Такситата сигурно са полудели | webcafe.bg
Webcafe

Такситата сигурно са полудели

Ники Русиновски Ники Русиновски 11.02.2011, 16:58 (обновена 13.02.2011, 14:29)
таксита

Снимка: © Sofia Photo Agency

Такситата сигурно са полудели

Между 1.15 и 2.70 лева на километър пробег се движат предложените пределни цени за таксиметров превоз на територията на София, съобщи БТА. Предложенията са част от процедурата, според която общината ще определи обща пределна цена на услугата по силата на последните промени в закона за автомобилните превози.

Подробностите от предложенията на такси компаниите са предсказуеми и едновременно смешно-забавни като сцени от стара кинокомедия.

Една компания е заложила разчетите си върху средния разход (по нейно мнение) на бензин на 100 километра. Макар че такси на бензин в голяма компания е някакъв виц като гол бушмен в луксозен нюйоркски хотел - от над 10 години практически всички коли в големите транспортни фирми карат на газ.

Друга умножила цената на горивото по две, но и тя не казва кое гориво - бензин или газ.

Трета пък правила разчети, при които над половината от пробега си шофьорът обикаля ли, обикаля... без клиент - сигурно за да разглежда София. Така е - знаете ли колко често в последните години съм попадал на шофьори, които твърдят, че са нови/от провинцията/не познават София. Очевидно не познават и продукти на цивилизационния напредък като елементарна карта на града с указател или пък GPS, нищо че техни колеги използват масово и двете от години.

Доказателството, че някой се опитва да надуе цените с виртуална помпичка, е че разликата между най-ниската и най-високата предложена цена е над два пъти. Това - от едва 4 оферти. Смешно. Или елементарно, Уотсън!

Е, да - предложените цени са пределни. Дали въобще някой ще се опита да вози на тях е спорно. Но ако не им трябват толкова високи, защо тогава ги предлагат? И без това по закон те вече ще се преразглеждат всяка година, какви са тези застраховки сякаш Жан Виденов е обявил, че се връща на власт?

Реалността - а в повечето случаи и цената - обаче се определя от пазара. А ситуацията в реалността и на пазара е доста сива. От една страна, не си спомням от месеци, че и повече от година шофьор да ми е отказвал курс за каквато и да е сума, дори 2 лева.

От друга, наскоро един такъв дори се зарадва истински точно на тази сума. „Гледай ги, колегите умряха от яд, че те не направиха обратен завой да те вземат, а те взех аз". „Ама чакай, това е маршрут за 2 лева, не за 20!". „Бе ти луд ли си, работа няма, едва изкарваме за арендата, два лева са пари, иначе аз трябва да ги извадя от джоба си", отсече радостно водачът.

От трета, и за клиента в тези кризисни времена два лева са пари и психологическата граница за повечето ползващи такси столичани е левче на километър, не повече.

Както и да го гледате, каквото и да умуват чиновници и фирми-превозвачи, това е положението. А когато положението е такова, пределната цена е нещо напълно излишно и безсмислено.

При лев на километър работата на такситата сигурно ще намалее чувствително. Но приходите им няма да се увеличат. Да предположим, че ще е горе-долу същото - малко по-добре или пък малко по-зле. При повече от лев на километър обаче...

При 1.50 на километър вероятно половината таксита ще останат безработни. Приходите ще се вдигнат чувствително, обаче конкуренцията ще е жестока. В резултат шофьорите пак ще мизерстват. А гражданите ще ползват метрото и останалия градски транспорт. Софиянци все реват колко е зле въпросният грАДСКИ транспорт, но истината е, че преди не много години назад той беше много, много по-зле. Въпрос на желание да си спомнят. А като им бръкнат в джоба - ще си спомнят.

