Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо Шакира е кралицата на Facebook

Шакира е има най-посещаваната страница във фейсбук

В новогодишната нощ на 2008 г., във Facebook акаунта на Шакира е публикувана размита любителска снимка на попзвездата със заглавие от точно една дума: "Репетирам". На заден план се вижда едра фигура на мъж, чиято глава е отрязана от горния край на снимката.

Според метриките на Facebook, в седмицата след публикуването й, тя е получила два коментара.

Ако превъртите страницата на Шакира до преди около седмица, ще видите снимка на усмихнатата певица на терена на Мондиала. Снимката е била харесана повече от 3,5 милиона пъти и е сред 10-те най-популярни снимки в историята на Facebook.

В петте години между тези две снимки страницата на Шакира е натрупала 100 милиона "лайка", като е първата до момента в социалната мрежа, постигнала тази заветна цифра. Тя се равнява на около 8% от цялата вселена от 1, 28 млрд. активни потребители месечно по целия свят.

Популярността на фирмените страници

Само собствената фирмена страница на Facebook и страницата на мобилното приложение на социалната мрежа имат повече "харесвания", т.е. почитатели.

Страницата на Шакира се води като "фирмена страница", което я разграничава от личните страници. А популярността на фирмените страници отчита именно "лайковете" или броя хора, избрали да следят публикациите.

Именно по тази причина страницата на Шакира е представителна за "фирмения" микрокосмос на Facebook - и в добрия, и в лошия смисъл.

Ползите за маркетинга

Именно тази страница позволява на световната мегазвезда да общува лично с огромна общност от ангажирани фенове, при това на почти нечувано до момента ниво. Но тя също така съдържа и изобилие от коментари, пълни с порно и спам, както и привлича милиони фалшиви потребителски профили.

Ползите за маркетинга са огромни: страницата на Шакира съдържа връзки към iTunes, откъдето феновете могат да купуват музиката и видеоклиповете й, към личния й уеб сайт, откъдето могат да купуват мърчандайз, и други сайтове, откъдето могат да купуват продукти като например нейния парфюм. Тя може да качва свои видеа и да популяризира изявите си от рода на журирането в реалитито "The Voice".

Силно изненадана

На въпроса за достигането на предела от 100 милиона фена, Шакира коментира, че това е "просто необясним брой". Това, че има най-популярната страница в целия Facebook е "нещо, което никога не съм очаквала, но е много приятна изненада", по нейните думи.

И все пак постижението й не е било тотално неочаквано за нея: тя вече е публикувала някои данни за феновете си, от рода на постигането на 50 милиона почитатели в социалната мрежа, или превръщането й в най-голямата знаменитост във Facebook през март, когато надмина колежката си Риана.

Не може да се отрече и силният тласък на популярността й, който й даде Световното по футбол. Тя пя в Рио по-рано този месец на закриването на Мондиала.

Шакира и Мондиалът

Футболната фиеста в Бразилия е генерирала 3 милиарда взаимодействия във Facebook (постове, коментари, харесвания и споделяния) от 350 млн. души.

Именно международната й популярност, въплътена от футболното първенство, я изстрелва към успеха в социалните медии, казва Ян Резаб, изпълнителен директор на компанията за социални метрики Socialbakers. Само 11% от феновете на Шакира са от САЩ, сравнени със 17% при Риана и 25% при рапера Еминем, твърдят Socialbakers.

"Това е много необичайно," казва Резаб, чийто екип следи представянето в социалните медии на различни брандове. Екипът за социални медии на Шакира поства на английски, испански, немски, френски и други езици. Самата певица, родена в Колумбия под името Шакира Изабел Мебарак с баща от ливански произход, е глобален бранд, особено силен в испаноговорящите страни и Близкия Изток.

Тя обаче е и "бранд "със собствено (и запомнящо се) лице

Певицата пише сама много от постовете и прави някои от снимките в страницата - включително тези на сина й Милан, чиято снимка от къпане през август 2013 бе харесана от 1.7 млн. потребители и бе споделена повече от 25 000 души, предизвиквайки същото умиление, което традиционно постигат бебешките снимки във Facebook.

Шакира подписва много от собствените си постове с "Shak," което означава, че тя самата е осигурила текста, а не екипът й. Иначе тя има двама асистенти и супервайзор, работещи с нея и поддържащи Facebook акаунта й.

"Мога редовно да взаимодействам смислено и пълноценно с феновете," казва тя, "а реакцията е незабавна и непосредствена." Данните на Socialbakers показват, че страницата на Шакира има четири пъти повече ангажиране (фенове, взаимодействащи със съдържанието на страницата) от тази на Еминем.

Неизбежно, в най-голямата общност на Facebook има и проблеми

Основен проблем представляват спам-връзките в коментарите под постовете на певицата. Същата сладка снимка на сина на Шакира по време на къпане е опетнена от многобройни коментари със спам-връзка, твърдяща, че показва майката на бебето в "адски секси бикини."

Най-популярният коментар на два от постовете на Шакира миналата седмица посрещаше посетителите с малка хард-порнографска снимка и връзка към порносайт. Коментарите под постовете й са пълни със спам - и борбата с този спам според екипа й граничи с невъзможното.

"Би изисквало постоянна денонощна работа, за да се трие всичко, и пак би било обречена битка," казва Крис Салмън, редактор по социалните медии в екипа за цифров маркетинг на певицата. "Опитваме се все пак да държим под око случващото се и да контролираме ситуацията. доколкото е възможно."

Възниква и въпросът с фалшивите фенове

От Facebook смятат, че между 5.5% и 10% от активните месечни потребители са или дубликати, или "нежелани" (спамъри) или "погрешно квалифицирани" потребители (примерно нечия котка със собствена Facebook страница). Това означава между 70 и 130 милиона акаунти, които не са основните акаунти на реални хора.

Експертът по интернет сигурност Андреа Стропа, който е правил проучване на акаунтите в социални медии на знаменитости, смята, че страницата на Шакира съдържа същото количество "фалшиви потребители", колкото и Фейсбук като цяло, с между 5 и 10 милиона "фейкове".

Спамърите създават тези фалшиви фейсбук акаунти и после срещу заплащане предлагат "харесване" от тези профили на страници на брандове или ангажиране с тяхното съдържание. Това понякога води до внезапни, неправдоподобни скокове в популярността на определени фирмени страници.

Шакира не плаща за повече фенове

Не са малко страниците на знаменитости в този подземен свят, които плащат на подобни мошеници, за да увеличават популярността си - или директно, или чрез външни агенции. Стропа коментира, че е виждал оферти от нелегални търговци за $1 за 1000 лайкове за бранд-страница.

Екипът на Шакира обаче твърди, че никога не е плащал за фенове, което така или иначе е забранено според правилата на фейсбук.

Все пак акаунтите с огромен брой последователи на различни континенти често имат многобройни фалшиви фенове, казва Стропа. Това прави страницата на колумбийската певица особено уязвима.

Фейсбук периодично трие някои от тези фалшиви акаунти. През 2012, Facebook изтри близо 35 000 фенове само за ден от акаунта на Шакира, и повече от 30 000 от акаунтите на колегите й попзвезди - Лейди Гага и Джъстин Бийбър, казват от Socialbakers.

Резаб определя фалшивите акаунти на страниците на брандове като "неприятна, но естествена част от екосистемата".

 

Най-четените