млн. пакетчета. Бизнеспланът й включва удвояване на продажбите в слевдащата една година.
Също така Мария стана автор на специална линия дамски спортни обувки с марката Найк. Когато компанията продаде марката, Шарапова получи немалка част от цената.
Винъс Уилямс
По-голямата от сестрите Уилямс може вече все по-рядко да участва на турнири, но за сметка на това на бизнес-полето тя е все по-активна.
Носителката на седем титли от Големия шлем има собствена модна линия, притежава част от Маями Долфинс - отбор по американски футбол. Винъс завърши наскоро образованието си по интериорен дизайн и вече започна няколко бизнес начинания в областта.
Не скрива, че бъдещето й извън тениса иска да посвети именно на интересите си в различните бизнес сфери.
Уейн Гретски
Легендарният хокеист започва бизнесначинанията си още като активен състезател.
Спечелвайки значителни суми като действащ спортист, той влага няколко пъти парите в проекти, които не се оказват рентабилни.
След това купува няколко хокейни отбора, които препродава по-късно със значителна печалба. Основава верига ресторанти в Канада, както и компания за изграждане на хокейни игрища. Произвежда и дистрибутира хокейни аксесоари. Участва и в компания, произвеждаща спортна екипировка
Тони Хоук
Легендарният скейтбордист, превърнал скейтбординга от хлапашко занимание в официален спорт, е пример как може успешно един спортист да създаде бизнес империя.
След легендарният му трик "900", при който с един скок Тони се завъртва на 900 градуса, преди да се приземи, съвместно със гейм-студиото Activision те създават компютърна игра с неговото име.
Оттам последва сензационен успех. Тони Хоук хвана вълната и създаде собствена компания за скейт екипировка. Той започва да спонсорира талантите в този спорт и постепенно спечели огромен пазарен дял.
Бизнес начинанията му обхващат и фирма за конструиране на скейт паркове, увеселителни влакчета и атракциони, както и линия за скейт облекла и аксесоари.
Леброн Джеймс
След като завършва гимназия, три от най-големите спортни гиганта - Адидас, Найк и Рийбок, започват война за младия талант Леброн. Печели "Найк", който в крайна сметка си осигурява подписа му срещу 90 млн. долара.
Следва шеметна кариера в баскетбола, която все още продължава.
Освен фурорът, който прави на игрището, той чупи рекорди и със своята спортна линия, произвеждана от Найк.
Започва различни бизнес-начинания, сред които мениджърска компания, модна линия, спортни аксесоари, търговия на борсата и участие в различни компании. Има участие в английския Ливърпул, а акциите му в "Бийтс" - музикалната компания на Доктор Дре, произвеждаща слушалки, му донасят 30 милиона долара, след като компанията е купена от Епъл по=рано тази година.
На 29 години печели по 70 милиона долара годишно от рекламни договори и заплати. За него Уорън Бъфет казва, че ако е имал неговия бизнес усет, няма представа до къде би стигнал.
Снимка: Getty Images
Леброн Джеймс
След като завършва гимназия, три от най-големите спортни гиганта - Адидас, Найк и Рийбок, започват война за младия талант Леброн. Печели "Найк", който в крайна сметка си осигурява подписа му срещу 90 млн. долара.
Следва шеметна кариера в баскетбола, която все още продължава.
Освен фурорът, който прави на игрището, той чупи рекорди и със своята спортна линия, произвеждана от Найк.
Започва различни бизнес-начинания, сред които мениджърска компания, модна линия, спортни аксесоари, търговия на борсата и участие в различни компании. Има участие в английския Ливърпул, а акциите му в "Бийтс" - музикалната компания на Доктор Дре, произвеждаща слушалки, му донасят 30 милиона долара, след като компанията е купена от Епъл по=рано тази година.
На 29 години печели по 70 милиона долара годишно от рекламни договори и заплати.
За него Уорън Бъфет казва, че ако е имал неговия бизнес усет, няма представа до къде би стигнал.
Оскар де ла Оя
Бившият вече боксьор осъзнава, че боксът може да го направи богат, когато е на 15 години. От този момент той се фокусира върху спорта и след олимпийска и световна титла, той пренася спорта в друго измерение.
Един от пионерите на пей-пър-вю системата в бокса, той натрупва значително състояние продавайки срещите си на този принцип.
През 2002-ра година той основава Golden Boy Promotions - компания, организираща боксови срещи и промотираща боксьори. Този бизнес се разраства, натрупвайки състояние от организираните боксови срещи и продажбата им чрез пей-пър-вю.
Оскар настъпва в бизнеса с недвижими имоти и организиране на медийни събития. Създава и фондация, целта на която е финансиране и превенция на борбата срещу рак на гърдата.
Шакил О-Нийл
Легендарният баскетболист изхарчва първия си спечелен милион 30 минути след като получава чека си за него
Неговият банкер му казва, че ако иска да не се разори като другите баскетболисти, спечелили бързи пари, трябва да се научи да пази спечеленото си.
От този момент нещо в Шакил се променя. Той се връща в училище, завършва колеж и дори става доктор на науките.
Изкараното от баскетбола той влага в различни начинания, като към момента освен 20-те милиона годишно от реклама на марка сода, той има й:
155 ресторанта за бургери, 17 пекарни за бретцели, 150 автомивки, 40 24-часови фитнес комплекса, собствено кино, мол, както и няколко нощни клуба в Лас Вегас.
Казва, че не е важно колко пари имаш, а дали си достатъчно умен за да ги задържиш.

Не са рядкост случаите, в които млади и талантливи спортисти загубват всичко, което са спечелили по време на спортната си кариера. В повечето случаи бързата слава и лесните пари главозамайват, а наивност и непредпазливост при инвестирането в бизнесначинания са другите причини, поради които някои спортисти профукват парите си.

Има друга категория атлети - тези, които съумяват да "хванат мига" и да се възползват от възможностите, които открива пред тях славата и парите им. Някои развиват хобитата си до сравнително доходоносен бизнес, докато други конструират същински империи в най-различни сфери.

 

 

Най-четените