Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Колите на първите

Какви са колите на властта? Обникновено всяко правителство държи на своите производители. Именно и затова Дейвид Камерън се вози в Jaguar XJ Sentinel от 2010-та година Снимка: Getty images
Какви са колите на властта? Обникновено всяко правителство държи на своите производители. Именно и затова Дейвид Камерън се вози в Jaguar XJ Sentinel от 2010-та година
Кралицата се качва в държавната лимузина Rolls-Royce Phantom IV Снимка: Getty images
Кралицата се качва в държавната лимузина Rolls-Royce Phantom IV
Холандският министър-председател пристига на среща с Обама върху велосипед, за да демонстрира своята достъпност. Премиерската кола иначе е брониран Mercedes-Benz S-класа и понякога Audi A6. Преди са били използвани бронирани BMW-та Серия 7
Президентът на САЩ пътува в тежко брониран Cadillac със специален дизайн по поръчка. Машината е известна като “The Beast”
Cadillac-ът на Обама е заобиколен от традиционна марка американски автомобили - Chevrolet Suburban
Ескортът на Путин изглежда така. Президентът на Русия обикновено се движи с бронирана лимузина Mercedes S-класа
Френският държавен глава Франсоа Оланд се вози в брониран Citroen DS5. На националните си марки държат още Швеция: шведският крал се появява във Volvo S80, Италия:
бронирана Lancia Thesis и Южна Корея, където карат лимузина Hyundai Equus VL500/550 Снимка: Getty images
Френският държавен глава Франсоа Оланд се вози в брониран Citroen DS5. На националните си марки държат още Швеция: шведският крал се появява във Volvo S80, Италия: бронирана Lancia Thesis и Южна Корея, където карат лимузина Hyundai Equus VL500/550
Премиерската кола в Италия е бронирана Lancia Thesis. Гостите на страната са официално развозвани с лимузина Lancia Thesis Stola S85 или с някое от трите Maserati Quattroporte
Президентът на Чехия Милош Земан се вози в Skoda Superb с президентски флаг на нея. Чехите също държат на родната марка
Президентът на Уругвай Хосе Мухика често предпочита да изостави държавния кордон и да пътува със своя Beetle. Иначе официалната президентска кола също е по-скромна в сравнение с повечето други по света: брониран Chevrolet/Opel Vectra ot 2005-та година
Конвоят на президента на Зимбвабве Робърт Мугабе на няколко пъти е обвиняван за причинени катастрофи с жертви
През февруари 2012-та бразилското правителство купува 12 сглобени в Канада модела Ford Edge, десет от които са бронирани
А иначе официалната кола на бразилския президент Дилма Русеф е бронирана версия на хибриден Ford Fusion Снимка: Wikipedia
А иначе официалната кола на бразилския президент Дилма Русеф е бронирана версия на хибриден Ford Fusion
Президентската кола в Естония е Audi A8, турбо-дизел с 3-литров двигател. Колата се ескортира от Audi Q7. Премиерът на Естония използва Audi A8 от 2011-та
Президентът на Иран пристига на посещение в Бейрут в луксозни лимузини
Ескортът на президента на Джибути
А в края на 2014 година Национална служба за охрана показа новите леки автомобили за транспортното обслужване на министри, чуждестранни делегации и гости - модел A8 Снимка: Webcafe.bg
А в края на 2014 година Национална служба за охрана показа новите леки автомобили за транспортното обслужване на министри, чуждестранни делегации и гости - модел A8

Ролята на представителните лимузини в цивилизования свят е доста по-различна от това да просто да "возят" политическия елит.

Освен атрибут на власта, те са и символ на силата на държавата.

Затова автомобилите, в които се возят първите в държавата, е добре да са свързани с нацията, която представляват. Тази традиция ще откриете в лимузините на Барак Обама (уникален Cadillac), в непопулярния на пазара, но луксозен Citroen C6, сменен по-късно от DS5, предназначен за френския президент, в задължително произведните в Германия лимузини, в които се вози канцлерът Ангела Меркел или в класическите Rolls-Royce и Bentley, с които се придвижва британската кралица.

Всяка една от тези лимузини носи посланието в традициите на XX-ти век, според което колата на държавния глава, на премиера и т.н, трябва да е свързана с националната индустрия.

Това важи не само за световни икономики като САЩ, но и за държавния авто-парк на Чехия и Румъния. Именно по тази логика се оказва, че Skoda Superb е достатъчно добър автомобил за чешкия президент, а румънският му колега понякога се появява по улиците на Букурещ зад волана на Dacia Duster.

Естествено, и двамата са далеч от президента на Уругвай Хосе Мухика, който през 2010-та анулира нуждата от служебен автомобил, за да се вози скромно в своя Volkswagen костенурка.

Като цяло, моделът, по който се избират представителните лимузини на държавните глави е сходен - тайните служби дават поръчката, производителите се конкурират за да я спечелят и общо взето големите автомобилни производители се редуват при осигуряването на автомобилите.

Но какво послание носят колите на българските държавници?

У нас е ясно, че "Литекс Мотърс" не може да предложи подходящ за президентска или премиерска лимузина автомобил, но като цяло изобщо присъствието на моделите на българската компания сред държавните коли е скромно.

Би било добре, ако зад избора на автомобили за властта стои някаква политика или послание, да знаем каква е тя.

Например да видим президента в електромобил.

В галерията можете да разгледате автомобилите, с които се движат държавните глави по света.

 

Най-четените