При 2, 5 или ако щете 10 лева на километър вече ще е все тая - такситата ще останат услуга за напили се в събота вечер милионери, които не искат да рискуват да изпотрошат скъпата си кола. От два лева на километър нагоре за обикновения гражданин ще е вече изгодно да си вземе каквато да е трошка за няколко (хиляди) лева и да се превозва сам като баровец. Или да качи колело. Или да си вземе моторетка втора ръка (под два бона) - бърза, маневрена и винаги можеш да се договориш с комшиите до офиса да я паркираш в двора им срещу лев на ден. Щото и цените за синя зона - олеле-мале...

Смешки, драги зрители. Така не се решават сериозни проблеми на милионен град.

Дори цената не е свещена крава - такситата имат и социална функция. Ако са евтини, това облекчава градския транспорт, намалява и частните автомобили по улиците, замърсяването, амортизацията на инфраструктурата, съкращава като цяло разходите за придвижване и комуникации, пести времето на бизнеса и гражданите, създава работни места (в същия този таксиметров бранш) и всички спестени средства отиват обратно в гражданите (и таксистите) или се реивестират обратно в града за благото на всички.

Но и това са смешки - да мислим, че някой ще седне да направи сериозна сметка и анализ какво и колко ще коства дадено управленско решение - преди да го вземе!

По-лесно е просто да се вдигнат цените. Само че защо тогава избираме кмет и особено общински съветници? Един Цар или диктатор на София ще ни свърши същата работа, а и ще струва по-евтино, пък и по-лесно ще го следим да не краде, ако е само той, а не цял общински съвет...

Ето така, с шеги и закачки, го докарахме до измисления хепи енд - като на кино. И да - нали и в най-смешната и забавна комедия винаги има и по една сълза. В нашата е сълзата на малкия човек - обикновения потребител. Обикновено плаща той, а никой не го пита за нищо...

Е какво, хареса ли ви филмът?... Не? Ами гласувайте тогава, за бога! И най-малкият човек става гигант веднъж на всеки 4 години - за един ден. Филмът е такъв, какъвто сме си го избрали...

Oще: пределни цени  софия  такси  таксита  тарифи 


Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.05.2011, 00:23

19 Iliyan Yanchev | 07.05.201100:34

Цената на таксиметровите услуги много ниска.....Пробвайте да прехвърлите една кола при някой нотариус и тогава съпоставете това което е написано в договора за покупко-продажба и това, което ще ви бъде поискано да платите в кеш.Коментара ми е свързан с помпичките,касовите апарати и горните граници на цените.....умножени по две,по три ,по четири спрямо бензини ,газта ,златото,снега на Пампорово или слънцето в Слънчев бряг(защо не?)..... Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

18 Thea Atanasova | 15.02.201113:38

Солар е много прав, градския транспорт е "некъв ужас, некъв ад". Да не говорим, че линийте са измислени така, че да се изгубиш бързо и лесно. А ако си чужденец въобще не искам да си представям как ще се оправиш. Най-добре да вървиш пешачката. Сещам се за лозунга на БДЖ "Пестене на време и удоволствие" и с градския транспорт е нещо подобно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.01.2011, 23:00

17 Stanimir Popov | 15.02.201113:27

Абе, ама и българинт е прост бе, и това яко важи от коментарите по-долу. Човекът написал, че е по-хубаво да е по-евтино, и че реално едно повишение, действително няма да се отрази кой знае колко и на самите таксиджии. Ако пък е сериозно повишение, то много таксиджии ще останат БЕЗ работа.
Не, никой не иска да е безплатно, и да по левч накилометър не значи че от пам. левски дох-л Плиска ще ви струва 3 лв и също така означава - без да пийвате петъчно-съботно, щото нали знате пък колко станах високи глобите за при шофиране на собствен автомобил с над 0,5 прмл-))
Е, са разбрахте ли ме, що казвам Прост....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.08.2010, 15:16

16 emo13 | 14.02.201110:59

Нищо ненормално, Миле, до преди 3 години и аз така разсъждавах. Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

