Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Концерт за оркестър и прокуратура

Напрежението в Софийската филхармония стигна до съда Снимка: sofiaphilharmonie.bg
Напрежението в Софийската филхармония стигна до съда

Обвинения в пране на пари и скрита приватизация, последвани от уволнения и насрещни съдебни жалби - Софийската филхармония отдавна не беше влизала в новините, при това с подобен скандал.

Поводът се оказа интервю на диригента на хор "Светослав Обретенов" Илия Михайлов пред "Гласове", в което той обвинява ръководството на Филхармонията в корупционна схема за превъртане на пари от билети и скрита приватизация чрез спонсорството на фондация "Америка за България".

Пълна каса, празна зала

Михайлов твърди, че във Филхармонията действа схема за източване на пари от бюджета на Министерството на културата, като "обръчи от фирми" изкупуват всички билети за дадено събитие, след което 20% от законовата държавна субсидия се връща на собственика на фирмите под формата на договор за услуги - консултантски, PR, рекламни и др.

По думите на Михайлов - за всеки билет на примерна цена от 8 лева, държавата плаща 42 лева субсидия. При пълна зала общите приходи възлизат на над 25 000 лева, от които според него не всичко остава във филхармонията.

"Дали от тези пари нещо се връща на директора или зам.-директорката, не знаем, но изглежда логично да предположим. Резултатът е, че на хартия, като за пред министерството, всичко изглежда перфектно, а ние пеем пред празни зали. Тази схема спокойно може да се завърти около 7-8 до 10 пъти месечно", твърди Илия Михайлов пред "Гласове".

По подобен начин Филхармонията отчитала като собствени билети за мероприятия на външни организатори като "концерт на Недялко Йорданов или на Ансамбъл за народни песни и танци с ръководител Ганчо Гавазов".

Извън подробното описание на схемата от страна на диригента Илия Михайлов, липсва конкретика относно фирмите, въвлечени в предполагаемото престъпление. Не е ясно и дали практиката с изкуствена "разпродажба" е заработила под новото ръководство или е съществувала и на по-ранен етап.

ДАНСwithФилхармонията

Втората линия на обвиненията на Илия Михайлов засягат отношенията на Филхармонията с "Америка за България", която организира част от събитията, а според цитирани от него твърдения на и.д. директора Виктор Стоянов - 1/3 от приходите на културния институт зависят от партньорството с фондацията.

Диригентът твърди, че дейността на "Америка за България" профанизира публиката на Филхармонията (заради детските концерти с участие на актьори, шоумени, и поп-музиканти като Графа и Криско), а изкуственото занижаване на цените на билетите за техни събития води до отлив на посетители за редовните концерти, които се продават на двойно по-висока цена.

Той обвинява новоназначения зам.-директор на Филхармонията Светлина Терзиева-Ангелова в конфликт на интереси, тъй като преди да влезе в ръководството, е била директор на програма "Фортисимо Фамилия", спонсорирана от "Америка за България" (вижте отговора на фондацията в карето).

Кулминацията на скандала дойде в сряда, когато Илия Михайлов обяви, че е получил предизвестие за прекратяване на трудовия си договор - което определи като наказателна акция заради медийните си изяви.

Обвиненията му преминаха в твърдения за прокурорски чадър върху престъпна схема - съпругът на Терзиева е зам.-градският прокурор Чавдар Ангелов - в която се твърди, че участва и зам.-министърът на културата Боил Банов с ежемесечни плащания от "черната каса на Филхармонията" (от интервю на Михайлов пред "Площад Славейков").

В началото беше конкурсът...

Първата реакция от страна на и.д. директора на Софийската филхармония дойде няколко дни след обвиненията на диригента - в интервю за БНР.

Виктор Стоянов обяви, че конфликтът е предизвикан от факта, че е взел решение да проведе конкурс за позицията, заемана от Илия Михайлов, който досега работил на временен договор. Обявяването на конкурс е направено "след допитване до оркестъра".

Самият той ръководи Филхармонията от декември 2014 г. без предварителен конкурс като изпълняващ длъжността директор, назначен от Министерството на кулутрата.

Стоянов твърди, че за времето, в което е поел поста, е постигнал 16% ръст на продадените билети, повишаване на посещаемостта от страна на детската аудитория, както и привличането на цигуларя Светлин Русев за артистичен съветник.

Той отхвърли обвиненията спрямо "Америка за България" и напомни, че Филхармонията си партнира с други институции като Френския институт и Австрийското посолство.

"В момента имаме много добър PR екип, който работи за всеки концерт, и обвиненията са некоректни спрямо денонощния труд, който те полагат", казва Стоянов в интервю за БНР.

Концерт за оркестър и прокуратура

Днес Виктор Стоянов обвини Илия Михайлов в клеветническа кампания, като обяви, че "с този случай от тук нататък ще се занимае съдът".

В писмена позиция, директорът на Филхармонията обяви, че управлява "абсолютно законно, прозрачно и в интерес на институцията", а "твърденията за "схеми" в управлението и разходването на финансите на организацията са лъжа и нелепи".

Зам.-министърът на културата Боил Банов също обяви, че е подал граждански иск срещу Илия Михайлов за клевета.

От Министерството на културата обявиха, че за Софийската филхармония и за други културни институти предстои обявяването на конкурси за директори.

Нито една от държавните институции обаче не коментира по същество твърденията на диригента за изкуствено завишаване на продадените билети, от които впоследствие зависи субсидията за Филхармонията.

Вероятно има начин да се изчистят съмненията за източване на средства от държавен културен институт чрез свързани фирми, например - като се публикува информация за договорите и обществените поръчки за консултантски, рекламни и други услуги. Последната справка за обществена поръчка с поръчител СФ в АОП е от 2008 г.

Министерството на културата днес обяви, че тепърва предстои проверка на Инспектората за финансовите отношения на Филхармонията.

Във всеки случай, казусът хвърля светлина върху потенциална практика за "взаимни услуги" с частни интереси, от която всички културни институти на държавна издръжка могат да се ползват.

Ситуацията много прилича на отдавна опорочния кръг на финансиране и в други сфери като здравеопазването, където сиситемата "се мами" с изкуствено хоспитализиране, образованието и парите, които следват ученика, или прословутата театрална реформа, която може и да напълни театрите, но, според много критици, намали качеството на постановките.

 

Най-четените