Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Медийната тактика на Обама: Twitter, интервюта с довереници и без брифинги

Медийната политика на Обама се обръща към все по-активното използване на социалните мрежи - и към няколко доверени журналисти Снимка: BGNES
Медийната политика на Обама се обръща към все по-активното използване на социалните мрежи - и към няколко доверени журналисти

Дали прескорпусът на Белия дом е на път да изчезне? Дали Twitter, Facebook, YouTube, блоговете и захаросаните видеообръщения на президента Обама на www.whitehouse.gov ще заменят често скептичните журналистически коментари на CBS, CNN и The New York Times?

Това е светотатствена мисъл за ветераните, които обитават запазените места в залата за брифинги „Джеймс С. Брадли" точно до Западното крило. Тук говорителят на президента Робърт Гибс всеки ден отговаря на техните въпроси.

„Ние сме на ръба на изчезването много преди настоящия мандат - твърди старшият кореспондент на CNN в Белия дом Бил Бланте, който е на този пост от времето на Рейгън. - Когато започнах през 1981 г. Майк Дийвър не криеше, че предпочита да ни прескача и организираше събития, на които президентът да общува директно с обществеността. Оттогава това е целта на всяка администрация."

Откакто съществува Белият дом, съществува и напрежение между президента, който се опитва да популяризира гледната си точка пред гражданите, и представителите на четвъртата власт, които по традиция тълкуват, оспорват, отричат и общо взето интерпретират президентските послания. От време на време държавният глава си отмъщава на медиите.

Наскоро Обама се присмя на скептичните репортери, които се съмняват в положителното въздействие на реформата в здравеопазването. „Представете си как ще реагират тези журналисти, ако работят на полето и посеят семена, а на другия ден не е поникнало нищо - коментира Обама на среща с обществеността в Мейн. - Сигурно ще си кажат: „Ужас! Няма реколта. Ще умрем от глад. Това е катастрофа!" Мина само една седмица. Преди да разберем дали хората одобряват реформата в здравеопазването, защо не изчакаме поне да влезе в сила? Само предлагам."

Доскоро кореспонденти като Планте се ползваха с огромно доверие и медийният филтър беше непробиваем, въпреки безспирните опити на най-различни пиар гении в Белия дом да прескочат журналистическата бариера. Но напоследък, както отбелязва самият Планте, стената поддава.

И медийното присъствие е изложено на риск

В този момент социалните средства за масова информация процъфтяват благодарение на технологиите и привличат десетки милиони читатели. Това дава на президента Обама могъщо интерактивно оръжие. Той вече може да общува директно с хората и традиционните медии изглеждат все по-ненужни.

Спадът в зрителския интерес, който донесе със себе си и намаляване на приходите от реклама, накара утвърдени телевизии и печатни издания да затегнат болезнено колана. Те закриват кореспондентските си пунктове във Вашингтон, уволняват стотици опитни журналисти и за посещението на президента Обама в Прага, където той подписа споразумение за контрол на въоръжаването и се срещна с руския президент Дмитрий Медведев, медиите дори не платиха за обичайния чартър. Журналистите, които отразяваха визитата, пътуваха поединично в туристическа класа.

Следваща спирка: Президентство без контрол?

„Не смятам, че има такава опасност", заяви заместник-прессекретарят на Белия дом Бил Бъртън. Той категорично отрича, че колегите му се опитват да подронват престижа на опитните професионалисти в пресзалата, за да имат пълна свобода при разпространяването на своята гледна точка. „Възползваме се от новите технологии, за да може информацията да достига до възможно най-много хора - продължава той. - Президентът държи на пълната прозрачност в работата на Белия дом и ние използваме новите медии и всички достъпни средства за масово осведомяване, за да предоставим информация на обществото."

Разбира се, днес технологията позволява на Белия дом, чийто отдел за нови медии е разположен в старата административна сграда, да разпространява информация до милиони хора чрез Интернет, без да разчита на посредник.

31-годишният съветник в Белия дом Мейсън Филипс, който ръководи отдела за нови медии, заяви, че Белият дом има 1,7 милиона последователи в Twitter, около 500 000 почитатели във Facebook и 70 000 абонати по електронна поща, но отказа да разкрие колко посещения дневно има уебстраницата на Белия дом. „Не сме оповестили тези цифри", призна той, което ме кара да смятам, че още не могат да се конкурират с популярни уебсайтове като този на Times (според страницата за проследяване на Интернет трафика alexa.com уебсайтът на Белия дом е далеч по-слабо посещаван от този на големите Интернет издания.)

„Според мен не става дума за изместване на едни медии от други, а по-скоро за разширяване на игралното поле - пояснява Филипс. - За всички е от полза да имат достъп до повече информация. Хората научават новини от различни източници."