15 Manuela Gerenova | 14.02.201110:55

Интересно ми е ти какво искаш? Да ти е безплатно ли? Да дойде при теб таксиджията и да ти каже "Миле, моля те, няма да ти взема и една стотинка, ако ще и до Париж да искаш да те закарам! Само благоволи да се качиш!"?
Аз, за да давам пари понякога за таксита, значи съм ОК с цените им. Някъде по-надолу някой много сполучливо каза, че жълтите коли не са градски транспорт, а лукс. Аз си позволявам този лукс ен пъти в месеца и не се оплаквам. Както казах - нямам от какво да се оплача. И продължавам да твърдя, че "бакшишите" са излишно митологизирани и демонизирани.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.01.2011, 12:03

14 solaar | 14.02.201109:23

Не разбрах две неща в статията:

1. Откъде авторът черпи информация, че градския транспорт в София се е подобрил. Аз твърдя, че с годините запада все повече, а в момента е почти на кота 0. Южните квартали са откъснати от света, маршрута на тр.7 е променен така, че не обслужва нуждите на пътниците и това се вижда къде слизат, тр.1 липсва. 76 са най-старите и гнусни автобуси на света, 74 събира 3 баби и се препълва на 3-та спирка съответно. И т.н.
Метро? Дори не е планувано за повечето квартали.

2. Как авторът прецени, че наличието на таксита облекчава транспорта и замърсяването? Аз твърдя, че е точно обратното. Причините са най-малко 2. Първата е, че такситата спират из центъра където си искат по улиците и задръстват и без това тесните пътища. Освен това се бутат най-нагло както им падне и създават хаос. Втората е, че зимата двигателите им работят, за да се топлят или обикалят без клиент, а това естествено замърсява. Докато личната кола я караш и паркираш някъде, то таксито цъка постоянно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

13 Mile Manolov | 13.02.201122:16

Пътувайте си тогава с бакшишите безопасно. Ваше право.
Тяхно е да си определят цената за услугата. Ако имаш нужда от нещо плащаш.
Простичко е. Ако те е страх от псета треа са по 10ст на километър такситата ли?
Трудна работа е да живееш в аквариум.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.08.2010, 15:16

12 emo13 | 13.02.201119:49

И кво сега Миле. Да взема да дойда на терапия при тебе. Не са те хапали кучета, защото не ти се е налагало да пазиш детето си от тях. По-добре мен да ухапе отколкото детето, както и се случи. А ти най-вероятно си отговаряш единствено за мъдете. Като дойде момента да излезе нещо от там/мъдете/, ще видиш, колоко опасен е света всъщност. Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

11 Manuela Gerenova | 13.02.201114:57

Да, няма начин иначе да мина тези 15 минути от спирката до нас. А здравето ми е по-скъпо. Приказки като "Аз не съм хапан"... На чужд гръб и сто тояги са малко, това е ясно. Много мразя някой да ме обвинява за страха ми. Това е 100% неконтролируема реакция. Хора ги е страх от високо, от затворени пространства, от насекоми. Мен ме е страх от кучетата. Моята фобия не е углавно престъпление, за което трябва да бъда бичувана. Никой не се кара на плашещите се от мишки и хлебарки, например.
Сега ще ви кажа нещо много скандално. Аз за толкова години НЕ МОГА да се оплача от НИТО ЕДИН таксиметров шофьор. Никога не са ме лъгали в сметката, никога не съм попадала на невъзпитан и опасен водач. Може би съм като Миле Манолов, но в таксиджийско отношение...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

10 Mile Manolov | 13.02.201113:34

Как пък аз никога не съм хапан от бездомно куче? На страха очичките са големшки ^^
Хапани са хора страхуващи се от кучета. Уви те безпогрешно надушват адреналина (страха) и недай си боже да видят гръб. Тогава им говори това дето ние сме загубили отдавна с всички либерастии и педерастии. Инстинкт му викат Усмивка
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.