Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Унгарска националистическа пица

Унгарски ресторант предлага "терористична", "сирийска", както и пица "Ахмед"
Унгарски ресторант предлага "терористична", "сирийска", както и пица "Ахмед"

На пръв поглед пицария Pizzaphone в Кишкьорьош, Унгария, не изглежда извън обичайното. Подобно на много други заведения и тук има много ястия, наречени на американски знаменитости: Seagal, Pamela Anderson, Schwarzenegger, дори пица Gibson.

Но Pizzaphone превръща Кишкьорьош (тихо малко градче, което е по-известно като родното място на революционния поет Шандор Петьофи) в обект на дискусии в Унгария.

Причината?

Гостите вече могат да избират от новата "мигрантска" гама от пици: Terrorist, Syrian, Ahmed и Immigrant.

В пицарията 39-годишният собственик на ресторанта Имре Роса организира служителите си за пореден работен ден във фирмата, която е основал преди 17 години. Той е авторът на новите добавки към менюто.

Защо обаче е избрал провокативни имена, които вбесяват някои хора?

Идеята е била "може би донякъде недостатъчно добре обмислена", казва той.

"Не се опитвам да се оправдавам, но понякога си мисля, че например коментар в интернет, че би трябвало да рекламираме терористичното пица меню с енергийна напитка Bomba е чудесна идея! Идеята на тази рекламна кампания беше, че ако някой прочете такива имена, би ги приел за смешни или абсурдни. Поне за нас определено беше смешно. За съжаление, очевидно не всички сметнаха, че тези имена са фантастични. Но, все пак, основният замисъл на менюто е да привлича вниманието..."

Е, целта очевидно е постигната.

Седнал в сепаре в Pizzaphone, докато две сервитьорки почистват бара зад него, собственикът нервно се усмихва при споменаването на медийното внимание около малката му пицария.

Той пита цели три пъти за нашата позиция по бежанската криза, измествайки разговора от самото меню.

Служителите му също са предпазливи. "Сега събират улики от местопрестъплението", промърморва една от сервитьорките на унгарски пред колежка, докато снимаме на горния етаж.

По-късно през деня се срещаме с Ахмед - адаш на пицата в ресторанта на Имре Роса.

Ахмед е прекарал повече от година в бежански лагери в източните провинции на Унгария.

Той казва, че не може да разкриваме лицето му, защото иска да запази семейството в безопасност. Ахмед седи на дивана на приятел, който представлява негово временно легло от декември насам.

Той говори за ефекта от невежите расистки твърдения.

"По мое мнение те са вредни: сега всичко може да предизвика расизъм или дискриминация".

Роса приема нещата по различен начин.

"За мен няма нищо лошо във всичко това. Имената на пиците са абсолютно простички. Менюто е аполитично, то просто търси внимание".

Имре допълва, че "мигрантите, за щастие, избягват Кишкьорьош. Тук изобщо не можем да видим каквито и да е емигранти, така че местните получават информация за бежанската криза само от вестниците и телевизията".

Унгарското правителство обаче е обвинявано в организиране на тенденциозно телевизионно отразяване на бежанската криза и е критикувано за финансираните от държавата антиемигрантски билборд кампании, които включват слогани като "Ако идвате в Унгария, трябва да спазвате законите на унгарците" и "Ако идвате в Унгария, няма да отнемате работни места от унгарците".

Фактът, че билбордите са с текст на унгарски - език, който много бежанци няма да могат да разберат - кара мнозина да считат, че премиерът Виктор Орбан умишлено провокира антиемигрантски нагласи, за да откланя вниманието от огромните мащаби на корупция в правителството.

Билбордите изглеждат като класически пример за подмолни послания към определени социални групи.

Даниел Фазекаш е изпълнителен директор на старт-ъп компанията за качествено изследване на социалните медии Bakamo Social. Той е анализирал ефекта от езика на омразата върху обществените нагласи по отношение на емигрантската криза в Унгария.

"Унгарското население демонстрира сходни опасения с тези на гражданите на други държави", казва той.

"Разликата в Унгария е, че правителството води пълноценна антиемигрантска кампания, подстрекавайки и легитимирайки нагласите на омраза".

Говорителят на правителството Золтан Ковач контрира обаче, че "в основен интерес на Европейския съюз и на Унгария е да се предаде посланието на правителството до тези, които вече са на път към Унгария, защото огромното мнозинство от тях се оказват чисто икономически емигранти и не могат да очакват да получат убежище".

"Не разбирах тези билборди или пропагандата", казва Ахмед, "но станах свидетел на неонацистки демонстрации. Всички в бежанския лагер знаеха и се разпространяваше вестта: "Внимавайте, този уикенд неонацистите ще бъдат около лагера за демонстрация".

Ахмед твърди, че има различна нагласа към чужденците в унгарската провинция в сравнение със столицата Будапеща.

"Това е въпрос на култура - и най-вече на просвета. В провинцията, която представлява по-малък интерес за чужденците, хората не са свикнали да виждат много хора от чужбина или да чуват често думи на друг език. Обратно, в Будапеща има хора от цял свят", допълва той.

Така или иначе, липсата на контакт с бежанците не изглежда да е накарала Роса да се подвоуми относно имената в "терористичното" си меню.

"За мен няма нищо лошо в това", казва той. "Имаше негативни реакции в Унгария, но мисля, че спечелихме много от рекламата. Мнозина казват, че ние сме глупави, но това не е проблем, ако те казват също така, че и пицата ни е вкусна".

"Няма спор, Ахмед вероятно не би докоснал едноименната пица, но тя така или иначе не е правена за хора като него. Тя не е наречена "Ахмед", за да кани Ахмед на вечеря. Но ако Ахмед ни посети, ще го посрещнем охотно".

За протокола, пицата Ahmed на Pizzaphone наистина е лека и пухкава, с топинг от шунка, а доматеният сос към нея се поднася в отделен съд.

А шунката, макар и много вкусна, вероятно не е позволена за консумация от Корана.

 

Най-четените