Миналата седмица язвителният Планте, който изглежда с цяло десетилетие по-млад от своите 72 години, проведе откровен разговор по темата с радио репортера на CBS Марк Кнолър в репортерската кабина на компанията до залата за брифинги.

„Технологиите улесниха безкрайно Белия дом - коментира Планте. - Достъпната информация вече е в огромни количества и хората трябва сами да я пресяват. Тъй наречените традиционни средства за масова информация, които имат необходимата квалификация да пресеят информацията, не влизат в сметките. Много хора са доволни от това положение. Те и без друго ненавиждат журналистите."

Какво лошо има?

„В крайна сметка кой получава достоверна информация? Хората, които разчитат на надеждните източници, независимо дали са в Интернет, или в телевизионния ефир - продължава Планте. - Ако човек се опита сам да пресее истинската информация от лъжливата, няма да стигне до никъде."

Кнолър се съгласи шеговито, провиквайки се с познатия си коментаторски глас: „Да! Човекът е прав!" Кнолър е неофициалният статистик на прескорпуса на Белия дом още от времето на Джордж Буш-старши. Той потвърди, че Обама не е давал официална пресконференция от 9 месеца - от 22 юли. Оттогава президентът редовно провежда интервюта на 4 очи с различни доверени телевизионни журналисти. В тази среда Обама се показва в най-добрата си светлина. Разбира се, това поведение не се различава особено от традиционната тактика на предишните администрации.

Новото е, както изтъкна Кнолър, че прессекретарят Гибс съобщава важните новини около президента първо и единствено в Twitter. Наскоро там беше публикувана вестта, че Обама е отменил визитата си в Индонезия, защото присъствието му във Вашингтон е наложително по време на дебатите около законопроектите, свързани със здравеопазването. Технологията може да вземе хляба на някои от ветераните в пресзалата. Бил Планте например заяви, че няма време за Twitter.

„Чрез Twitter Гибс не изпраща информация до пресата, а до всички, които следят постовете му в сайта. (Гибс има 52 000 последователи.) - уточнява Кнолър. - Нямам проблем с това, че той използва Twitter, аз също съм регистриран. Но никога не публикувам неговите изявления директно на моята страница, защото не искам да му давам достъп до моите последователи. (Кнолър има 23 600 последователи.) Аз не съм туитър, аз съм репортер."

Малка, но без съмнение важна победа.

Кореспондентът на NBC в Белия Дом Савана Гътри, която води сутрешното предаване на MSNBC в 9 часа „Daily Rundown" с колегата си Чък Тод, изтъкна, че вместо да дава на фоторепортерите достъп до новинарските събития, Белият дом поверява на талантливия личен фотограф на президента Пийт Суза да качва снимки от кулоарите на президентството във Flickr. Този ход предизвика негодувание в залата за пресконференции.

„Има някои великолепни снимки като тази на Хилъри Клинтън, която е протегнала ръце, за да поздрави Обама за реформите в здравеопазването. Изглежда Белият дом се опитва да представи Обама и семейството му в по-човешка светлина с тези снимки", призна Гътри.

Джейк Тапър от АВС обаче никак не е доволен. „Това не е фотожурналистика, а пропаганда", възмущава се той.

Непоклатимата Хелън Томас, която отразява събитията в Белия дом за United Press International от времето на Кенеди, още е на първия ред в залата. Тя се тревожи, че съкращаването на медийното отразяване ще доведе до подкопаване на доверието в информацията около президента.

„За мен това е трагедия, защото е равнозначно на липса на отговорност - заяви Томас, която сега води рубрика в Hearst, повдигайки очи от вестника си (съвсем истинско печатно издание). - От много време тук не се е провеждала пресконференция и това ми напомня времето на „Уотъргейт", когато управляващите се страхуваха да застанат директно срещу нас. Обама дава много интервюта, но те далеч не разкриват истинската картина."

89-годишната Томас е забавила темпото от времето на Кенеди, но още е готова за битка. „Разликата между пресконференциите и интервютата е, че когато въпросът идва „от тълпата", той е неочакван - смята тя. - Журналистите в по-непринудена обстановка ще зададат въпрос, който наистина ще свари президента неподготвен и ще го извади от рутината."

Томас е скептична по отношение на новите медии и манията по Facebook и Twitter. „Смятам, че страдаме от липсата на реално общуване - подчертава тя. - Вече почти напълно ни пренебрегват. Белият дом смята, че има други начини за разпространение на информация." Тя не одобрява и все по-широкото навлизане на блогърите, някои от които са приближени на Белия дом.

„Блогърът не носи отговорност пред никого - допълва тя. - Той може да съсипе живота и репутацията на даден политик. Веднъж публикувана, „информацията" не може да се върне назад, никой не може да им попречи да говорят каквото си поискат. Всеки, който има лаптоп, се мисли за журналист и всеки с мобилен телефон се мисли за фотограф."

Но това е друга история.

 

Най-четените